Start > Körkortsforum > Uppkörning

Uppkörning

Ssven 2018-03-18 23:13 ! Citera #
Hur länge pågår en uppkörning?
Gäst 2018-03-18 23:46 ! Citera #
C:A 40-45 minuter, inklusive säkerhetskontrollen...
Gäst 2018-03-19 14:15 ! Citera #
40 minuter, ibland kortare
Gäst 2018-03-19 14:55 ! Citera #
Jag tog körkort för 2 veckor sen imorgon i Stockholm.
Min uppkörning allt som allt var ca 20-25 min.
Felixxe 2018-03-19 15:06 ! Citera #
Gäst 2018-03-19
Jag tog körkort för 2 veckor sen imorgon i Stockholm.
Min uppkörning allt som allt var ca 20-25 min.
Väldigt kort tid vad fick du göra?
Gäst 2018-03-19 15:20 ! Citera #
Gäst 2018-03-19
Jag tog körkort för 2 veckor sen imorgon i Stockholm.
Min uppkörning allt som allt var ca 20-25 min.
Det har jag väldigt svårt att tro eftersom en säkerhetskontroll och genomgång i bilen innan man kör iväg brukar ligga runt 10 minuter, så med andra ord hade du bara ett körprov som var 10-15 minuter.... Hitta på nått som är trovärdigt om du ska hitta på nått...
haha 2018-03-19 17:36 ! Citera #
Gäst 2018-03-19
Det har jag väldigt svårt att tro eftersom en säkerhetskontroll och genomgång i bilen innan man kör iväg brukar ligga runt 10 minuter, så med andra ord hade du bara ett körprov som var 10-15 minuter.... Hitta på nått som är trovärdigt om du ska hitta på nått...
10 minuter? Är du skön eller? Fick kolla broms- och styrservo som tog max 1 min. Allt som allt tog min uppkörning 25-30 min. Hur kan du anta att det någon säger inte är trovärdigt om du själv inte har någon koll alls.
Gäst 2018-03-19 22:47 ! Citera #
haha 2018-03-19
10 minuter? Är du skön eller? Fick kolla broms- och styrservo som tog max 1 min. Allt som allt tog min uppkörning 25-30 min. Hur kan du anta att det någon säger inte är trovärdigt om du själv inte har någon koll alls.
Jag har nog mer koll än vad du verkar ha :D
Har nämligen jobbat inom vägverket och då även följt med när andra ska ha sin uppkörning, så jag vet nog hur lång tid en uppkörning brukar ta i snitt, och att du var helt klar med allt efter bara 25 minuter är bara skitsnack!

Om detta stämmer vill jag ha namn på din uppkörningsplats, klockslag, datum samt namn på din inspektör!
För då behövs det göras en del samtal, för då har det brustit i deras rutiner.
Alla inspektörer har nämligen skrivit på ett kontrakt att man ska MINST hålla på i 40 minuter!
Hannah 2018-03-20 01:27 ! Citera #
Gäst 2018-03-19
Jag har nog mer koll än vad du verkar ha :D
Har nämligen jobbat inom vägverket och då även följt med när andra ska ha sin uppkörning, så jag vet nog hur lång tid en uppkörning brukar ta i snitt, och att du var helt klar med allt efter bara 25 minuter är bara skitsnack!

Om detta stämmer vill jag ha namn på din uppkörningsplats, klockslag, datum samt namn på din inspektör!
För då behövs det göras en del samtal, för då har det brustit i deras rutiner.
Alla inspektörer har nämligen skrivit på ett kontrakt att man ska MINST hålla på i 40 minuter!
Hej,
Förstår inte varför du ifrågasätter min prövotid. Att jag skulle ljuga.
Vad skulle min avsikt med det vara?
Jättekonstigt.
Gjorde skärmdump på mitt prov och tidpunkt för godkännandet men tyvärr går det inte att lägga in bilder här av någon anledning.

Mitt förarprov började kl 11.40.
Pga trafik till trafikverket var min körlärare och jag 5 min sena.
Väl framme kl 11.45 hälsade vi hastigt på trafikinspektören, han kontrollerade mitt ID och förklarade sedan hur provet kommer gå till och vilka moment han kommer bedöma.
Vi satte oss i bilen där jag fick genomföra säkerhetskontrollen vilket var att kontrollera handbromsen. That’s it.
Sedan fick jag köra iväg när jag var redo. Parkerad och tillbaka på Trafikverket var klockan 12.10.
Det klockslaget står även på mitt mejl med resultatet man får direkt efter genomfört prov.
Alltså 25 min senare.

”Så här går körprovet till;
Förarprövaren inleder med att berätta om hur provet går till och vad som bedöms.
Efter inledningen får du göra en säkerhetskontroll. Därefter får du köra i minst 25 minuter, både i stadstrafik och landsvägstrafik.
Du får i god tid tydliga instruktioner om vart du ska köra. Om det uppstår någon farlig situation där förarprövaren behöver ingripa är det ändå du som räknas som förare och är ansvarig för vad som händer under provet.”
Källa: TRAFIKVERKET

Baserat på det där fick uppenbarligen mitt körprov en diff på ett par få minuter för att strikt följa reglerna.
Att det skulle vara skandal enligt dej är ju klart överdrivet.

Eftersom det ej gick att bifoga bild här så har jag kopierat texten från mitt resultat som visar att mitt prov är precis lika innehållsrikt som alla andras med vilka moment jag fick genomföra och det visar på att tiden räckte gott och väl för att provet är korrekt utfört trots diffen på minuterna.
Jag har strukit både mitt namn och trafikinspektörens för det är helt irrelevant och direkt olämpligt att delge här.
Var god läs nedanstående text.

Genomfört prov
Körprov B
2018-03-06 11:40
Fryksdalsbacken 12-14, 12343 Farsta

Körprovsresultat
Namn:
-
Personnummer:
-
Provtyp:
Körprov B
Provdatum:
2018-03-06
Provförrättare:
-
Behörighetsinformation
Behörighet uppnådd: B
Prov Resultat
Körning Godkänt
Grattis till ditt godkända prov!

Dessa provpunkter har bedömts i ditt prov:
Säkerhetskontroll, Självständig körning mot mål, Cirkulationsplats, Gatukorsning, Körning i körfält/Körfältsbyte, Oskyddade trafikanter, Parkering, Backning, Motorväg/motortrafikled

Fordonskännedom
Manövrering
Miljö och sparsam körning
Trafikregler
Trafiksäkerhet och beteende

Jag har gjort i princip all min körning på en seriös etablerad trafikskola i Sthlm som minst troligt skickar elever som inte är redo.
I och med att jag var mer än väl förberedd som givetvis framkom under provet kan eventuellt vara anledningen till att trafikinspektören kortade ner min tid med ett par minuter.
Kan tänka mej att det var orsaken.
Min körlärare som även är ägaren av trafikskolan sa att denne trafikinspektör är väldigt bra och professionell och den uppfattningen delar jag.
När han gratulerat mej till körkortet frågade jag om det fanns något jag skulle kunna förbättra/tänka på och hans svar var att min körning var utomordentlig och hade ingen anmärkning överhuvudtaget.
Gissa om jag var stolt.
Jag har fått en gedigen körkortsutbildning via trafikskolan och klarade både teoriprovet och uppkörningen på första försöket.

Kom inte med ditt besserwisser skitsnack om att du vet bäst då du uppenbarligen inte varit trafikinspektör.
Du säger att du arbetat på Trafikverket som du verkar tro fortfarande heter Vägverket.
Vad var din tjänst och arbetsuppgifter?
Den aktuella trafikinspektören berättade att han har 9 aspiranter per dag, alltså 45st i veckan.
Arbetat i 4år med detta vilket betyder att han har utfört mer än 8.000(!) förarprov i sin tjänst.
Han har mycket väl kompetensen att se vem som är berättigad körkort eller inte inom en rimlig tid vilket det var.
Tror knappast att minuterna du bråkar om är något vi bör oroas över.

Jag undrar - när och vart tog du själv körkort?
Tvekade trafikinspektören så mycket på din osäkra körning att personen behövde 40-45 minuter på sej för att bedöma dej?
Klarade du det ens på första?

Nä, det sista var en bitskt spydig kommentar. Tar tillbaka det.
Lågt av mej att komma med en förolämpning om det inte är sant.
Blev bara lite citronsur över din besserwisser dryghet i dina kommentarer.

Jag är en utmärkt förare och har haft mitt efterlängtade körkort i handen nu i 2 veckor och precis beställt en sprillans ny bil som är leveransklar om ett par månader och kunde inte vara lyckligare!
Allt gott // Hannah
Gäst 2018-03-20 13:31 ! Citera #
Hannah 2018-03-20
Hej,
Förstår inte varför du ifrågasätter min prövotid. Att jag skulle ljuga.
Vad skulle min avsikt med det vara?
Jättekonstigt.
Gjorde skärmdump på mitt prov och tidpunkt för godkännandet men tyvärr går det inte att lägga in bilder här av någon anledning.

Mitt förarprov började kl 11.40.
Pga trafik till trafikverket var min körlärare och jag 5 min sena.
Väl framme kl 11.45 hälsade vi hastigt på trafikinspektören, han kontrollerade mitt ID och förklarade sedan hur provet kommer gå till och vilka moment han kommer bedöma.
Vi satte oss i bilen där jag fick genomföra säkerhetskontrollen vilket var att kontrollera handbromsen. That’s it.
Sedan fick jag köra iväg när jag var redo. Parkerad och tillbaka på Trafikverket var klockan 12.10.
Det klockslaget står även på mitt mejl med resultatet man får direkt efter genomfört prov.
Alltså 25 min senare.

”Så här går körprovet till;
Förarprövaren inleder med att berätta om hur provet går till och vad som bedöms.
Efter inledningen får du göra en säkerhetskontroll. Därefter får du köra i minst 25 minuter, både i stadstrafik och landsvägstrafik.
Du får i god tid tydliga instruktioner om vart du ska köra. Om det uppstår någon farlig situation där förarprövaren behöver ingripa är det ändå du som räknas som förare och är ansvarig för vad som händer under provet.”
Källa: TRAFIKVERKET

Baserat på det där fick uppenbarligen mitt körprov en diff på ett par få minuter för att strikt följa reglerna.
Att det skulle vara skandal enligt dej är ju klart överdrivet.

Eftersom det ej gick att bifoga bild här så har jag kopierat texten från mitt resultat som visar att mitt prov är precis lika innehållsrikt som alla andras med vilka moment jag fick genomföra och det visar på att tiden räckte gott och väl för att provet är korrekt utfört trots diffen på minuterna.
Jag har strukit både mitt namn och trafikinspektörens för det är helt irrelevant och direkt olämpligt att delge här.
Var god läs nedanstående text.

Genomfört prov
Körprov B
2018-03-06 11:40
Fryksdalsbacken 12-14, 12343 Farsta

Körprovsresultat
Namn:
-
Personnummer:
-
Provtyp:
Körprov B
Provdatum:
2018-03-06
Provförrättare:
-
Behörighetsinformation
Behörighet uppnådd: B
Prov Resultat
Körning Godkänt
Grattis till ditt godkända prov!

Dessa provpunkter har bedömts i ditt prov:
Säkerhetskontroll, Självständig körning mot mål, Cirkulationsplats, Gatukorsning, Körning i körfält/Körfältsbyte, Oskyddade trafikanter, Parkering, Backning, Motorväg/motortrafikled

Fordonskännedom
Manövrering
Miljö och sparsam körning
Trafikregler
Trafiksäkerhet och beteende

Jag har gjort i princip all min körning på en seriös etablerad trafikskola i Sthlm som minst troligt skickar elever som inte är redo.
I och med att jag var mer än väl förberedd som givetvis framkom under provet kan eventuellt vara anledningen till att trafikinspektören kortade ner min tid med ett par minuter.
Kan tänka mej att det var orsaken.
Min körlärare som även är ägaren av trafikskolan sa att denne trafikinspektör är väldigt bra och professionell och den uppfattningen delar jag.
När han gratulerat mej till körkortet frågade jag om det fanns något jag skulle kunna förbättra/tänka på och hans svar var att min körning var utomordentlig och hade ingen anmärkning överhuvudtaget.
Gissa om jag var stolt.
Jag har fått en gedigen körkortsutbildning via trafikskolan och klarade både teoriprovet och uppkörningen på första försöket.

Kom inte med ditt besserwisser skitsnack om att du vet bäst då du uppenbarligen inte varit trafikinspektör.
Du säger att du arbetat på Trafikverket som du verkar tro fortfarande heter Vägverket.
Vad var din tjänst och arbetsuppgifter?
Den aktuella trafikinspektören berättade att han har 9 aspiranter per dag, alltså 45st i veckan.
Arbetat i 4år med detta vilket betyder att han har utfört mer än 8.000(!) förarprov i sin tjänst.
Han har mycket väl kompetensen att se vem som är berättigad körkort eller inte inom en rimlig tid vilket det var.
Tror knappast att minuterna du bråkar om är något vi bör oroas över.

Jag undrar - när och vart tog du själv körkort?
Tvekade trafikinspektören så mycket på din osäkra körning att personen behövde 40-45 minuter på sej för att bedöma dej?
Klarade du det ens på första?

Nä, det sista var en bitskt spydig kommentar. Tar tillbaka det.
Lågt av mej att komma med en förolämpning om det inte är sant.
Blev bara lite citronsur över din besserwisser dryghet i dina kommentarer.

Jag är en utmärkt förare och har haft mitt efterlängtade körkort i handen nu i 2 veckor och precis beställt en sprillans ny bil som är leveransklar om ett par månader och kunde inte vara lyckligare!
Allt gott // Hannah
Hej Hannah!

Jag tvekar inte en sekund på att du är en bra förare, detta handlar inte om det, utan att din uppkörning var så pass kort.
En uppkörning ska hålla på minst 40 minuter, det har alla färdigutbildade inspektörer fått skriva under ett papper på att dom kommer följa innan dom får börja jobba med riktiga aspiranter, det är därför vissa av oss från kontoret kan följa med på vissa uppkörningar för att se så att dessa regler följs. Min tjänst var att boka inspektörer till vissa orter, så det var det jag gjorde.

Ja jag har både B-körkort, C-kort samt CE kort, och klarade alla teorier och uppkörningar på första försöken :)
Och jobbar även extra på Grönlunds yrkesutbildningar nere i Nyköping där vi hjälper människor att ta sina C-kort.

Jag menade inte att klanka ner på dig som person, eller få dig att tro att jag tycker att du är en dålig förare, tyckte bara att det var väldigt underligt att din uppkörning var så kort som sagt..
Grattis till din nya bil!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov