Start > Körkortsforum > Spegelrutiner

Spegelrutiner

Framtidensförare 2018-05-26 01:09 ! Citera #
Hej alla, nu är det så att jag körde ca 20-25 lektioner och vi satsade alltid på körningen. Typ köra rött, hålla i rött hastighet, beteendet i trafiken mm. Men min lärare pratade inte sp mycket om speglar. Jag minns att man skulle kolla på backspegeln innan man bromsar på samma sätt efter svängen etc. Kan någon förklara mig när ska man kolla på vilken spegel? Och eft jag är vana att köra utan att kolla på speglar det blir så svårt för mig i början att ta in spegelrutinerna dvs jag tror att jag kommer glömma att kolla på spegeln, har ni tips hur jag kan komma igång?
Gäst 2018-05-26 01:21 ! Citera #
Det stämmer som du säger att alltid kolla i backspegeln innan du bromsar och efter en sväng.

Andra spegelrutinen där jag kan ge ett tips är att alltid räkna till 3 när du ska svänga/göra en sidoförflyttning.

Alltså:
1. Backspegeln
2. Sidospegeln
3. Döda vinkeln.

Backspegel, sidospegeln, döda vinkeln.
Ett, två, tre.
Ett, två, tre.
Kanske lättare att komma ihåg.
Gäst 2018-05-26 13:37 ! Citera #
Jag tycker att du borde byta körskola om du inte har fått lära dig nått så enkelt som att använda speglarna på rätt sett, och det med tanke på att du säger att du har haft 20-25 körlektioner!!!

Så teoretiskt så är du nu en trafikfara varje gång du beger dig ut i trafiken eftersom du inte vet hur man ska titta i speglarna.
Det är bland det första man får lära sig eftersom det har med trafiksäkerhet att göra.
Jaja 2018-05-27 09:13 ! Citera #
Ja det låter märkligt om man inte har präntat in detta beteende hos dig direkt, det är absolut kritiskt. Vi fick lära oss säga blicken-pilen-filen innan vi svängde.
Framtidensförare 2018-05-29 15:12 ! Citera #
Jag vet att det låter inte ok, ska försöka prata med min lärare om detta. Kan ni berätta mig när ska man kolka på speglarna? Typ innan man bromsar, innan sväng, efter sväng, när man backar, när man kör om.. finns det mer? Och tittar man varje gång på backspegeln, sidospegeln och dödavinkeln?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor