Start > Körkortsforum > NÅN SOM KAN TIPSA ELLER HJÄLPA…

NÅN SOM KAN TIPSA ELLER HJÄLPA? Omhändertagen körkort pga kört 53km/h på en 30km/h

Abbe 2018-05-03 21:06 ! Citera #
Tjäna!
Det är så att mitt körkort har blivit omhändertagen av polisen för 1 vecka sen pga att jag har kört 53km/h på en 30km/h väg. Och problemet va i bilen och inte i mig då den hade fel på farthållare system som gör att bilen ökar hastigheten även när man försöker bromsa in eller tar upp handbromsen så händer det inget, en vanlig problem på dem Mercedes benz. Och bilen tillhörde en kund till Wardbilservice som han hade lämnat in den för lagas, så kompisen ringde och behövde mitt hjälp så jag åkte till han och hjälpte honom.
Och grejen är att jag är en bilmekaniker och har exambevis på det. Och jag åkte till min bästa kompis bilverkstad Wardbilservice i Gävle för att hjälpa honom och fixa felet.
Så vi meckade med bilen och byte ut massa delar på bilen. Så till slut var det bara och provköra bilen!
Så jag tog ut bilen för en liten varv och kolla så att allting ska funka som det ska, men tyvärr så vart det inget skillnad, bilen funkade inte bra!
Så jag var på väg tillbaka till verkstad igen för att fixa felet som bilen håll på krångla hela vägen tillbaka ditt men från ingen stans så står en polisman åt sidan med laserkamera. Jag såg polis manen väll tydlig men jag kunde inte göra så mycket för att bilen vägrade stanna.
Så istället så slog jag av tändningen och sen på igen för att ratten inte låser sig och sen läger växellåda i P läge direkt samtidigt jag bromsar in och svänger åt sidan ! Jag hörde massa ljud som kom ut från växellådan men det sket jag i för jag var rädd om körkortet. Polis manen kom och pratade med mig medans mitt hjärta hull på att Hoppa ut ur kroppen. Jag förklarade situation till polismannen så som här och bad honom och testa
Och få testa och köra bilen själv så får han se själv att det är fel på bilen och att jag inte själv gasade med viljan.
Men han ville inte, så istället så startade jag upp bilen själv och han fick höra väll tydligt att motor går hög i varv men men... han sket fullständigt i.
Medans jag pratade med polismannen och försökte och få honom fatta saken, så va min bästa kompis, alltså chefen på Wardbilservice ute och letar efter mig då det tog lång tid när jag lämnade verkstad. Så han trodde att jag hade krockat eller så. Och verkstad låg 300m bort från den platsen där polisen stoppa mig. Så kompisen gick ut och leta efter mig, men såg mig direkt. Han parkerade bilen bredvid oss och kom och snackade med polismannen och förklarade till han att den bilen håller vi på att jobba med alltså fixa felen på Wardbilservice och att verkstad ligger 300m härifrån, men så klart polismannen lyssnade aldrig.
Men till slut så vart mitt körkort omhändertagen tills idag. Och idag har jag fått papper som ska fyllas på dem till transportstyrelsen om varför jag måste ha körkort. Jag har fixat ett intyg från själva kunden som äger den trasiga bilen om att han hade lämnat hans bil hos oss för att laga felen på bilen.
Sen har jag mitt anställningsbevis på mitt jobb på Gävlehamn där jag jobbar som truckförare! Men för jobba där endast om jag har körkort. Det står så på företagens policy. Men Har inte jobbat där nu på 1 vecka, och just nu så riskerar jag jätte jätte mycket att förlora mitt bästa och drömjobbet som jag har drömt om i länge och jag har jobbat i 3 månader bara och dem älskar mig så mycket där borta så dem kallar mig för Gävlehamns nya Zlatan, för jag lovar och utgör bättre än det jag lovar och för att jag är duktig och framåtriktad kille.
Samtidigt så har jag en dålig livstidsjukdom, om man mår dålig som jag gör nu pga körkortet så börjar man på att få mycket buksmärtor i magen, sen hamnar på trötthet, depression, går otrolig snabbt ner i vikt då man inte har löst och käka mat, och bråttomkänsla till toaletten detta sjukdom kallas för Morbus Crohn som är en kronisk inflammatorisk sjukdom. Så jag går på regelbund kontroller och behandlingar hos sjukhuset och varje vecka lämnar jag blod prover och tar mediciner. Och jag fattar inte hur jag ska kunna göra det nu längre, att kunna åka en snabbis från jobbet på lunch tiden och lämna blodprover då man jobbar jätte dåliga skifter på jobbet.
Detta sjukdom har jag ett intyg på från min läkare. Sen har jag också min kompis Chefen på Wardbilservice som jag hjälpte honom och fixa bilen som vittnar på att bilen hade detta fel och sen har jag också kunden som äger bilen som vittne!

Så min fråga är!!
Hur ser det ut för mig nu? Jag har fortfarande prövotid och kommer jag att få tillbaka körkortet?
Med allt det jag skrev och har?
Vittne, Intyger, Jobb, Dålig och Äcklig sjukdom?
Tackar för snabba svar
Gäst 2018-05-03 22:27 ! Citera #
Som förare är du alltid skyldig till att hålla rätt hastighet, du kan inte skylla på bilen eller dess farthållare...
Som jag ser det så kommer du inte få tillbaka ditt körkort.
Har man kört för fort så har man, bara stå ditt kast och lära dig nått utav det!
Gäst 2018-05-03 22:30 ! Citera #
Du har kört i 53 km/h på en 30-väg där högsta tillåtna hastighet är 30 km/h. Det är ingen annan än ditt fel och allt du skriver här är bara ett försök till en ursäkt som inte kommer godtagas, som förklaring är den dock godkänd.

Har du prövotid - synd, då är det bara att köra upp & ta teorin igen.

Nästa gång får du tänka till innan du kör på en 30-väg med en bil som uppenbarligen krånglar. :)
Gäst3 2018-05-05 10:09 ! Citera #
Polisen finns inte till för att testköra bilarna som dom stoppar.
Att bara skylla en sak på en annan är ju bara tydliga indikationer om att du är enormt omogen.
Om bilen nu är i så pass dåligt skick så borde du väl fatta själv att den inte ska köras på våra vägar, och måste man testköra en bil så kunde ni ha bogserat den till ett bättre ställe där testerna kunde göras utan att riskera vanliga trafikanters liv.

Rätt åt dig att ditt körkort blev indraget!
Tycker inte ett dugg synd om dig.
Körkort i 30 år 2018-05-05 13:50 ! Citera #
Det ser inte bra ut. Att du behöver bilen i jobbet kan bara minska tiden till 1 mån från 3 mån IFALL du inte haft körkortet på prov.

Att skylla på bilen och samtidigt visa ett examensbevis på att man borde förstått att bilen inte skulle framföras på allmän väg är mycket dumt. Teoretiskt så begick du ett brott som du själv är kapabel nog att bevisa. Inte bra...

Bit ihop och börja plugga på körkortsteorin igen, men det kanske du redan har eftersom du är på detta forum. En öppning skulle kanske vara att ta truckkort (om du inte redan har det) ifall arbetsgivaren skulle tycka att det räcker för att du ska få behålla jobbet som truckförare.
gustengren 2018-05-05 20:34 ! Citera #
Att bara få körkortet återkallat på 3 månader betyder att du kom billigt undan, 6 eller 12 månader är inte ovanligt. Att be sin arbetsgivare är ingen garanti för något. Dom bryr sig inte om ifall du har barn att skjutsa till skolan eller om du måste sälja en villa.
Gäst 2018-05-05 23:17 ! Citera #
Håller med alla ovanstående kommentarer. Ditt eget ansvar.
Det som gör mej betänksam är att du säger att du är bilmekaniker, du har körkort, hur kan du inte uppfatta att du kör +50km och inte 30km och då aktivt vilja stanna.
Du säger att bilen krånglade hela vägen och låter och inte kan bromsa och allt vad det är. Du borde förstå att det är trafikfarligt och vilja få stopp på bilen meddetsamma och be om hjälp/bogsering från firman. Varför fortsätta när den är en trafikfara både för dej och övriga trafikanter?!
Jag menar kom igen att inte kunna bromsa!!
Det ska inte krävas en polis för att du ska vilja stanna den uppenbart farliga bilen ist för att fortsätta köra och kämpa dej tillbaka till verkstaden med en icke fungerande bil.
Vidare att du kommer med snyft historia om sjukdom och jobb och allt vinner du inte medlidande från mej iaf.
Du är vuxen och gått körkortsutbildning, du borde veta bättre än såhär och sluta skylla ifrån dej.
Ta av dej offerkoftan och TA ANSVAR!
Gäst3 2018-05-06 13:23 ! Citera #
Gäst 2018-05-05
Håller med alla ovanstående kommentarer. Ditt eget ansvar.
Det som gör mej betänksam är att du säger att du är bilmekaniker, du har körkort, hur kan du inte uppfatta att du kör +50km och inte 30km och då aktivt vilja stanna.
Du säger att bilen krånglade hela vägen och låter och inte kan bromsa och allt vad det är. Du borde förstå att det är trafikfarligt och vilja få stopp på bilen meddetsamma och be om hjälp/bogsering från firman. Varför fortsätta när den är en trafikfara både för dej och övriga trafikanter?!
Jag menar kom igen att inte kunna bromsa!!
Det ska inte krävas en polis för att du ska vilja stanna den uppenbart farliga bilen ist för att fortsätta köra och kämpa dej tillbaka till verkstaden med en icke fungerande bil.
Vidare att du kommer med snyft historia om sjukdom och jobb och allt vinner du inte medlidande från mej iaf.
Du är vuxen och gått körkortsutbildning, du borde veta bättre än såhär och sluta skylla ifrån dej.
Ta av dej offerkoftan och TA ANSVAR!
Väldigt bra skrivet!
Kunde inte ha sagt det bättre själv..

Men nått som jag funderar över är att trådskaparen säger att han inte kunde bromsa bilen.
Dock så lyckades han bromsa bilen utan några större problem när polisen stannade honom, så redan där har han redan försagt sig.. Jag tror inte ett dugg på historian om att det var krångel med någon bil, utan det är nog så enkelt att han körde för fort, och vill bara inte skriva öppet om det, utan hittar då på en skit dålig story som vi alla andra ska gå på :D

Och polisen skiter fullständigt i om man har en sjukdom, barn eller ett jobb där körkort är ett måste.
För jag har sett taxiförare bli av med både taxiförarlegitimation och körkort för att dom körde för fort, så om man nu måste ha ett körkort så är det ett ännu större krav på dig som bilförare att se till att få behålla det...
Gäst 2018-05-12 20:11 ! Citera #
Gissar att det är ett TS är ett nättroll som skrivit av sig.....
Hundlasse 2018-05-13 13:37 ! Citera #
Föraren ansvarar för sitt fordon så kör man för fort så får man stå sitt kast. Eftersom kompisen hade verkstaden inte så långt därifrån så viste han säkert att det var 30 och man testkör väll inte en trafikfarlig bil på allmän plats. Var det utanför ett dagis eller skola då är det ännu värre att provköra Sänkt hastighet tycker jag är jättebra vid skolor m.m jag rycker som dom flesta i denna tråd att det var bra att dom tog körkortet

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor