Start > Körkortsforum > Vänstersväng på landsväg, anvä…

Vänstersväng på landsväg, använda vägrenen

Gäst 2018-05-15 14:59 ! Citera #
Hej
Om man ska släppa förbi bilar bakom för att kunna göra en vänstersväng så ska man ju köra ut på vägrenen om den finns..
Men behöver man blinka till höger innan man kör ut på vägrenen eller anses det förvirra dom bakom?
Karl 2018-05-15 15:42 ! Citera #
Du ska absolut inte använda väggrenen till höger vid en vänstersväng på landsväg, du ska planera din körning så att du helst slipper stanna helt. Och du ska hålla dig så nära mittgrenen som möjligt och behöver du stanna är det där du ska stanna och fortsätta blinka vänster. Trafiken bakom dig tvingas då stanna eller passera till höger om dig beroende på utrymme.
Gäst 2018-05-15 16:06 ! Citera #
Karl 2018-05-15
Du ska absolut inte använda väggrenen till höger vid en vänstersväng på landsväg, du ska planera din körning så att du helst slipper stanna helt. Och du ska hålla dig så nära mittgrenen som möjligt och behöver du stanna är det där du ska stanna och fortsätta blinka vänster. Trafiken bakom dig tvingas då stanna eller passera till höger om dig beroende på utrymme.
Jag vill göra en så kallad avtömning på en landsväg med en vägren.
Min fråga är, ska man blinka till höger innan man kör ut på vägrenen.
Polisen 2018-05-15 17:45 ! Citera #
Gäst 2018-05-15
Jag vill göra en så kallad avtömning på en landsväg med en vägren.
Min fråga är, ska man blinka till höger innan man kör ut på vägrenen.
Eftersom du ska lämna ditt körfält för att åka ut på vägrenen så SKA du blinka, man ska ALLTID blinka om man förflyttar bilen i sidled. Du kan även använda busshållplatser som en bra avtömningsplats. Det är att föredra ur ett rent trafiksäkert perspektiv då en busshållplats oftast är bredare och därmed säkrare än att använda vägrenen som kan vara betydligt smalare.. Glöm ej heller bort att ALLTID blinka när du ska ut på vägen igen när avtömningen är gjord.
Leif 2018-05-16 07:38 ! Citera #
Jag förstår egentligen inte frågan, självklart ska man ALLTID blinka när man avviker från körfältet på något sätt.
T 2018-05-17 12:16 ! Citera #
Nja, man måste faktiskt inte blinka när man exemeplvis kör ut på vägkanten.
Gäst 2018-05-17 14:28 ! Citera #
T 2018-05-17
Nja, man måste faktiskt inte blinka när man exemeplvis kör ut på vägkanten.
Nej inte om du ska lämna plats för en omkörning och du inte lämnar ditt körfält så behöver du inte blinka.
Men det är inte speciellt trafiksäkert att göra så som du skriver eftersom det kan finnas vägkanter som är i väldigt dåligt skick och kan då gå sönder när du kommer med din bil, och det kan i sin tur få din bil att studsa in på körbanan igen och därmed i värsta fall orsaka en kraftig trafikolycka. Så det är inget jag rekommenderar dig att göra!

Ska man släppa förbi någon så får den som kör om helt enkelt köra ut i motsatt körfält och på så vis göra en helt vanlig omkörning, du kan för att underlätta för den som vill köra om, hålla dig lite till höger men inte så pass långt till höger att du kör utanför körfältsområdet.

Ska man göra en avtömmning så rekommenderar jag att man använder sig av dom parkeringsfickor som finns utmed landsvägarna eller att man kör in och stannar på en busshållplats för att på så vis släppa förbi alla man hade bakom sig.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 15:04
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov