Start > Körkortsforum > Omkörning på landsväg över has…

Omkörning på landsväg över hastighetsgränsen.

Gäst 2018-05-03 01:10 ! Citera #
Som jag har förstått det är hastighetsgränsen absolut och får ALDRIG överstigas oberoende sammanhanget. Det jag funderar på då är hur man ska kunna göra en säker omkörning på en landsväg utan att bryta mot hastighetsgränsen.

Ponera att jag kör på en landsväg i 90 km/h med mötande trafik. Jag stöter på två långtradare på vardera 25 meter som kör i grupp, det vill säga det finns inget utrymme att köra in mellan dem. Jag vill köra om dessa långtradare de då kör 80 km/h, ett mycket sannolikt scenario eftersom lastbilar endast för hålla max 80 km/h utanför motortrafikleder och motorvägar.

Om jag ska köra om dom i 90 km/h kommer jag ha en relativ hastighet på 10 km/h eller ca 2,7 m/s. Om man förutser att de båda två lastbilarna tillsammans tar upp ungefär 70 meter (1 sekunds/20 meter mellanrum mellan bilarna) och att jag följer tre sekunders regeln vilket innebär att jag måste lägga mig 75 meter (90 / 3,6 * 3) framför den första lastbilen och att jag även ligger ca 20 meter bakom lastbilen när jag kör ut så måste jag köra en sträcka på 165 meter (70 + 75 + 20). Om jag gör detta i en relativ hastighet på 2,7 m/s innebär det att jag kommer befinna mig i fel körriktning i över en minut (165 / 2,7 = 61 sek).

Kan nån snälla förklara för mig hur detta skulle vara mer trafiksäkrare än att exempelvis gasa upp i 120 km/h vilket skulle innebära att jag kom runt på endast 14 sekunder istället (40 / 3,6 = 11,1 165 / 11,1 = 14 sekunder). Även då är 14 sekunder extremt lång tid att befinna sig i fel körriktning.
Cyka 2018-05-03 01:38 ! Citera #
du vet en del regler är till för att ignoreras/brytas se bara till att det inte är en polis kontroll eller fartkamera i närheten så är det lugnt, det finns en del konstiga regler och lagar i trafik lagboken tbh
Gäst 2018-05-03 01:45 ! Citera #
Cyka 2018-05-03
du vet en del regler är till för att ignoreras/brytas se bara till att det inte är en polis kontroll eller fartkamera i närheten så är det lugnt, det finns en del konstiga regler och lagar i trafik lagboken tbh
Jo det är så jag tänker också men jag är intresserad av hur lagstiftarna och körskolelärare resonerar att man ska hantera en sådan situation. Sen kan det ju även vara intressant om man blir tvungen att köra om någon på uppkörningen.
Gäst 2018-05-03 12:21 ! Citera #
Skulle detta scenario hända dig på en uppkörning så skulle jag verkligen råda dig till att INTE köra om lastbilarna eftersom man endast köra en kort sträcka under en uppkörning. Då skulle du vara mer som en trafikfara än att visa att du kan köra trafiksäkert. Visserligen kan detta ske, men det är ytterst få gånger som man hamnar bakom två stycken 25 meters lastbilar.
Gäst 2018-05-03 13:15 ! Citera #
Gäst 2018-05-03
Skulle detta scenario hända dig på en uppkörning så skulle jag verkligen råda dig till att INTE köra om lastbilarna eftersom man endast köra en kort sträcka under en uppkörning. Då skulle du vara mer som en trafikfara än att visa att du kan köra trafiksäkert. Visserligen kan detta ske, men det är ytterst få gånger som man hamnar bakom två stycken 25 meters lastbilar.
Det kan jag nog hålla med om att man ska undvika på uppkörningen men vad jag är mer intresserad av egentligen är hur folk kan resonera att det skulle vara mer trafiksäkert att hålla sig till hastighetsgränsen vid en omkörning på landsväg. Så pass ovanligt är det ändå inte att man träffar på två längre lastbilar som kör tillsammans på en större landsväg, har hänt några gånger när jag vart ute och kör.

Men även om man bortser just från det scenariot så är det väldigt vanligt att stöta på ensamma långa lastbilar på större landsvägar som kör under hastighetsbegränsningen och även då anser jag att omkörningen blir betydligt mer riskabel om man ska hålla sig till hastighetsbegränsningen.
Gäst 2018-05-03 17:08 ! Citera #
Jag skulle väl säga att trafiksäkerheten är viktigare än regler. Därför skulle jag råda dig att inte köra om två eller fler lastbilar på rad (både under uppkörning och när du har körkort), även om man överstiger hastigheten. Detta då det är svårt att avbryta omkörningen om det skulle behövas. Dessutom innebär en sådan omkörning att man måste köra i det mötande körfältet en längre sträcka och det innebär att det lätt kan komma mötande trafik utan att du sett det tidigare. Därför är det bättre att köra lite långsammare en liten bit än att riskera livet med en sådan farlig omkörning. Ett annat problem med en sådan omkörning är att många landsvägar inte heller har tillräckligt bra sikt för att man ska kunna köra om flera fordon. Skulle det däremot finnas utrymme mellan lastbilarna så kan man oftast göra en trafiksäker omkörning. I andra fall, exempelvis om man kör om en annan bil eller bara en lastbil, eller traktor, etc. så tycker jag att det är viktigare att man gör en trafiksäker omkörning och kanske då överstiger hastigheten lite.

Men på din uppkörning så råder jag dig att inte göra några omkörningar om DU inte är helt säker på att de har bra sikt och koll på eventuella korsande vägar, etc. och att du inte kör om om inte fordonet framför kör mycket långsammare än hastighetsbegränsningen. För jag vet inte vad de skulle säga om att köra snabbare än hastighetsbegränsningen på uppkörningen och tycker därför inte att du ska riskera det om det inte är typ en traktor eller liknande framför dig. Men jag tror inte heller att sannolikheten är så stor för att du kommer behöva göra en omkörning på uppkörningen.
Gäst 2018-05-03 21:06 ! Citera #
Gäst 2018-05-03
Jag skulle väl säga att trafiksäkerheten är viktigare än regler. Därför skulle jag råda dig att inte köra om två eller fler lastbilar på rad (både under uppkörning och när du har körkort), även om man överstiger hastigheten. Detta då det är svårt att avbryta omkörningen om det skulle behövas. Dessutom innebär en sådan omkörning att man måste köra i det mötande körfältet en längre sträcka och det innebär att det lätt kan komma mötande trafik utan att du sett det tidigare. Därför är det bättre att köra lite långsammare en liten bit än att riskera livet med en sådan farlig omkörning. Ett annat problem med en sådan omkörning är att många landsvägar inte heller har tillräckligt bra sikt för att man ska kunna köra om flera fordon. Skulle det däremot finnas utrymme mellan lastbilarna så kan man oftast göra en trafiksäker omkörning. I andra fall, exempelvis om man kör om en annan bil eller bara en lastbil, eller traktor, etc. så tycker jag att det är viktigare att man gör en trafiksäker omkörning och kanske då överstiger hastigheten lite.

Men på din uppkörning så råder jag dig att inte göra några omkörningar om DU inte är helt säker på att de har bra sikt och koll på eventuella korsande vägar, etc. och att du inte kör om om inte fordonet framför kör mycket långsammare än hastighetsbegränsningen. För jag vet inte vad de skulle säga om att köra snabbare än hastighetsbegränsningen på uppkörningen och tycker därför inte att du ska riskera det om det inte är typ en traktor eller liknande framför dig. Men jag tror inte heller att sannolikheten är så stor för att du kommer behöva göra en omkörning på uppkörningen.
Jo det är klart men det var mer för att visa hur extrem skillnad det blir om du ska hålla hastighetsgränsen.
Gäst 2018-05-06 08:56 ! Citera #
En kollega till mig fick tillbaka körkortet när han blev tagen i en fartkontroll och nyss hade kört om en lastbil med släp. Han gjorde i sin överklagan av beslutet uträkningen av hur lång omkörningssträcka han skulle ha haft om han kört om lastbilen som körde i uppskattningsvis 85-87 km/h med hastigheten 90 km/h. Nu hände allt detta för 23 år sedan så jag vet hur det är idag.
Om vi antar att omkörningssträckan av ett 24 meters fordon är 40 meter så tar det alltså 40 sekunder om hastighetsskillnaden är 3.6 km/h (1 m/s). Under dessa 40 meter har bilen i 90 km/h (25 m/s) hunnit förflytta sig 25*40= 1 000 meter. Om vi då antar att vi får möte och den bilen ”bara” kör 90 km/h så behöver du 2 000 meters fri sikt för att vara säker. Om bilen du möter kör fortare än 90 km/h så behöver du ännu längre sikt när du påbörjar omkörningen.
Gäst 2018-05-08 15:26 ! Citera #
Gäst 2018-05-06
En kollega till mig fick tillbaka körkortet när han blev tagen i en fartkontroll och nyss hade kört om en lastbil med släp. Han gjorde i sin överklagan av beslutet uträkningen av hur lång omkörningssträcka han skulle ha haft om han kört om lastbilen som körde i uppskattningsvis 85-87 km/h med hastigheten 90 km/h. Nu hände allt detta för 23 år sedan så jag vet hur det är idag.
Om vi antar att omkörningssträckan av ett 24 meters fordon är 40 meter så tar det alltså 40 sekunder om hastighetsskillnaden är 3.6 km/h (1 m/s). Under dessa 40 meter har bilen i 90 km/h (25 m/s) hunnit förflytta sig 25*40= 1 000 meter. Om vi då antar att vi får möte och den bilen ”bara” kör 90 km/h så behöver du 2 000 meters fri sikt för att vara säker. Om bilen du möter kör fortare än 90 km/h så behöver du ännu längre sikt när du påbörjar omkörningen.
Vet du hur polisen tyckte han skulle reagerat? Inte köra om överhuvudtaget och slöa ned trafiken eller gjort en trafikfarlig omkörning där han höll 90kmh?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov