Start > Körkortsforum > Kan körskolläraren tvinga en a…

Kan körskolläraren tvinga en att köra TILL halkbanan från körskolan?

Hjälp 2018-06-11 12:26 ! Citera #
Hej!
Som rubriken ovan så undrar jag som sagt om körskolläraren kan tvinga en att köra från körskolan till halkbanan? Jag har ca 1 timme från körskolan till halkbanan och vi är 4 som ska göra halkan + körskolläraren då. Alla mina kompisar som har gjort halkan säger att de i bilen ska turas om att köra från körskolan till halkbanan, men jag undrar: är det verkligen obligatoriskt? Eller får jag säga nej om körskolläraren säger att jag ska köra?
Gäst 2018-06-11 14:10 ! Citera #
Om du inte vill köra till halkan så är du nog inte redo för den heller.
Förmodligen har körskolorna det som en sorts uppvärmning. :)
Louise 2018-06-11 16:24 ! Citera #
Min skola har samma upplägg, vi hade två bilar och fick träna omkörning upp till halkbanan. Tycker det var en superbra övning och det är väl bara bra att öva så mycket som möjligt på att köra bil inför uppkörningen. Varför vill du inte köra upp till halkbanan? Tycker du att det blir jobbigt med en annan elev i bilen eller känner du dig osäker på körningen allmänt?
Gäst 2018-06-12 09:17 ! Citera #
Min körskola hade samma upplägg, att man skulle turas om att köra till halkbanan.
Men om man inte ville så var det absolut inget måste.
Dock körde jag för att jag ville skingra tankarna på det som skulle komma :D
Gäst 2018-06-18 14:45 ! Citera #
Ddt är ju det som är vitsen med....ta det som en körlektion stt köra till halkan...kul juh :D
Simone 2018-06-18 19:49 ! Citera #
Min körskola gjorde så förut men slutade för något år sedan, eftersom de ansåg att allt för många var så närvösa över att behöva åka med andra elever i bilen så att de blev åksjuka och körningen på halkbanan blev lidande! De ansåg också att övervägande var så trötta efter timmarna på halkbanan att de inte kunde prestera den bästa bilkörningen på hemvägen (motorväg).

Om halkbanan innehåller fler moment an enbart det du ska göra på halkbanan, så ska du få reda på det, så att du kan förbereda dig på bästa sätt. Fråga körskolan om vad det inkluderar och vad du förväntas göra. Ingår det att du ska köra en del av vägen dit - så får du också tänka på att läraren inte skulle utsätta sig själv eller övriga passasegare för fara, genom att sätta någon bakom ratten som inte är tillräkligt bra på att köra. Då skulle det hända olyckor! Om du blir tillfrågad så ska du lita på att du kan. De tror på dig och vet att du kan hantera situationen. :) Lycka till!
PS: halkbanan är jättekul!!
Gäst 2018-06-19 01:24 ! Citera #
”Kan körskoleläraren tvinga en att köra till...” haha.. nä, de kan inte tvinga dig till göra någoting alls.

Du bestämmer när var och om du ska skriva prov, köra uppkörningen, köra halkbanan. De har INGET att säga till om, det är ju för fan du som betalar.

Sen kan de snacka skit om att du inte får använda deras bil osv osv men än sen? Jag bokade allt själv, skrivning, risk2a, uppkörning och talade om för dom när jag hade skrivit och när jag hade uppkörningen så att vi han med alla momenten och lite repetition.

Fattar inte varför alla får för sig att de ska agera förmyndare åt er..
Gäst. 2018-06-19 20:35 ! Citera #
Nej det behöver du inte som föregående sa.

Körde körskola, när min lärare sa, boka in risk tvåan, då var det dags.

Körde dit med min donna som för övrigt var min handledare.

Det var en mycket lovande dag, värt varenda peng alla gånger.

Många verkar fasa för risk 2an.

Gör inte det, det är lärorikt, det kan jag lova.

Kan säga att det gav mig otroligt mycket, och skulle vilja göra om den som repetion nångång , vilket man kan tom göra även då man har körkortet, hey why not.

Så rekomenderar varmt att göra den, och inte oroa er.

Det är förutsatt att man har pluggat ordentligt, och även körningen.

Då får man utbyte.

körde för övrigt på Gillinge banan....de var super duper personal där.
Gäst 2018-08-24 22:48 ! Citera #
Tvinga? Absolut inte. Min körskola hade inget sånt upplägg utan vi satt i buss och blev körda dit.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor