Start > Körkortsforum > Körkort prövotid

Körkort prövotid

Elena 2018-05-13 19:30 ! Citera #
Hej! Nyligen har jag varit och parkerad på ett ställe där jag parkerad lite snett. Så tänkte jag backa och parkera rätt efteråt. Medans jag backade, så lyckades jag skrapa bilen som var på min högra sidan. Jag fick panik och efter ett tag då gick jag därifrån. När jag var hemma kom jag på att jag kunde ha lämnat en lapp med mitt tlf nummer, vilket jag inte gjorde och skrev inte heller reg numret så att jag får tag på ägaren... själva skarpen är inte så stor eller allvarligt... men jag vet att det kan räknas som smitning.. Jag är under prövotiden, vilka risker kan det förekomma?

Skulle vara väldigt tacksam om ni svarar.
Gäst 2018-05-13 22:32 ! Citera #
Ja, smitningsolycka.
Hoppas du letar upp ägaren å drar det med din försäkring, jag skulle vara asförbannad om jag kom ut till en påbackad bil.

Lawline skriver
”Även om du blir dömd till ansvar för smitningsbrottet så tyder omständigheterna på att det torde bli en ganska mild bedömning. Även om lagtexten inte utesluter fängelse så kan knappast denna påföljd vara aktuell. Här är snarare fråga om eventuell återkallelse av körkortet för en kortare period.”
Gäst 2018-05-13 23:39 ! Citera #
Gäst 2018-05-13
Ja, smitningsolycka.
Hoppas du letar upp ägaren å drar det med din försäkring, jag skulle vara asförbannad om jag kom ut till en påbackad bil.

Lawline skriver
”Även om du blir dömd till ansvar för smitningsbrottet så tyder omständigheterna på att det torde bli en ganska mild bedömning. Även om lagtexten inte utesluter fängelse så kan knappast denna påföljd vara aktuell. Här är snarare fråga om eventuell återkallelse av körkortet för en kortare period.”
Fast grejen är att det bara var fergen som gick bort och karosserin har ingenting..
Gäst 2018-05-14 00:59 ! Citera #
Parkeringsolyckor är väldigt svårt att bevisa i rätten, speciellt om det bara är lacken som blev skadad.
Men jag råder dig till att söka upp ägaren reda ut detta med honom/henne. Uruselt av dig att smita!
Gäst 2018-05-14 06:53 ! Citera #
Fast det går att bevisa hur saker och ting var för det finns kameror där.
Gäst 2018-05-14 07:45 ! Citera #
Gäst 2018-05-14
Parkeringsolyckor är väldigt svårt att bevisa i rätten, speciellt om det bara är lacken som blev skadad.
Men jag råder dig till att söka upp ägaren reda ut detta med honom/henne. Uruselt av dig att smita!
Fast jag får inte tag på hen... inte på nåt sätt
Gäst 2018-05-14 12:16 ! Citera #
Gäst 2018-05-14
Fast det går att bevisa hur saker och ting var för det finns kameror där.
Om det finns kameror så borde det inte vara allt för svårt att ta reda på reg numret...
Dålig stil att bara skita i att meddela den ägaren!
Gäst 2018-05-14 16:38 ! Citera #
Gäst 2018-05-13
Fast grejen är att det bara var fergen som gick bort och karosserin har ingenting..
Ah försvann färgen så kostar en lackering pengar, det vet du väl? Inga skador på bilar är billigt att fixa ........... -_-
Gäst 2018-05-14 16:59 ! Citera #
Gäst 2018-05-14
Ah försvann färgen så kostar en lackering pengar, det vet du väl? Inga skador på bilar är billigt att fixa ........... -_-
Nej men asså pytte lite färg. Det är inte så mycket som ni kanske tror
Gäst 2018-05-14 19:58 ! Citera #
Gäst 2018-05-14
Nej men asså pytte lite färg. Det är inte så mycket som ni kanske tror
KOSTAR FORTFARANDE MYCKET PENGAR.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor