Start > Körkortsforum > Intensivkurs (hur vet man om t…

Intensivkurs (hur vet man om trafiksskolan bara vill tjäna pengar eller inte)

Sanna 2018-05-11 15:55 ! Citera #
Går just nu en tre veckors intensiv kurs (ingår 17 dubbla körlektioner), har ej kört innan men pluggat teori noga 3 månader innan kursstart, körningen går över förväntan och är lättare än jag trodde att den skulle vara, har en vecka kvar av intensivkursen, uppkörning är bokad men nu säger plötsligt körläraren att lektionerna som ingår nog inte kommer räcka, har sex lektioner kvar..vi är igenom alla områden utom högfarts område... resten har vi gått igenom men körläraren vill se mer självständig körning samt mer träning i rondell.. angående självständig körning har jag knappt ens fått chansen eftersom läraren aldrig är tyst utan ständigt innan jag ens hinner börja blinka osv. säger åt mig att göra de.. jag känner mig trygg och säker med min körning men hur ska jag veta om dom bara är ute efter att tjäna pengar eller om jag faktiskt måste ha fler körlektioner för att klara uppkörningen?
Gäst 2018-05-11 16:32 ! Citera #
Jag tycker att du ska vänta och se. Först och främst tycker jag att man ska ha gjort alla moment innan man börjar fundera på uppkörning. Man vet aldrig om de momenten man är kvar känns svårare än det man gjort tidigare. Dessutom tycker jag att du ska säga till din lärare att du vill köra lite mer självständigt, alltså att han ska vänta med att säga till vad du ska göra tills det är tydligt om du har glömt exempelvis blinkersen. Kör då några mer lektioner så du får öva lite mer självständigt och har kört de sista momenten.
Sen tror jag att körskolan inte är ute efter att tjäna pengar. Iaf inte om det är en trafikskola som är med i STR. Då tror jag mer att det handlar om att de vill att du ska bli godkänd och inte är säker på om du är färdig än, och därför tycker jag att du ska ta några mer lektioner om de vill det. Men om de skulle försöka få dig att köra fler och fler lektioner hela tiden sen så kanske du ska säga att du tycker att du är redo för uppkörning. Alternativt skulle du kunna köpa en lektion med en annan körskola och se vad de säger om din körning. Om du då är tydlig med att du inte tänker köpa fler lektioner hos dem finns det ingen anledning för dem att säga att du behöver köra mer om du inte behöver det.
Lycka till! :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo