Start > Körkortsforum > Bensin och Oktantal

Bensin och Oktantal

Chim 2018-05-04 12:08 ! Citera #
Hej!

Idag gjorde jag mitt andra teoriprov (Klarade det första gången men klarade ej uppkörningen) och var ett poäng ifrån att bli godkänd. Snopet men jag får helt enkelt plugga mera inför nästa gång.

Hursomhelst, ett begrepp jag stötte på var ”Oktantal”. Blev lite ställd då jag inte kan minnas att jag varken läst det i Körboken, betaltesterna på denna sida eller testerna på elevcentral.
När jag kom hem letade jag i innehållsförteckningen längst bak i teoriboken men kund inte hitta något under varken drivmedel, bensin eller oktantal.

Så min fråga är, känner ni igen detta begreppet? Har ni någon referens (hemskt gärna från boken) där jag kan läsa på lite mer om detta?

Stort tack :)
Gäst 2018-05-04 12:44 ! Citera #
Oktantalet har med själva bensinen att göra...
När du kommer till en bensinmack så kan du ju antingen tanka 95 eller 98 oktanig bensin.
95 oktan är utblandad med 5% etanol, vilket inte den 98 oktaniga bensinen är :)
Gäst 2018-05-04 15:18 ! Citera #
Ja, om du inte vet om du ska tanka 95 eller 98 på macken så vettefan om du borde ha körkort. :P
Du har ju definitivt hört talas om 95 (95 oktantal) eller 98 (98 oktantal). Det har med bränslets kompressionsförmåga att göra. 98okt tål högre kompression än 95.
Gäst 2018-05-04 16:31 ! Citera #
Nja, jag är ju med på att det har med bensin att göra och så, är ju egentligen bara att jag inte var familjär med själva ordet ”Oktantal”.

Men tack för svar! Får helt enkelt plugga på och jobba hårdare :)
Tjo och Chim 2018-05-05 13:54 ! Citera #
Med tanke på hur bra du tog angreppet i tråden så kommer du att bli en bra bilförare som inte hetsar. Starkt.
Ett tips sedan är att tanka fordon med 95 oktan eftersom bensin är en färskvara och det är dålig omsättning på 98 oktanen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest