Start > Körkortsforum > Högerregeln eller utfartsregel…

Högerregeln eller utfartsregeln

Gäst 2018-06-08 22:52 ! Citera #
Vad gäller i dessa korsningar? Det är ingen huvudled. Det går en gång- och cykelbana på höger sida, dock ser den ju ut att upphöra innan vägen och fortsätta efter med ett övergångställe samt en cykelpassage däremellan. Utfartsregeln ska ju tillämpas ifall en ett fordon korsar en gång- och cykelbana, men tillhör detta övergångsställe med cykelpassage gång- och cykelbanan eller räknas det som ett vanligt övergångsställe med cykelpassage och högerregeln ska tillämpas?

Korsningen:
www.google.com/maps/@59.2667672,18.1186986,3a,75y,165.08h,75.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCFwY_ANHADWle0CQUXH4Rg!2e0!7i13312!8i6656
Louise 2018-06-09 03:00 ! Citera #
Hej! Detta skulle jag säga är en cykelpassage, precis som du skriver. Vid cykelpassage måste cyklar lämna företräde till bilar, det är endast vid cykelöverfart som bilar behöver lämna företräde. Ett tips är att titta på vägmarkeringarna, vid cykelöverfart ska det finnas väjningspliktsmarkeringar i vägen, det ska även finnas en skylt som visar att det är en cykelöverfart, samt möjligtvis upphöjd vägbana. Så eftersom allt detta saknas skulle jag säga att det är högerregeln som gäller här :)
Gäst 2018-06-09 11:43 ! Citera #
Louise 2018-06-09
Hej! Detta skulle jag säga är en cykelpassage, precis som du skriver. Vid cykelpassage måste cyklar lämna företräde till bilar, det är endast vid cykelöverfart som bilar behöver lämna företräde. Ett tips är att titta på vägmarkeringarna, vid cykelöverfart ska det finnas väjningspliktsmarkeringar i vägen, det ska även finnas en skylt som visar att det är en cykelöverfart, samt möjligtvis upphöjd vägbana. Så eftersom allt detta saknas skulle jag säga att det är högerregeln som gäller här :)
Hej!

Du har rätt i att det kan finnas vägmarkeringar vid cykelöverfarter, men det är absolut inget måste att det ska finnas markeringar.
Kommer man från en parkeringsplats och det finns antingen en cykelöverfart eller en cykelpassage så ska bilisten lämna företräde p.g.a utfartsregeln.
Gäst 2018-06-09 11:46 ! Citera #
Tillägg

Vid korsningen som finns på bilden så har cyklisten väjningsplikt eftersom det är ett vanligt övergångsställe.
En cyklist får/ska inte cykla på övergångsställen.
Gäst 2018-06-09 12:26 ! Citera #
Ja, du har helt rätt! Det måste inte alltid finnas, men när alla tre saker saknas så skulle jag ändå säga att det troligtvis inte rör sig om en cykelöverfart i det här fallet.
Louise 2018-06-09 12:26 ! Citera #
Menade att du, gäst, har helt rätt. Haha, vet inte varför jag skrev gäst som namn/smeknamn istället för Louise.
Gäst 2018-06-09 13:46 ! Citera #
Tack för svar! Ville bara klargöra att jag ville veta vad som gällde för bilister i korsningen, högerregel eller utfartsregel, kanske var lite otydligt av mig. Men då gäller alltså högerregel i denna typ av korsning.
Gäst 2018-06-10 11:00 ! Citera #
Gäst 2018-06-09
Tack för svar! Ville bara klargöra att jag ville veta vad som gällde för bilister i korsningen, högerregel eller utfartsregel, kanske var lite otydligt av mig. Men då gäller alltså högerregel i denna typ av korsning.
Ja det stämmer, det kan du lätt se eftersom det inte finns någon huvudled skyllt uppsatt efter korsningen.
Där det inte finns någon sådan skylt så gäller alltid högerregeln 8-)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor