Uppkörning
Klarade min uppkörning idag. gjorde teorin igår o den gick också.Jag mådde så dåligt innan körningen dagen innan men speciellt på morgonen idag, det va riktigt jobbigt. när jag väl kom igång blev det inte bättre, jag gjorde massa småfel hela tiden, slarvfel typ, onödiga saker man absolut aldrig gör när man kör med förälder eller bilskola. hjärnan låser sig på något sätt så det går inte att tänka klart en enda sekund. när vi kom tillbaka till utgångspunkten tänkte jag att det helt klart var kört, jag hade banne mig tvärnitat vid ett rödljus och stannade precis på linjen utan att kolla bilden som va bakom mig först, riktigt illa. men han tog ner pappret och sa ”jag sätter godkänt på dig här” och sen kryssade han i den gröna rutan. sen tog han ett 10 minuters snack om vad jag måste tänka på i framtiden och vad jag gjorde fel lixom, men han sa att han såg att jag kunde och jag berättade hur jävla stressad jag varit. han såg det utan att jag behövde säga det, han var chef för gänget där jag körde upp,växjö.
körningen tog runt 20 minuter och han var en väldigt seriös och allvarlig person och jag kände mig inte lugn vid honom, men han fick nog en bra känsla av mig.är mycket tacksam över att han godkände mig och därmed gav mig körkort . sen körde jag en massa på kvällen innan jag satte mig här och det gick hur bra som hellst, inga såna töntfel jag gjorde under uppkörningen. men jag hade riktigt flyt idag med tanke på min tillfälligt stillastående hjärna. jag behölvde inte parkera mer än på utgångspunkten när vi var tillbax, så jag slapp backparkering, slapp backa runt hörn, eller vända med hjälp av korsning( vilket i och för sig inte är så¨svårt men det är ju ett ganska krabbigt moment om man är under stress) och vi körde ärligt talat bara landsväg, vänstersväng där, vändning på en liten grusväg, motorväg sedan och därefter lite kort stadskörning. därefter var vi klara och 20-25 minuter ungefär tog de.jag planerade min körning riktigt dåligt tyckte jag och jag körde över linjer korv och tvärs i den första rondellen vi åkte i. han hade nog en jävligt bra dag xD
Vil!
Trafikinspektörerna är proffs som är experter på att bedöma körprov! Det finns ingen annan på jorden som vet hur man bedömer ett svenskt körprov utom dom svenska trafikinspektörerna!!!
Trafiklärare i all ära men dom har inte tillräcklig kunskap/erfarenhet/utbildning i hur man genomför ett körprov!
Men ok, vi skall väl försöka vara lite konstruktiva!
Det där kan jag inte hålla med om, eller ja i vissa fall är det säkert så. Men går man till en respekterad bilskola så anser man att läraren SKA kunna vad som krävs för att eleven ska klara körkortet. Nog har man erfarenheten, kunskapen och utbildningen för att bedöma om en person bör få kortet eller ej. Finns väl någon anledning till att man oftare klarar körkortet om man kör upp via skolan. Dom släpper ju inte iväg dig förrän de anser att man ska klara uppkörningen...sen kan de ju skita sig på 1a pga nervositet osv ändå.
Sen i övrigt kan jag både hålla med och inte hålla med i diskussionen. Av egen erfarenhet bedömer inspektörer olika. Dvs de ser på situationer på helt olika sätt, man kan köra upp två gånger och råka ut för exakt samma scenario två gånger. Ena kommer tycka du löste situationen bra medan den andra säger att man borde agerat helt annorlunda. Ena kan vara strikt och accepterar inga missar, oavsett hur små...t ex motorstopp vid parkering eller dylikt. En annan kan vara förlåtande och förstående och acceptera att alla kan göra något misstag i trafiken, så länge man inte är en fara eller gör en miss där man kunde varit en fara vid ett annat tillfälle även om man inte var det just på denna uppkörningen. Ena kan vara trevlig, en annan rent av otrevlig.
Att man som elev sen kan anse sig ha gjort tillräckligt för att fixa kortet kan vara både rätt och fel. Man måste analysera sin körning och själv inse var man gjorde felen, varför man gjorde de...och sen rätta till det. Men visst finns där situationer som man blivit underkänd på som man aldrig kommer förstå varför. Jag har själv varit i den situationen att jag blivit irriterad och förbannad och tyckte att jag minsann gjorde tillräckligt bra ifrån mig och han/hon hade fel. Men när frustrationen lagt sig börjar man gå igenom varje moment i körningen och inser vad man gjort fel. Samtidigt har man de moment som man fått underkänt på som man fortfarande anser att han/hon bedömde galet.
Gäst!
Läs vad jag skrev!
Trafiklärare har inte den utbildningen som krävs för att GENOMFÖRA ett körprov.
Att bedöma ett körprov dvs det man ser är en annan femma! Att veta hur man lägger upp ett prov, vilka signaler man får från elevens körning, vilka saker som bör kollas upp extra, vilka lagar som gäller osv kräver ganska lång utbildning och erfarenhet.
Oavsett vilken bakgrund du har krävs det ca 500 körprov innan du är bekväm i rollen!
Dom flesta som åker med kan se felen som begås, men hur många ser det som är bra? och hur många kan värdera det som är bra gentemot det som är mindre bra och sätta det i relation med gällande lagstiftning?
Här på forumet säger alla att dom körde typ felfritt men dom gjorde bara något skitmisstag. Visst det kan ha hänt men är ytterst sällsynt.
Vad gäller bedömningen mellan två trafikinspektörer och samma situation så glömmer du det fundamentala i hur man bedömer ett körprov!
I ett körprov gör man en helhetsbedömning! Om det görs ett misstag under körning skall det vägas in i en helhet, och om den övriga körningen var inom ramen, så kan man köpa det misstaget och nämner det inte överhuvudtaget, men är den övriga körningen inte i enlighet med gällande regler, så kuggar man på den biten också!
Umeå universitet har fastslagit i en undersökning att inspektörerna bedömer lika i 93,7% av fallen, det är ett världsresultat, långt ifrån bättre än den bedömningen du får i skolan! Slå det om du kan*s*
Jag säger inte att inspektörerna är ofelbara, men det är dom och ingen annan som vet hur man gör!
Inspektören ; Har du msn? Skulle gärna vilja diskutera lite med dig, du är klok
Inspektörn:
Som sagt så har vi delade åsikter. Jag anser att det är bedömning av ett körprov, inte genomförandet, som är det viktiga här. Vem som helst kan genomföra ett, det är hur inspektören bedömer som är nyckeln. Kan han/hon inte bedöma det denne ser så är det ju ganska onödigt att kunna genomföra provet om man inte kan behandla informationen man får från den. Att man ska kunna leta signaler från föraren, kunna lagar och kolla upp det viktigaste...är väl sånt som en lärare SKA kunna. Låter ju ganska absurt att en lärare inte kan alla lagar som man behöver i trafiken, eller inte kan tolka hur en förare upplever/hanterar situationer eller inte vet vad som är viktigt i trafiken! Menar du då att lärare bara lär ut skiten genom att läsa rakt ur en bok utan att kunna innehållet och inspektörerna är de enda som kan allt här i livet?
Visst är det helhetsbedömningen de ska titta på men som sagt så gäller det inte alltid utan en och samma situation har man helt olika uppfattningar om hur man ska agera. Nu talar jag om två kuggningar där samma situation och samma agerande hänt vid båda tillfällen. Varför ska en säga en sak och en annan något annat? 3e gången kommer eleven i princip inte veta vad han/hon borde göra om denne hamnar i samma läge igen (osannolikt, men vem vet). Inspektörerna ska ha samma utbildning och samma bedömande i alla situationer, inte bedöma på sitt eget personliga föredragande sätt. På samma sätt som en inspektörs humör för dagen inte ska påverka resultatet på ett prov.
Umeå universitet har fastslagit i en undersökning att inspektörerna bedömer lika i 93,7% av fallen, det är ett världsresultat, långt ifrån bättre än den bedömningen du får i skolan! Slå det om du kan*s*
Jag säger inte att inspektörerna är ofelbara, men det är dom och ingen annan som vet hur man gör!
Hur förklarar man då de extrema skillnaderna mellan förarprovskontoren vad gäller godkända förarprov? Är det verkligen någon som på fullt allvar tror att det skiljer SÅ mycket i kunskap och erfarenhet mellan en aspirant säg i Farsta och i Örnsköldsvik?
Nej,
jag tror inte på det.
Umeå universitet har fastslagit i en undersökning att inspektörerna bedömer lika i 93,7% av fallen, det är ett världsresultat, långt ifrån bättre än den bedömningen du får i skolan! Slå det om du kan*s*
Jag säger inte att inspektörerna är ofelbara, men det är dom och ingen annan som vet hur man gör!
Hur förklarar man då de extrema skillnaderna mellan förarprovskontoren vad gäller godkända förarprov? Är det verkligen någon som på fullt allvar tror att det skiljer SÅ mycket i kunskap och erfarenhet mellan en aspirant säg i Farsta och i Örnsköldsvik?
Nej,
jag tror inte på det.
Titta på resultaten för kunskapsproven, så ser du likheter. Det tyder på att de som kör upp i Stockholm inte håller måttet vare sig teoretiskt eller praktiskt.
För länge - menade jag nästa gång var jag för försiktig till inspektörens smak. Han, fasiken, vågade linbilda sig att jag är rädd att köra bil. Men det var ju för att förra gången fick jag råd som kostar 1100 sek att inte köra offensivt! Ni kan inte ens bestämma er för att hålla samma riktlinje. Varför inte införa samma poäng som Frankrike, Danmark och Finland har? Då skulle det blir tydligt vad jag inte såg och inspektören såg. Som det är nu, är det bara att ni gör vad ni vill.
2 kugg! Jag har ingen aning om vad dom har för poängsystem i andra länder och den frågan är inte relevant här. Vill man ändra på vårt system så är det en politisk fråga.
När det gäller uppkörningarna så är det underligt att de som faktiskt har lärt sig att köra bil efter kursplanen klarar provet men de som inte har gjort det klarar sig inte lika bra! Finns det månne ett samband?? *L*
När det gäller vilken hastighet du skall ha, så är svaret mycket enkelt! Du skall ha en situationsanpassad hastighet! Dvs att rätt hastighet beroende på läget just nu, inte igår eller förrgår, utan just nu! Svårare är det inte. Kan du då inte bedöma vad som är rätt hastighet för situationen skall du inte ha körkort!
När det gäller trafiklärares förmåga att genomföra och bedöma ett körprov så kan jag bara nämna att det är ett antal trafiklärare som har blivit inspektörer, och dom är ganska samstämmiga när dom säger att det är två olika yrken och att det tar ett halvår med körningar innan man blir säker på hur man kör proven!
Att en trafiklärare kan se vilka fel en förare gör i en körning det är inga problem, men bedömning av körprov är mycket mycket mer än så!
2 kugg! Jag har ingen aning om vad dom har för poängsystem i andra länder och den frågan är inte relevant här. Vill man ändra på vårt system så är det en politisk fråga.
När det gäller uppkörningarna så är det underligt att de som faktiskt har lärt sig att köra bil efter kursplanen klarar provet men de som inte har gjort det klarar sig inte lika bra! Finns det månne ett samband?? *L*
När det gäller vilken hastighet du skall ha, så är svaret mycket enkelt! Du skall ha en situationsanpassad hastighet! Dvs att rätt hastighet beroende på läget just nu, inte igår eller förrgår, utan just nu! Svårare är det inte. Kan du då inte bedöma vad som är rätt hastighet för situationen skall du inte ha körkort!
När det gäller trafiklärares förmåga att genomföra och bedöma ett körprov så kan jag bara nämna att det är ett antal trafiklärare som har blivit inspektörer, och dom är ganska samstämmiga när dom säger att det är två olika yrken och att det tar ett halvår med körningar innan man blir säker på hur man kör proven!
Att en trafiklärare kan se vilka fel en förare gör i en körning det är inga problem, men bedömning av körprov är mycket mycket mer än så!
allt är bara trams. jag fattar att det finns mycket mycket mer som gör att det är bara trafikverketspersonal kan köra bil och alla andra bara låtsas. kursplan säger mig ingenting av det jag möter i praktiken. samma när du förklarar det med situationsanpassad hastighet. det är tyck och smak så länge man inte bryter mot regler och går att diskutera.
poänsystem kanske är en politisk fråga. det är en kvalitetsfråga med. och där är bra att du visar intresse för det. man ska ju utvecklas.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget