Start > Körkortsforum > Siffror försvårar allt

Siffror försvårar allt

Gäst 2010-01-06 16:42 ! Citera #
Jag klarar inte av siffror, blir helt förstörd. Gjorde ett test på och det va nån fråga i stil med
”Du kör i 50 km/h. Hur många m rullar ditt fordon på 1 sekund?”
Svar: 9 m

Begär de sånt på teoriprovet?
jonssonoskar 2010-01-06 16:48 ! Citera #
Visserligen har jag inte gjort provet, men man ska väl knappast behöva omvandla enheter på ett teoriprov. Även om detta är basic-matte så har jag väldigt svårt att tro att man behöver kunna detta. Däremot ska man veta att även om hastigheten är låg så blir bromssträckan lång!
Gäst 2010-01-06 22:38 ! Citera #
Det sistnämna förstår jag men om likande frågor som ”hur långt hinner du på blablabla om du kör i blablabla km” kommer då dör jag på plats.
Gäst 2010-05-20 18:43 ! Citera #
Försök att plugga in regeln ”ta bort en nolla, multiplicera med 3”. Kör du i 50km/h är det alltså ungefär 5*3=15 m/s. Detta ger inte et helt korrekt svar (miniräknare ger 50/3,6=13,889, ca 14) men eftersom det lär vara abcd-alternativ ger de ju en ordentlig fingervisning mot det rätta svaret i alla fall. :)
Svaret 9m/s som du gav vet jag inte om det bara var ett exempel, men det är inte rätt om du kör i 50km/h.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 20:01
5
I dag 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo