Start > Körkortsforum > Växel 1 eller 2 vid korsningar…

Växel 1 eller 2 vid korsningar?

Stinis 2010-06-23 21:14 ! Citera #
Ettan är ju endast en krypväxel, därför behöver du bara använda den om du har bromsat in så att bilen står helt stilla. Du behöver inte växla ner förrän du står helt stilla. Du kan köra fram sakta på tvåan och om du ser att du måste bromsa så gör du det och växlar sedan ner till ettan och kör när det inte kommer någon mer bil.
Lisak 2010-07-02 14:56 ! Citera #
Jag har vanligtvis i tvåans växel vid korsningar, men är det skymd sikt brukar jag växlar ned till ettan.
Gäst 2015-05-06 18:22 ! Citera #
Det här blir jag lite knäpp på också.. Alltså ibland ha 2:an ibland 1:an. Mitt problem är att jag vet såklart att såfort det är skymd sikt ska man krypa ut men jag upplever ändå att min lärare säger att ”här kunde du haft 2:an” eller tvärtom. Vi har olika bilder av vad som är skymd sikt?! Jag körde långsamt idag i en korsning så jag hann se åt både höger och vänster i en korsning, där det var flera meters marginal till staketet på vänster sida och då tvärnitade min lärare. Sedan upplevde JAG att det var skymd sikt och växlade ner, iochmed att från min Aïda så såg jag inte ett skit, men då sa han att jag kunde haft 2:an? Jag går hellre ner till ettan om jag är osäker men han sa att då kan jag vara till hinder för dem bakom. Är förvirrad :/ koncentrerar mig alltid på vilken växel jag ska ha i olika små korsningar.. Och är rädd för tvärnit av läraren så nu går jag ner på ettan hellre
Gäst 2015-10-02 21:40 ! Citera #
Hmm, intressant sagt av föregående talare. Har samma problem. Avsökning tar lång tid att bli bra och i början känner jag hellre att man stannar en gång för tidigt (eller onödan som läraren säger). Undrar om de lärarna har svårt att sätta sig in nya förares mer begränsade (lågsammare) avsökningsförmåga?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 22:45
3
I går 22:10
88
I går 20:21
12
I går 15:07
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor