Start > Körkortsforum > Accelerera snabbt?

Accelerera snabbt?

Aej 2018-04-24 17:58 ! Citera #
Då var det dags för halkbana snart. Är lite smått nervös men det ska nog gå bra. Dock funderar jag på hur lång brukar banan vara?
På vilket sätt ska jag accelerera för bästa effekt? Provade en sträcka hemmavid och det var fan svårt att komma upp i 70 på en sån kort sträcka??
Gäst 2018-04-24 20:31 ! Citera #
Vet faktiskt inte hur lång sträckan är, men det är inga svårigheter. Du får ju (om du kör manuell på halkan) starta, växla upp i lämplig växel (det känner du väl när du sitter i bilen) och gasa snabbt och växla upp i rätt växel och sen är det i princip dags att bromsa. Det låter svårare än vad det är. Om du har kört landsväg och motorväg innan så kommer det absolut inte bli några problem. Och halkan är inte något att vara nervös över. Lyssnar du och följer instruktionerna så kommer du klara det. Och kom ihåg att det är superkul så ta vara på tiden på banan. Lycka till! :)
Aej 2018-04-24 20:51 ! Citera #
Tack för svar!
Att växla upp är inga problem, dock blir jag stressad över att sträckan är så kort och kanske inte hinner upp i fart. Har läst att man inte blir godkänd om man inte kommer upp i rätt hastighet.

När jag provade att gasa upp till 70 gick det fortast i tvåans växel, men det kanske man får skit för. :)
Gäst 2018-04-30 00:09 ! Citera #
Jag låg oftast i trean när jag gjorde halkan. I de flesta moment ska man ligga runt 50. Det enda momentet man ska upp till 70 i är hård inbromsning.

Jag tror du oroar dig helt i onödan. Sträckan är mer än fullgod. Få i trean fort och tryck gasen så långt ner du bara kan så ska det inte vara något problem.

Det vanligaste problemet folk har på halkan är att de inte vågar trycka på bromsen hårt nog.
Gäst 2018-04-30 10:07 ! Citera #
Hur svårt kan det vara att trycka gasa i botten och växla vid rätt tidpunkt?
Sträckan är tillräckligt lång för att du i god tid ska hinna komma upp i 70 och sedan köra i rätt hastighet under några sekunder innan det är dags att tvärnita...
Gäst 2018-04-30 16:35 ! Citera #
Min lärare sa att man bara behövde gå upp till treans växel för våra övningar och vi fick även övningar där vi skulle komma upp till 90km/h. Men det var hur kul som helst och inte alls svårt, sträckan är tillräckligt lång för att komma upp i rätt hastighet. Så länge du vågar komma upp i högre hastigheter och bromsa får du godkänt. Lycka till!
Gäst 2018-06-09 21:10 ! Citera #
Hur gick det på halkan då?
Jag oroade mig med för det, men när jag kom dit så var det en automatbil, var bara att trycka på gaspedalen...
Gäst 2018-06-10 11:03 ! Citera #
Gäst 2018-06-09
Hur gick det på halkan då?
Jag oroade mig med för det, men när jag kom dit så var det en automatbil, var bara att trycka på gaspedalen...
Vilken tur du har då!
För det är ju så himla mycket svårare att göra halkan med manuell växlad bil....Not! :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov