Start > Körkortsforum > Hur vet man hastigheter om man…

Hur vet man hastigheter om man missat skylt!

Ven0m 2010-01-14 19:29 ! Citera #
Tjena ska göra teori uppkörningen nu på tisdag! gjorde lilla uppkörningen med trafikskolan och det jag absolut missa var vart det är 50 eller 30 osv..asså va så nervös så jag missa skyltarna och då visste jag inte hur man ser om det ska vara 30 eller 50..kan någon snälla hjälpa mig med hur man kan se vad det råder ifall man missat skylten! TACK!
Gäst 2010-01-16 18:12 ! Citera #
Hej

Det var inte lätt. Jag bor i en liten stad så jag vet var de flesta 30 sträckorna är:)

MVH R-M
ven0m 2010-01-17 22:37 ! Citera #
Ok bor själv i umeå! men vist äre 50 som gäller vid huvud leder? asså tätbebyggt område också
Gäst 2010-06-01 19:13 ! Citera #
Följ trafiken bara :P
Gäst 2010-06-06 22:37 ! Citera #
Ja, det är mycket svårt att se vilken hastighet man ska hålla om man har missat skylten.

Ett tips är att om man blir osäker vilken hastighet som gäller så lägg dig i 50,70 eller 90. Lägg dig aldrig mitt emellan som tex 75 eller 85.
Om du kör tex 50 på en 70-sträcka så brukar det inte vara några problem, inte något som man brukar kugga på.

Bli inte stressad och gasa på om du har någon bakom dig som kör väldigt fort !.
Gäst 2010-06-18 19:43 ! Citera #
Det kan man ju egentligen inte veta, men om det är bilar runt omkring som kör i 30 så är det ingen idé att gasa på i 50. Det kanske hjälper att se sig om i området också, om det är en skola på sidan av vägen är chansen stor att det är 30 t.ex, annars brukar det väl vara mest 50 i stan. På landsvägar är det desto mer klurigt...
Gäst 2010-06-19 18:13 ! Citera #
Ett tips: Har du stannat vid en korsningen för röttljus eller liknande då kan man passa på att se vad som gäller på vägen man ska in på. Sedan kan man också kolla på mittlinjerna. ;) :)
Gäst 2010-06-28 21:39 ! Citera #
50 inom tättbebyggt. 70 utom tätbebyggt skulle jag tro.
30 utanför skolor, ALLTID, om inte tidsförskrifter finns.
Gäst 2010-07-25 16:49 ! Citera #
Ett av de bästa sätten är att titta på mittlinjerna:
-Är mellanrummet lika långt mellan strecken som längden på strecken så är det upp till 50. Ser ut såhär: -  -  -  -  -  - .
-Är det större mellanrum mellan strecken än streckens längd så är det 70 och över.          Ser ut såhär: -   -   -   -   - .

Detta räddar mig om jag missat eller helt enkelt glömt av vilken hastighet som gäller, men det är inte helt felfritt:
-Ifall det är någon risk på vägen, t.ex. skymda kurvor så brukar strecken vara målade tätt (- - - - -).
Dessa säger alltså inget om hastigheten utan talar bara om att du inte bör köra om.
-Ifall hastigheten på vägen är 60 vet jag inte hur man skall kunna se det på mittlinjerna, men 60 är inte så vanligt än.

Ifall någon inte vet vad jag menar med mittlinjer så är det strecken i mitten av vägen mellan körfälten.
akooha 2010-08-02 14:48 ! Citera #
Linjerna är ett väldigt bra tips. Men annars, håll ögonen öppnare än öppna :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo