Start > Körkortsforum > Hastighetsanpassning

Hastighetsanpassning

Sweetleif 2018-03-18 23:24 ! Citera #
Hej,

Om man t.ex. kör 110 på motorväg och är på väg att närma sig en 80-skylt, hur anpassar man farten på korrekt sätt?

Som jag förstår det måste du köra i 80km/h så fort du passerat skylten. Stämmer det?

Vilka regler kring inbromsning finns det?

Får man bromsa ”hårt” för att komma ner i den nya hastigheten eller måste man i god tid göra en lång och mjuk inbromsning?

Eller är det t.om. så att man FÅR köra i 110 och börja bromsa när man har passerat skylten?
Gäst 2018-03-18 23:43 ! Citera #
Ja, i teorin får du köra 110 fram till 80-skylten - det trafiksäkra sättet skulle jag säga är dock att bromsa mjukt en bra bit innan skylten. Har du ingen bakom dig kan du motorbromsa helt.
Gäst 2018-03-18 23:45 ! Citera #
Sweetleif 2018-03-18
Hej,

Om man t.ex. kör 110 på motorväg och är på väg att närma sig en 80-skylt, hur anpassar man farten på korrekt sätt?

Som jag förstår det måste du köra i 80km/h så fort du passerat skylten. Stämmer det?

Vilka regler kring inbromsning finns det?

Får man bromsa ”hårt” för att komma ner i den nya hastigheten eller måste man i god tid göra en lång och mjuk inbromsning?

Eller är det t.om. så att man FÅR köra i 110 och börja bromsa när man har passerat skylten?
Det du frågar efter ingår i det som heter ”planerad körning”
Om du vet att det kommer en skylt där din hastighet kommer reduceras från 110-80 km/h så kan du bara släppa gasen och sakta sänka farten.

Ja du måste köra 80 km/h direkt efter skylten.

Det är aldrig ett bra sett att bromsa ”hårt”, detta ingår också i den planerade körningen, så gör du nått sånt på en uppkörning så kan inspektören tro att du inte vet hur du ska planera din körning, och kan mycket väl kugga dig.

Nej du får inte köra 110 km/h efter att du har passerat skylten, 80 km/h gäller direkt vid skylten och inte 50-60 meter efter skylten.... Eller hur!
Gäst 2018-03-19 14:04 ! Citera #
Gäst 2018-03-18
Ja, i teorin får du köra 110 fram till 80-skylten - det trafiksäkra sättet skulle jag säga är dock att bromsa mjukt en bra bit innan skylten. Har du ingen bakom dig kan du motorbromsa helt.
Nej! När du kommer fram till en hastighetsskylt så är det där den börjar gälla, alltså MÅSTE du ligga i 80 när du kommer fram till skylten och inte lägre. Vad det gäller inbromsningen så ska du bromsa mjukt, eller motorbromsa, men du bör ändå trycka lätt på bromsen så att bromsljusen tänds för att visa för de som ligger bakom dig att du sänker hastigheten.
Men? 2018-03-19 17:38 ! Citera #
Gäst 2018-03-19
Nej! När du kommer fram till en hastighetsskylt så är det där den börjar gälla, alltså MÅSTE du ligga i 80 när du kommer fram till skylten och inte lägre. Vad det gäller inbromsningen så ska du bromsa mjukt, eller motorbromsa, men du bör ändå trycka lätt på bromsen så att bromsljusen tänds för att visa för de som ligger bakom dig att du sänker hastigheten.
Har du lässvårigheter? Du omformulerade ju bara allt den personen ovan sade fastän så säger du ”Nej!” Herregud...
Gäst 2018-03-19 20:03 ! Citera #
Gäst 2018-03-19
Nej! När du kommer fram till en hastighetsskylt så är det där den börjar gälla, alltså MÅSTE du ligga i 80 när du kommer fram till skylten och inte lägre. Vad det gäller inbromsningen så ska du bromsa mjukt, eller motorbromsa, men du bör ändå trycka lätt på bromsen så att bromsljusen tänds för att visa för de som ligger bakom dig att du sänker hastigheten.
Jag tror du läste mitt inlägg lite fel. Man får ligga i 110 fram till skylten i teorin och precis vid skylten momentant ändra hastigheten till 80 och det är lagligt. Nu går det ju inte rent fysiskt, så därför bromsar man ju innan skylten och allra helst mjukt en bra bit innan skylten.

Sen skrev du ju bara om exakt det jag skrev med andra ord...
Björn He 2023-09-13 11:54 ! Citera #
När hastighetsbegränsningen sänks med 30 km/tim, och inte 20, så brukar det oftast finnas en uppsatt hastighetsskylt som anger att högsta tillåtna hastigheten blir 30 km/tim lägre om kanske 200-400 meter. Någon uppkörningselev blev kuggad bara för att han bromsade för att sänka sin hastighet istället för att släppa gasen och därigenom låta bilen sänka farten av sig själv, ganska orättvis kuggning tycker jag.
Gäst 2023-09-13 20:30 ! Citera #
Björn He 2023-09-13
När hastighetsbegränsningen sänks med 30 km/tim, och inte 20, så brukar det oftast finnas en uppsatt hastighetsskylt som anger att högsta tillåtna hastigheten blir 30 km/tim lägre om kanske 200-400 meter. Någon uppkörningselev blev kuggad bara för att han bromsade för att sänka sin hastighet istället för att släppa gasen och därigenom låta bilen sänka farten av sig själv, ganska orättvis kuggning tycker jag.
Var och när hände detta?
Är ju ett solklart fall av att inte köra på ett miljövänligt sätt. Man ska såklart motorbromsa så mycket som möjligt!
Björn He 2023-09-18 00:24 ! Citera #
På en landsväg där hastighetsbegränsningen är låt oss säga 80 km/tim får man väl inte köra i 80 om exempelvis en bilist som har väjningsplikt kör in på landsvägen utan att först stanna för att släppa förbi en som redan kör på landsvägen. I en sådan trafiksituation måste man väl se till att sänka hastigheten för att undvika risk för att köra på bilisten, om man nu hinner bromsa i god tid. Om man bara fortsätter att köra utan att ens sänka sin hastighet, då kan väl uppkörningsinspektören ingripa genom att bromsa, för att undvika en farlig situation där man riskerar att kollidera med bilisten som utgjort ett hinder - och ett sånt ingripande bör väl leda till kuggning.
Man har icke rätt att kollidera med en annan bilist som utgör hinder genom att exempelvis köra ut från en korsande väg utan att först stanna för att släppa förbi, oavsett om bilisten haft ”rätt till företräde” eller icke. Det måste väl vara så trafikskolorna menar med att säga att ”i trafiken har man ALDRIG några rättigheter utan man har bara skyldigheter”.
Björn He 2023-09-18 23:11 ! Citera #
Sedan slutet av förra sommaren då föräldrarna sålde gamla villan i Långbro söder om Stockholms innerstad, för att köpa ny villa i Vadstena, så uppmärksammade jag att bilister tvingas sänka hastigheten kraftigt på Södra vägen/Margaretavägen, strax före T-korsningen med Hovsvägen, nu när korsningen är ombyggd till en upphöjd stenläggning, som dessutom är skyltad som gångfartsområde - till skillnad från resten av gatan där högsta tillåtna hastigheten är 40 km/tim. Det är ju en orimligt stor skillnad i hastighet; när korsningen byggdes om till upphöjd stenlagd yta så borde man kanske ha tänkt på att sänka hastigheten till 30 km/tim strax före den upphöjda stenläggningen, istället för att ha 40 km/tim hela vägen fram till korsningen.

Trots att fordonsförare enligt lag inte får köra fortare än cirka 5-7 km/tim på en gågata eller inom ett gångfartsområde så brukar så gott som alla i Vadstena ”fuska” genom att passera denna nämnda T-korsning i cirka 20-30 km/tim, vilket är olagligt eftersom det är för fort för att vara gångfart. Hade körkortselever haft uppkörning här så hade garanterat majoriteten kuggats ”bara” för ett misstag att köra cirka 30 inom ett gångfartsområde, det är tydligen ”mänskligt” att köra 30 km/tim genom gångfartskorsningen om nu ”de flesta andra” brukar göra det och den mänskliga faktorn är väl den vanligaste orsaken till misstag.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor