Start > Körkortsforum > Hur ska jag agera nära korsnin…

Hur ska jag agera nära korsning med cyklist framför

Li 2018-04-12 20:14 ! Citera #
Hej!

Det senaste teoriprovet jag gjorde innehöll en fråga som jag behöver hjälp med:

Jag kör i en bil på en mindre väg, en bit framför mig är det en cyklist (kör i samma riktning som mig, dvs. på höger sida av vägen). Längre fram finns en korsning med väjningsplikt. Cyklisten visar att den ska svänga höger i korsningen och det ska jag med. Hur ska jag agera i situationen?

Om jag säger rätt får jag enligt trafikreglerna köra om cyklisten (två-hjuligt fordon) och vi båda ska åt höger - är detta lämpligt? Eller borde jag invänta tills cyklisten svängt höger först (eftersom väjningsplikt gäller och jag måste ha tid att söka av innan svängning)?

Generellt tycker jag det är svårt att avgöra det rätta svaret i många av de trafiksituationer som förekommer på teoriproven, då jag blir förvirrad över om jag ska gå enligt trafikreglerna eller helt anpassa efter situationen och hur jag skulle göra i verkligheten..

Svar skulle uppskattas enormt, tack!!
Gäst 2018-04-12 22:07 ! Citera #
Jag skulle säga att det beror på hur liten vägen är och hur nära korsningen man är. Jag tycker inte att det är lämpligt att köra om cyklisten i korsningen så jag skulle säga att man kanske borde göra det efter. Är det väldigt liten gata (typ en villagata med parkerade bilar på båda sidor så att man inte kan mötas) kanske det inte alls är lämpligt. Jag hade ju velat ha en bild på situationen för att kunna ge ett bättre svar. Det var det kanske på teoriprovet..?
Li 2018-04-12 22:30 ! Citera #
Ja, det var en bild av situationen på teoriprovet.

Vägen var ingen huvudled (men i tättbebyggt område, ingen övrig trafik i bild utom jag och cykeln) och tillräckligt bred för att min bil inte skulle vara i vägen för mötande trafik i korsningen vid en omkörning. Enligt bilden på provet befann sig min bil ca 50 meter från korsningen och cykeln ca 20 meter framför mig.

Jag tänkte också att jag inte borde köra om innan eller i korsning, utan vänta tills efter, det är så jag skulle göra i verkligheten. Ändrade dock mitt svar i sista sekund till det andra svarsalternativ jag övervägde - att köra om cyklisten fast hålla god marginal till den samt till ev. mötande trafik. Ändrade till det då jag tänkte att jag inte vill vara ett hinder för ev. trafik bakom etc. Men jag tror kanske att alt. med att låta cyklisten svänga först är rätt.

Tack för svar och tangegång!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor