Start > Körkortsforum > Uppkörning

Uppkörning

killer 2012-01-26 13:17 ! Citera #
Jag kuggade också min 4;e uppkörning för ett par timmar sedan. Hittils har jag kuggat både teori och uppkörningen alla gånger. Jag börjar tveka om jag ens kan ta körkort. Jag har övningskört typ (galet mycket) och jag vet inte om det är fler lektioner jag behöver eller om jag bara ska acceptera att det är såhär jag är. Jag reagerar lite för långsamt, avsökningen är inte tillräcklig etc etc. Förövrigt gick uppkörningen ganska bra egentligen , inte nervös - schysst inspektör och så. Jag kommer inte ge upp , men jag börjar tappa min självrespekt och undrar hur lång tid här ska ta. Att klaga, whina osv hjälper ju inte , det är inte det jag gör heller , men jag vet inte - alltid är det något som fattas. Förövrigt så sa inspektören att jag kör bilen väldigt bra men att det fattas en del saker.


Någon i samma sits?
Gäst 2012-01-26 13:39 ! Citera #
4 kugg

statistiken säger att bara 42% klarar uppkörningen i Farsta och Södertälje på första försöket. ja, nästan alla klarar men till vilket pris. tror inte ett dugg alla kuggade kör så dåligt. jag blev kuggade för två exakt motsatta ”fel” två förra gånger. och kollar man Sveriges Värsta Förare blir man tveksam på era yrkeskompetens överhuvudtaget.


Jag tror att det som många kuggade har gemensamt är att de inte har någon förståelse alls vad som gjort att de inte blev godkända. Antagligen ingår en hel del överskattning av ens förmåga i det. Det tror jag även är symtomatiskt för dem som kör upp privat istället för genom trafikskola.

Beskriv gärna dina motsatta ”fel” så man har möjlighet att ta ställning till innebörden i dem. Precis som oss andra är trafikinstruktörerna människor som kan begå misstag, men jag tror de har så pass mycket rutin att de ganska lätt ser om körkortsaspiranten har vad som krävs. Sen är de olika inbördes och bedömer saker olika, men om man kan köra bil så är det inga problem.

Sveriges värsta förare ska du inte fästa så stor vikt vid. TV-shower med underhållningsvärde klipps ofta väldigt hårt för att skapa situationer ur ingenting, samtidigt som deltagarna trots allt tävlar i att vara sämst.

Personligen tycker jag nog att det är alldeles för enkelt att ta körkort i Sverige. Det är förstås en avvägning mellan samhällsnytta, körkortsadministration, kostnad och trafikrisk som avgör hur svårt det ska vara. Dock kan jag tycka att kunskapsprovet bör ha högre gräns för godkänt (60 eller 62) och körprovet kunde vara längre för att testa fler moment.
Gäst 2012-01-26 13:54 ! Citera #
Prs

snälla sluta snacka s........ nej har ingen lusta att kommentera
4 kugg 2012-01-26 14:36 ! Citera #
prs
4 kugg

statistiken säger att bara 42% klarar uppkörningen i Farsta och Södertälje på första försöket. ja, nästan alla klarar men till vilket pris. tror inte ett dugg alla kuggade kör så dåligt. jag blev kuggade för två exakt motsatta ”fel” två förra gånger. och kollar man Sveriges Värsta Förare blir man tveksam på era yrkeskompetens överhuvudtaget.


Jag tror att det som många kuggade har gemensamt är att de inte har någon förståelse alls vad som gjort att de inte blev godkända. Antagligen ingår en hel del överskattning av ens förmåga i det. Det tror jag även är symtomatiskt för dem som kör upp privat istället för genom trafikskola.

Beskriv gärna dina motsatta ”fel” så man har möjlighet att ta ställning till innebörden i dem. Precis som oss andra är trafikinstruktörerna människor som kan begå misstag, men jag tror de har så pass mycket rutin att de ganska lätt ser om körkortsaspiranten har vad som krävs. Sen är de olika inbördes och bedömer saker olika, men om man kan köra bil så är det inga problem.

Sveriges värsta förare ska du inte fästa så stor vikt vid. TV-shower med underhållningsvärde klipps ofta väldigt hårt för att skapa situationer ur ingenting, samtidigt som deltagarna trots allt tävlar i att vara sämst.

Personligen tycker jag nog att det är alldeles för enkelt att ta körkort i Sverige. Det är förstås en avvägning mellan samhällsnytta, körkortsadministration, kostnad och trafikrisk som avgör hur svårt det ska vara. Dock kan jag tycka att kunskapsprovet bör ha högre gräns för godkänt (60 eller 62) och körprovet kunde vara längre för att testa fler moment.


För nära andra bilar första gånger. För långt till dem andra gången, till exempel.
För enkelt? Provocerar du mig att säga osnälla saker till dig?
Gäst 2012-01-26 15:04 ! Citera #
4 kugg
För nära andra bilar första gånger. För långt till dem andra gången, till exempel.
För enkelt? Provocerar du mig att säga osnälla saker till dig?


Nej, jag reflekterar bara över hur mycket kunskapsluckor man kan ha och ändå lyckas skrapa ihop 52 poäng på kunskapsprovet och anse sig tillräckligt redo för att framföra en personbil i trafiken på egen hand. Det är svårare att chansa sig fram till 62 rätt av 65.
För körprovet kan jag bara använda min egen erfarenhet från mina 25 minuter bakom ratten med trafikinspektören. Jag fick inga egentligt svåra moment alls, men betade ändå av 14 eller 15 punkter (minns inte exakt) på körprovsprotokollet. Körde upp i Södertälje.

Vilken/vilka punkter var det du fick kryss på i protokollet när du säger att du höll för stort avstånd? Det låter väldigt märkligt.
4 kugg 2012-01-26 15:23 ! Citera #
prs
4 kugg
För nära andra bilar första gånger. För långt till dem andra gången, till exempel.
För enkelt? Provocerar du mig att säga osnälla saker till dig?


Nej, jag reflekterar bara över hur mycket kunskapsluckor man kan ha och ändå lyckas skrapa ihop 52 poäng på kunskapsprovet och anse sig tillräckligt redo för att framföra en personbil i trafiken på egen hand. Det är svårare att chansa sig fram till 62 rätt av 65.
För körprovet kan jag bara använda min egen erfarenhet från mina 25 minuter bakom ratten med trafikinspektören. Jag fick inga egentligt svåra moment alls, men betade ändå av 14 eller 15 punkter (minns inte exakt) på körprovsprotokollet. Körde upp i Södertälje.

Vilken/vilka punkter var det du fick kryss på i protokollet när du säger att du höll för stort avstånd? Det låter väldigt märkligt.


Man kan vara nervös, dålig på att ta tentor, läsa fel... Lite förståelse, kanske? Och bara för att du är extra smart är jag inte fullständig dum för att köra bil.

Är det inte enklare att jag säger direkt var och när jag kommer köra upp så ses vi där?
Vad är du ute efter annars? WTF??
Gäst 2012-01-26 15:50 ! Citera #
4 kugg
prs
4 kugg
För nära andra bilar första gånger. För långt till dem andra gången, till exempel.
För enkelt? Provocerar du mig att säga osnälla saker till dig?


Nej, jag reflekterar bara över hur mycket kunskapsluckor man kan ha och ändå lyckas skrapa ihop 52 poäng på kunskapsprovet och anse sig tillräckligt redo för att framföra en personbil i trafiken på egen hand. Det är svårare att chansa sig fram till 62 rätt av 65.
För körprovet kan jag bara använda min egen erfarenhet från mina 25 minuter bakom ratten med trafikinspektören. Jag fick inga egentligt svåra moment alls, men betade ändå av 14 eller 15 punkter (minns inte exakt) på körprovsprotokollet. Körde upp i Södertälje.

Vilken/vilka punkter var det du fick kryss på i protokollet när du säger att du höll för stort avstånd? Det låter väldigt märkligt.


Man kan vara nervös, dålig på att ta tentor, läsa fel... Lite förståelse, kanske? Och bara för att du är extra smart är jag inte fullständig dum för att köra bil.

Är det inte enklare att jag säger direkt var och när jag kommer köra upp så ses vi där?
Vad är du ute efter annars? WTF??


Det har inget med dig personligen att göra, så ingen anledning att ta åt sig.

Visst kan alla ha dåliga dagar, men samtidigt handlar det om att man ska visa sig redo att framföra fordon i höga hastigheter i ofta trängda och stressiga situationer i trafiken. Väldigt sällan är trafiken enligt textboken, utan man måste hela tiden utvärdera situationer, planera sin körning och på instinkt reagera på rätt sätt så man inte utsätter sig själv eller andra för fara. Visst har alla olika förutsättningar att ta till sig fakta- och praktiska kunskaper, men fördelen med körkortsutbildningen är att man kan göra den precis i den takt man själv känner att man behöver. Det finns ingen anledning att stressa sig igenom för att så snabbt och enkelt som möjligt få kortet.
killer 2012-01-26 16:45 ! Citera #
Inspektörn ; Vore grymt att byta några ord med dig på MSN eller något. Är det möjligt? Just för att prata om körkortet
inspektörn 2012-01-26 21:24 ! Citera #
Killer!
Det går alldeles utmärkt att språka med mig här! *L*
inspektörn 2012-01-26 21:41 ! Citera #
Jag visste att argumentet om Sveriges värsta bilförare skulle dyka upp, men vem fasen tror att dom körde så på sin uppkörning?
Väldigt ofta handlar det om personer som efter mycket möda lyckas hålla nästippen över vattenytan och hålla sig inom ramen för vad som krävs på en uppkörning. Därefter har dom inte fortsatt köra bil för att skaffa sig den rutinen som krävs för att kunna framföra fordonet på ett säkert sätt.
Sedan är det ju som någon mycket riktigt påpekade, ett underhållningsprogram som är rejält vinklat.

4 kugg: För nära andra bilar är ju glasklart, däremot är jag inte riktigt säker på vad du menar att du låg för långt ifrån! I mina öron låter det som om du inte anpassade hastigheten och körde för långsamt så att bilarna framför körde ifrån dig. Hur såg det ut i backspegeln när du körde? Blev det kö? Var satt kryssen i protokollet?
Som du förstår är det många faktorer som kan spela in och jag lovar dig att du ser inte hälften av dom sakerna inspektören ser!
Ett klassiskt exempel är när föraren gör ett omedvetet körfältsbyte, alltså går från tex höger körfält till vänster utan att se sig för utan att ge tecken och utan att vara medveten om att han gjort det. Hur förklarar man för honom att han gjort fel? Han har ju aldrig uppfattat att det inträffat och tror att inspektören bara hittar på saker för att kugga honom!
Under en uppkörning finns det bara en person i bilen som vet hur man bedömer körningen och jag lovar dig det är inte aspiranten. Lita på att inspektören gör sitt jobb och lyssna på vad han har att säga, så kommer du ha en möjlighet att få körkort. Lyssnar du inte så.. tja det är ditt val.
Kom ihåg att inspektören gör allt för att skapa så goda förutsättningar för prov som möjligt!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov