Start > Körkortsforum > Övningsköre utan mina föräldra…

Övningsköre utan mina föräldrars tillåtelse

mikkel 2018-03-21 10:44 ! Citera #
Hej alla

Kan jag övningsköre utan mina föräldrars tillåtelse, men med en annan handledar?

Tack så myckat

Mikkel
Gäst 2018-03-21 12:09 ! Citera #
mikkel 2018-03-21
Hej alla

Kan jag övningsköre utan mina föräldrars tillåtelse, men med en annan handledar?

Tack så myckat

Mikkel
Ja. Varför skulle du inte få det menar du?
Från 16år har man möjlighet att skaffa körkortstillstånd och börja övningsköra.
Det har inget med dina föräldrar/vårdnadshavare att göra.
Gäst 2018-03-21 12:45 ! Citera #
Så länge som den andra personen har ett skriftligt intyg från Transportstyrelsen på att han eller hon får vara din handledare samt att ni båda har gått en handledarkurs så är det fritt fram att bara tuta och köra :)
Björn He 2024-04-14 19:09 ! Citera #
Det finns ingen regel som säger att man måste ha just sina föräldrar som övningskörningshandledare, men däremot måste man själv och blivande handledaren genomgå en så kallad handledarkurs på trafikskola och få övningskörningstillstånd, och för att kunna få tillstånd att övningsköra med en blivande körkortsinnehavare måste man i sin tur själv ha körkort och ha fyllt 24 år tror jag.

För ungdomar mellan 16 och 18 år gamla är det dock oftast rimligast att övningsköra med föräldrar, vem ska ungdomarna annars övningsköra med?
Det är väl inte troligt att en 16-17-årig kille exempelvis kan ha en 30 år gammal flickvän som är villig att ställa upp som handledare?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 21:53
2
I dag 19:03
2
I dag 13:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov