Start > Körkortsforum > Gör så många fel, tappar själv…

Gör så många fel, tappar självförtroendet..

Gäst 2018-04-04 23:17 ! Citera #
Jag är nu inne på körlektion 11 i min utbildning och även fast vi lyckas beta av moment efter moment så gör jag hela tiden misstag..
Jag börjar undra om jag någonsin kommer klara uppkörningen i den här takten..
En lektion kan gå jättebra utan problem men sedan blir jag tankspridd och gör något misstag som vi redan gått igenom i tidigare moment vilket leder till att läraren får ingripa med bromsen eller liknande.

Detta gör att jag helt tappar självförtroendet över min körning och börjar undra om det här med bilkörning är något för mig.

Någon annan som känner igen sig?
John 2018-04-05 03:36 ! Citera #
Sluta tänka på alla misstagen och tänk på de saker som du gjorde bra. Slappna bara av och var inte på jakt efter misstag, då kommer det bara fler.
Gäst 2018-04-05 13:40 ! Citera #
Var lite samma för mig och många gånger funderade man om man någonsin skulle klara körkortet. Det enda receptet är att fortsätta träna trots att det går lite tungt ibland.
Gäst 2018-04-05 14:06 ! Citera #
Tänk såhär: du är bara på körlektion 11. Jag tog 34 lektioner vid ca 22 tillfällen innan jag fick mitt körkort och jag körde privat också. Det kändes ända in på slutet som att jag gjorde för många misstag. Det var bara en lektion innan min uppkörning som min lärare inte hade några anmärkningar på min körning. Men jag klarade det. Om du bara övar och övar så kommer du till slut klara det. Ju fler gånger du gör samma misstag desto mer medveten blir du om dem och du kommer lära dig att göra det korrekt. Det krävs övning, mycket övning och om man bara kämpar så klarar man det, och då finns det inget bättre. Sluta aldrig tro på dig själv. Du kan klara det. Alla gör misstag och även om ni har gått igenom alla moment så finns det saker att förbättra. Koncentrera dig extra mycket i de situationer som du brukar göra fel i. Fokusera då extra mycket på att göra det korrekt. Du kommer klara det. Jag tror på dig!
Lycka till! :)
Gäst 2018-04-05 15:06 ! Citera #
Tro på dig själv och försök vara avslappnad. Var inte rädd för att göra misstag, och om du gör misstag älta inte allt för mycket över det. Fokusera på vad du kan göra bättre till nästa gång och försök bara vara mer uppmärksam. Folk gör fel dagligen ute på vägarna. Körskolelärare är väldigt petiga så kritisera inte dig själv för mycket. Hade folk med körkort gått till körskola igen så hade de fått mycket mer kritik än vad du får just nu.
Gäst 2018-04-22 12:57 ! Citera #
Jag tänkte samma sak. Jag övningskörde bara med skola och de hade alltid något som de påpekade, även de sista lektionerna före min uppkörning.

Men min lärare förklarade det väldigt bra för mig:
Om vi säger att du på uppkörningen måste prestera ”100”, då ser skolorna till att du normalt kan prestera ”130”. Varför? Jo, för att man är nervös på sin uppkörning och förmodligen inte kör sitt bästa. Men om du i sådana fall presterar 110 är det fortfarande nog för att klara uppkörningen!

Jag körde inte fläckfritt varken på mina sista lektioner eller min uppkörning. Men jag körde säkert, och jag körde tillräckligt bra för att kunna fortsätta öva min körning på egen hand. :)
Gäst 2018-07-05 10:35 ! Citera #
Hej allihopa, jag tänkte bara uppdatera detta inlägg med att jag KLARADE UPPKÖRNINGEN IGÅR!
Det var mitt tredje försökt, så ge absolut inte upp även om det känns tufft! :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest