Start > Körkortsforum > Trafikljus vänstersväng

Trafikljus vänstersväng

Gäst 2018-05-03 11:57 ! Citera #
https://www.google.se/maps/@59.4063123,17.8686658,3a,75y,43.33h,85.03t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNsxs8p-08Bc-KeUwSRO_Ng!2e0!7i13312!8i6656

Jag ska svänga vänster, det är en oskyddad sväng, hur vet jag vilket/vilka av de mötande filerna det är som har grönt samtidigt som mig?
Gäst 2018-05-03 12:27 ! Citera #
Dom som kommer från motsvarande sida kommer ha grön ljus samtidigt som dig. Och det grundar jag på att dom som kommer från bildens vänstersida har ett eget trafikljus, så då kan du räkna med att ni båda aldrig kommer ha grönt ljus samtidigt. Medans dom som kommer från högersida har inget trafikljus, inte vad jag kan se på bilden, men dom har en väjningsplikts skylt, så med andra ord så ska dom släppa fram all trafik innan dom får köra.
Så du ska i första hand fokusera på bilar som kommer från motsatta hållet.
Gäst 2018-05-03 12:40 ! Citera #
Gäst 2018-05-03
Dom som kommer från motsvarande sida kommer ha grön ljus samtidigt som dig. Och det grundar jag på att dom som kommer från bildens vänstersida har ett eget trafikljus, så då kan du räkna med att ni båda aldrig kommer ha grönt ljus samtidigt. Medans dom som kommer från högersida har inget trafikljus, inte vad jag kan se på bilden, men dom har en väjningsplikts skylt, så med andra ord så ska dom släppa fram all trafik innan dom får köra.
Så du ska i första hand fokusera på bilar som kommer från motsatta hållet.
Okej, motsatta hållet har två filer. Den ena är bara för högersväng, den andra (närmast mig) är för vänstersväng eller rakt fram. Kommer de båda ha grönt samtidigt som mig?
Gäst 2018-05-03 12:42 ! Citera #
Gäst 2018-05-03
Dom som kommer från motsvarande sida kommer ha grön ljus samtidigt som dig. Och det grundar jag på att dom som kommer från bildens vänstersida har ett eget trafikljus, så då kan du räkna med att ni båda aldrig kommer ha grönt ljus samtidigt. Medans dom som kommer från högersida har inget trafikljus, inte vad jag kan se på bilden, men dom har en väjningsplikts skylt, så med andra ord så ska dom släppa fram all trafik innan dom får köra.
Så du ska i första hand fokusera på bilar som kommer från motsatta hållet.
De som kommer från höger har också ett trafikljus. Såhär ser det ut för dem:
https://www.google.se/maps/@59.4063605,17.8693557,3a,75y,319.94h,67.23t/data=!3m6!1e1!3m4!1sA4GugyKJTSSLt5F20JLlbw!2e0!7i13312!8i6656

---

Till trådskaparen: Eftersom det är en vanlig trafiksignal (och inte en med konturpil) måste du vara beredd på att mötande trafik får grönt ljus samtidigt som dig. Ska du svänga vänster måste du således korsa deras körfält och då får du väjningsplikt. Precis som det gäller på din sida så får alla filer på deras sida grönt ljus.
Gäst 2018-05-03 12:52 ! Citera #
Gäst 2018-05-03
De som kommer från höger har också ett trafikljus. Såhär ser det ut för dem:
https://www.google.se/maps/@59.4063605,17.8693557,3a,75y,319.94h,67.23t/data=!3m6!1e1!3m4!1sA4GugyKJTSSLt5F20JLlbw!2e0!7i13312!8i6656

---

Till trådskaparen: Eftersom det är en vanlig trafiksignal (och inte en med konturpil) måste du vara beredd på att mötande trafik får grönt ljus samtidigt som dig. Ska du svänga vänster måste du således korsa deras körfält och då får du väjningsplikt. Precis som det gäller på din sida så får alla filer på deras sida grönt ljus.
Ok tack! Så det KAN hända att ena av filerna har rött, men jag måste vara förberedd på att de båda har grönt?
Gäst 2018-05-03 16:51 ! Citera #
Gäst 2018-05-03
Ok tack! Så det KAN hända att ena av filerna har rött, men jag måste vara förberedd på att de båda har grönt?
Ja men i eftersom du inte har några pilar från ditt håll kan man utgå från att de andra inte heller har det. Sen ska man ju ALLTID oavsett om de mötande har pil, vara uppmärksam vid vänstersväng och man ska aldrig bara utgå från att de har rött. Bättre att vänta och vara säker än att köra och riskera att skada sig/dö.
Alex 2023-10-11 19:10 ! Citera #
Vilken är huvudled
Björn He 2023-10-14 14:21 ! Citera #
Det verkar ju inte finnas separata trafiksignaler för svängande fordon. När det är normalt grönt ljus, alltså en grön fylld cirkel (och inte en grön pil), så betyder det normalt att även mötande trafik och gång- och cykeltrafik längs sidan av körbanan också har grönt ljus, och en svängande fordonsförare som har grönt ljus samtidigt som mötande trafik och gång- och cykeltrafik längs sidan av körbanan har i en sån trafiksituation väjningsplikt mot den mötande trafiken, om föraren svänger till vänster (i högertrafik), och mot gående och cyklister eller mopedister klass II som korsar eller just ämnar korsa körbanan över den anslutande sidovägen. All korsande trafik från den korsande sidovägen har däremot rött ljus och måste vara stillastående före korsningen - men en som har grönt ljus och får passera skall se till att se upp för en eventuell trafikant som inte följer trafikregler (även om det är relativt sällsynt att fordonsförare passerar trots rött ljus); trots att man har grönt ljus så måste man exempelvis alltid stanna om det behövs för att lämna företräde för utryckningsfordon (polisbil, ambulans, räddningstjänstfordon), som får passera trots stoppsignal (under förutsättning att särskild varsamhet iakttas).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo