Start > Körkortsforum > Vägmärken, vilken sida gäller?

Vägmärken, vilken sida gäller?

Spaceman 2018-05-22 16:36 ! Citera #
Gäller ett vägmärke som bara sitter på vänster sida?

De allra flesta vägmärken sitter ju på höger sida om vägen/gatan. Ibland så sitter det ett på vänster sida också, t.ex. vid ändrad hastighetsbegränsning.

Men om det bara sitter ett på vänster sida och det inte fins någon tydlig anledning varför det skulle vara t.ex. utfartsförbud, gäller skylten då?
Gäst 2018-05-23 11:12 ! Citera #
Det beror nog på vad det är för vägmärke. Påbudsskyltar sitter ju ofta på vänster sida för att visa att man ska köra till höger om exempelvis en refug. Men sen har jag lärt mig av min körskolelärare att väjningspliktsskyltar och stoppskyltar som sitter endast på vänster sida inte gäller mig (det är inte särskilt vanligt, men länken nedan visar hur det kan se ut). Men om det skulle finnas tecken på marken så får man ju följa det ändå. När det gäller andra skyltar vet jag faktiskt inte hur det är men jag antar att de flesta gäller oavsett om de endast sitter på ena sidan.


https://www.google.se/maps/@55.5535626,13.0979786,3a,75y,345.33h,79.96t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSRR4GJ9_FGEUFKf2pPghRA!2e0!7i13312!8i6656

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo