Start > Körkortsforum > Köra om på insidan

Köra om på insidan

Gäst 2018-05-03 01:16 ! Citera #
Vad säger reglerna om att köra om på insidan över 70 km/h (gränsen där du får köra om på insidan lagligt i alla tillfällen), om en person ligger ca 10 km/h under hastighetsgränsen i vänstra körfältet måste jag då gå ut två filer för att köra om honom och sedan gå tillbaks två filer? Att göra fyra filbyten under en så kort tiden verkar betydligt mer riskabelt än att glida förbi personen på insidan som för övrigt även själv begått ett trafikbrott genom att inte ligga i högerfilen (förutsatt att hastigheten är över 80 km/h).

Vad gäller om personen plötsligt bromsar, måste även jag då bromsa för att inte köra om personen på insidan?
Gäst 2018-05-03 12:17 ! Citera #
Om hastigheten är över 70 km/h så får du inte köra om på insidan, det gäller bara när det är max 70 km/h
Gäst 2018-05-03 13:11 ! Citera #
Gäst 2018-05-03
Om hastigheten är över 70 km/h så får du inte köra om på insidan, det gäller bara när det är max 70 km/h
Jo det var så jag menade, lite slarvigt skrivet.
Gäst 2018-05-03 16:56 ! Citera #
Vet inte vad lagen säger om det (mer än det du skrivit alltså) men jag själv hade inte sänkt farten för att den i vänsterfilen sänker farten om jag kör i rätt hastighet. Men jag vet inte om man kan bli tagen för det. Och att göra fyra körfältsbyten på så kort tid är inte heller särskilt lämpligt, om det inte är väldigt lite med trafik alltså, men jag skulle ändå undvika det.
Gäst 2018-05-03 21:06 ! Citera #
Gäst 2018-05-03
Vet inte vad lagen säger om det (mer än det du skrivit alltså) men jag själv hade inte sänkt farten för att den i vänsterfilen sänker farten om jag kör i rätt hastighet. Men jag vet inte om man kan bli tagen för det. Och att göra fyra körfältsbyten på så kort tid är inte heller särskilt lämpligt, om det inte är väldigt lite med trafik alltså, men jag skulle ändå undvika det.
Nä tror nog ingen skulle göra det i praktiken men undrar mer vad man ska göra på uppkörningen.
Jonsy 2018-05-04 16:28 ! Citera #
Säkerhet går alltid före trafikregler. Om människan plötsligt bromsar så kör du om på insidan då att plötsligt bromsa på motorväg/motortrafikled kan ge förödande konsekvenser. Kör människan onödigt sakta i mittfilen ska du nog inte känna att köra om på insidan ska vara ett problem om du håller hastighetsgränsen. Kommer du från påfart kan man tex komma in med högre hastighet än bilarna i mittfältet då du behöver anpassa och med säkerhet komma ut på motorvägen utan att bilar bakom ska behöva bromsa in.
Gäst 2018-05-06 23:36 ! Citera #
Jonsy 2018-05-04
Säkerhet går alltid före trafikregler. Om människan plötsligt bromsar så kör du om på insidan då att plötsligt bromsa på motorväg/motortrafikled kan ge förödande konsekvenser. Kör människan onödigt sakta i mittfilen ska du nog inte känna att köra om på insidan ska vara ett problem om du håller hastighetsgränsen. Kommer du från påfart kan man tex komma in med högre hastighet än bilarna i mittfältet då du behöver anpassa och med säkerhet komma ut på motorvägen utan att bilar bakom ska behöva bromsa in.
”Kör människan onödigt sakta i mittfilen ska du nog inte känna att köra om på insidan ska vara ett problem om du håller hastighetsgränsen. ”

Väldigt dåligt råd.

Gör du det på uppkörningen blir du kuggad DIREKT.
Jag ställde den frågan till min trafiklärare sen 20år tillbaka och vars pappa är trafikinspektör på Trafikverket sen 40år tillbaka.
Det är OLAGLIGT.
Du blir aldrig godkänd.
Gäst 2018-05-08 15:25 ! Citera #
Gäst 2018-05-06
”Kör människan onödigt sakta i mittfilen ska du nog inte känna att köra om på insidan ska vara ett problem om du håller hastighetsgränsen. ”

Väldigt dåligt råd.

Gör du det på uppkörningen blir du kuggad DIREKT.
Jag ställde den frågan till min trafiklärare sen 20år tillbaka och vars pappa är trafikinspektör på Trafikverket sen 40år tillbaka.
Det är OLAGLIGT.
Du blir aldrig godkänd.
Men det är ju det som blir så absurt, om jag kör på en 80 väg med massa trafik och en snubbe bredvid mig kör 60 så är det ju mycket säkrare att köra om på insidan än att jag antingen snabbt måste byta fil 4 gånger eller att jag sänker min hastighet långt under gränsen.
Gäst 2018-05-08 21:28 ! Citera #
Gäst 2018-05-08
Men det är ju det som blir så absurt, om jag kör på en 80 väg med massa trafik och en snubbe bredvid mig kör 60 så är det ju mycket säkrare att köra om på insidan än att jag antingen snabbt måste byta fil 4 gånger eller att jag sänker min hastighet långt under gränsen.
Det var jag som skrev kommentaren som du svarade på.

Jag vet jag håller med dej.
Jag tänker också att det känns mer säkert att köra om på insidan i den situationen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor