Start > Körkortsforum > Uppkörning i Farsta JUNI månad

Uppkörning i Farsta JUNI månad

Julia 2018-05-15 21:15 ! Citera #
Hej ! :D

Hade uppkörning i farsta men kuggade tyvärr den pga små fel och en lärare jag inte alls kände mig bekväm med.
Dock bokade jag om den i Juni.

Hur stor är sannolikheten att jag får samma lärare igen? Kan jag ringa trafikverket och be de kolla upp läraren jag ska ha och i annat fall byta?

Rekommenderar ni att man ska utnyttja vänstersvängen på landsväg i FARSTA eller ej?
Min körskolelärare var jätte sträng ang detta och ständigt påminde mig om att INTE svänga vänster då det är farligt.

Övriga tips inför min andra uppkörning? :)
Gäst 2018-05-15 23:22 ! Citera #
Tråkigt att du kuggade...
Gällande inspektör så får du den du får, inget du kan göra åt saken, du får någon av dom som jobbar den dagen.

Mitt tips är att träna extra mycket på det som du kuggade på..
Gäst 2018-05-16 09:23 ! Citera #
Regeln jag fick lära mig via farsta trafikskola var gör aldrig vänstersväng på landsväg om det är fler än 2 bilar bakom.
Det finns en landsväg vid typ Länna som jag fick träna på och där kan man istället för att köra vänstersväng om man blivit ombedd att vända eller om de säger kör vänster och du ser att det är många bilar bakom så finns det möjlighet att köra in till höger och vända istället för att göra en vänstersväng om man pga bakomvarande bilar inte kan svänga vänster.
julia 2018-05-18 08:33 ! Citera #
Ja, har också lärt mig att man aldrig ska svänga vänster.. fast alla har ju olika åsikter om den svängen? Tänk om läraren anser att det är lämpligt trots att det är 2 bilar bakom
Gäst 2018-05-18 16:14 ! Citera #
julia 2018-05-18
Ja, har också lärt mig att man aldrig ska svänga vänster.. fast alla har ju olika åsikter om den svängen? Tänk om läraren anser att det är lämpligt trots att det är 2 bilar bakom
Då får du väl göra en avtömning innan du utför din vänstersväng...
Dock tycker jag att det är lite petigt med bara två bilar bakom, jag fick lära mig att man ska avstå en vänstersväng om det är 4 eller fler bilar bakom, två bilar bakom sig har man ju hela tiden, så då skulle du aldrig kunna svänga vänster :D
H 2018-05-30 13:42 ! Citera #
julia 2018-05-18
Jag fick lära mej att inte göra vänstersvängen om det är fler än 3 bilar bakom.
Jag gjorde i princip all min övningskörning på trafikskola.
Övade jättemycket på landsvägen i Länna.
(Gjorde den aldrig på uppkörningen).
Körde upp i Farsta i mars och klarade på första.
Fick en enkel uppkörning enligt mej själv även om jag var helt klar med körkortsutbildningen och fullt förberedd.
Tog ca 25min.
Fick en jättetrevlig, proffesionell och bra manlig inspektör i 35-års åldern.
Jag satte på radion, det gjorde mej mer bekväm och mer fokuserad. Nynnade och pratade om allt möjligt vartannat.
Fick inte en enda anmärkning, han sa att min körning var exemplarisk.
Snacka om egoboost! :)

Vill tipsa/påminna om det alla säger och även inspektören sa.
Man får göra småfel!
Häng inte upp er på det och tro att det är kört!
Jag gjorde flera misstag.
Inga farliga dock.
Ett exempel. Jag råkade komma upp i 77km/h på påfarten vid sköndal där det är 70km/h.
Det var mycket bilar och ville in i luckan jag riktade in mej på och gasade upp men korrigerade det snabbt.
Trodde då jag var kuggad men icke!
Andra tipset - dom är jättenoga på avstånd. Håll bra avstånd!!
Speciellt under vintertid då jag körde upp.
Var is, slask och snöstorm den dagen.
Det var läskigt och nervöst!
Men släppte snabbt då jag kände att jag hade kontroll.
Och fega inte på hastigheter, håll inte obefogat för låg fart och hindra trafiken.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
4
I dag 18:10
11
I dag 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest