Start > Körkortsforum > T-korsning vem ska köra först

T-korsning vem ska köra först

Gäst 2018-05-03 12:51 ! Citera #
Det är en T-korsning där högerregeln gäller. Anslutande vägen är till höger om mig, så jag ska väja för bilen (gul) som ska köra ut därifrån. Men det är en bil från mitt motsatta håll (blå) som ska svänga in till den vägen, och den ska väl väja för mig. Jag ska köra rakt fram. Vem ska köra först?
Gäst 2018-05-03 16:48 ! Citera #
I en sådan situation gäller samma sak som när man kommer till en vanlig korsning (alltså med fyra vägar) där det kommer bildar från alla håll: Då gäller det bara att få ögonkontakt med de andra förarna och sedan gäller det att vara uppmärksam och om ingen av de andra kör kan man själv börja köra, men som sagt måste man vara uppmärksam på om de andra tänker samma sak. När en sedan har kört så är det lämpligt att följa reglerna. Alltså gäller det bara att visa hänsyn och ha kontakt med de andra förarna. Då kommer det lösa sig.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo