Start > Körkortsforum > Köra bil i eu med nytaget körk…

Köra bil i eu med nytaget körkort?

Lillo 2018-06-08 20:26 ! Citera #
Hejsan

Har kollat lite överallt men hittar ingen information.

Får man köra bil utomlands (i EU) med 2 dagar gammalt körkort?
berit 2018-06-09 09:13 ! Citera #
Ja
Gäst 2018-06-09 11:50 ! Citera #
Klart du får...
Varför skulle du inte få???

Åldern på körkortet har väl ingen betydelse, det som spelar roll är att du har körkortet, eller hur? :lol: :lol:
Gäst 2018-06-09 12:19 ! Citera #
Japp.

Ska själv bila utomlands.
Frankrike, haft kortet 1år :).

Nervös men fasiken....tar bara lungt.

Tips kolla vad som gäller i andra länder, små skillnader i regler, skyltar ser lite annorlunda ut....osv.

Även vilken obligatorisk utrustning bilen ska ha. En del är det lag på ex brandsläckare även reflexväst, 1sta hjälpen kit.....då der kan ge böter om saknas nåt, och inom EU så kommer du få en räkning du inte kan smita ifrån....

Så dubbelkolla bara innan du drar iväg.

Så njut av bilkörningen bara ;) för det ska jag :D
Tella 2019-05-23 14:59 ! Citera #
Gäller samma regler för A körkortet. Provförrättare sa att jag fick vänta 2 månader, men jag hittar den informationen ingenstans.

VMH
Gäst. 2019-05-23 20:31 ! Citera #
Tella 2019-05-23
Gäller samma regler för A körkortet. Provförrättare sa att jag fick vänta 2 månader, men jag hittar den informationen ingenstans.

VMH
Kontakta tranportstyrelsen.

Tror det går snabbast så... :)
Björn He 2019-06-02 16:58 ! Citera #
Vore det inte bra om hela EU/Europa hade gemensamma trafikregler? Då skulle man väl kunna köra bil med vilket europeiskt körkort som helst och lättare kunna trafikreglerna. Fast vissa regler måste ju vara ”spegelvända” i länder med vänstertrafik, i Europa är det ju högertrafik i samtliga länder utom Storbritannien, Irland, Malta och Cypern som har vänstertrafik.
Gäst 2019-06-03 16:46 ! Citera #
Björn He 2019-06-02
Vore det inte bra om hela EU/Europa hade gemensamma trafikregler? Då skulle man väl kunna köra bil med vilket europeiskt körkort som helst och lättare kunna trafikreglerna. Fast vissa regler måste ju vara ”spegelvända” i länder med vänstertrafik, i Europa är det ju högertrafik i samtliga länder utom Storbritannien, Irland, Malta och Cypern som har vänstertrafik.
Du får ju köra inom hela EU med ditt svenska körkort, det är en rättighet som vi har eftersom vi är med i EU!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 06:14
1
I går 07:24
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor