Start > Körkortsforum > Hur mycket ska man kunna?

Hur mycket ska man kunna?

Gäst 2018-03-18 17:34 ! Citera #
Okej, en gång för alla nu: Hur mycket ska man egentligen kunna för att klara halkbanan? Jag får olika bud precis hela tiden, så kan inte någon försöka tala om vad som egentligen gäller? Jag är nämligen inte alls uppkörningsklar än och min trafikskola har bokat in mig på halkbanan i mitten av april. Jag blir ju livrädd när jag ser att folk säger att man måste vara så gott som uppkörningsklar för att klara sig. Räcker det verkligen inte med att kunna accelerera, bromsa och ha koll på hur man manövrerar bilen på ett säkert sätt? Om detta inte räcker, får ni gärna berätta vad mer som krävs och varför. Uppenbarligen bedömer ju min trafiklärare att jag är redo, men jag blir fortfarande nervös när jag ser att folk säger att man måste vara i slutskedet av körkortsutbildningen. Så jag vore jättetacksam om någon kunde hjälpa mig att reda ut detta!
Gäst 2018-03-18 18:07 ! Citera #
Kan du köra runt kvarteret hemma samt påfart för motorväg? Är du orädd för att verkligen tvärbromsa? Vill du ha roligt?
Får du ett ”ja” på samtliga ovanstående så är du redo för halkan.
Gäst 2018-03-19 14:14 ! Citera #
Jag gjorde halkan i början på min utbildning, jag hade kört i ca 3 veckor med trafikskolan och 2 månader hemma. Allt jag hade gjort var att köra i lugnare stadstrafik och mindre landsväg. Så du behöver inte vara orolig för det.

Vad du behöver kunna är att köra i alla hastigheter upp till 70 km/h, accelerera snabbt, manövrera bilen och följa instruktioner. Då kommer du klara det. Men sen är det bra om du också har hunnit läsa lite teori, men det är inget måste.

Lycka till! Och kom ihåg att det är meningen att du ska göra fel och se till att njuta! Det är den roligaste delen i körkortsutbildningen :D
Gäst 2018-03-19 15:17 ! Citera #
Gäst 2018-03-19
Jag gjorde halkan i början på min utbildning, jag hade kört i ca 3 veckor med trafikskolan och 2 månader hemma. Allt jag hade gjort var att köra i lugnare stadstrafik och mindre landsväg. Så du behöver inte vara orolig för det.

Vad du behöver kunna är att köra i alla hastigheter upp till 70 km/h, accelerera snabbt, manövrera bilen och följa instruktioner. Då kommer du klara det. Men sen är det bra om du också har hunnit läsa lite teori, men det är inget måste.

Lycka till! Och kom ihåg att det är meningen att du ska göra fel och se till att njuta! Det är den roligaste delen i körkortsutbildningen :D
Varför ska man kunna någon teori när man ska köra på halkbanan?
Det enda man gör där är att sladda runt med bilen med ett halt underlag, finns absolut inga trafikregler att följa där.
Så kan man bara lyssna på sin instruktör och följa dom anvisningar som man får så är det hur lätt som helst..
Gäst 2018-03-19 16:28 ! Citera #
Gäst 2018-03-19
Varför ska man kunna någon teori när man ska köra på halkbanan?
Det enda man gör där är att sladda runt med bilen med ett halt underlag, finns absolut inga trafikregler att följa där.
Så kan man bara lyssna på sin instruktör och följa dom anvisningar som man får så är det hur lätt som helst..
Man diskuterar ju bland annat över och understyrning och däck och liknande och det är ju lättare att vara med i diskussionen om man har läst lite om det innan, men som sagt är det inget måste
Gäst 2018-03-19 22:42 ! Citera #
Gäst 2018-03-19
Man diskuterar ju bland annat över och understyrning och däck och liknande och det är ju lättare att vara med i diskussionen om man har läst lite om det innan, men som sagt är det inget måste
Jaså gör man?
Det gjorde inte vi på vårat ställe där jag hade min halkbana lektion :)
Då pratade vi bara lite löst om vad som skulle ske under dagen.
Och efter körningen fick vi se en film och testa på att krocka samt välta med en bil.
Det var inget snack som man kunde relatera med teorin :D
Gäst 2018-03-20 17:13 ! Citera #
Gäst 2018-03-19
Jaså gör man?
Det gjorde inte vi på vårat ställe där jag hade min halkbana lektion :)
Då pratade vi bara lite löst om vad som skulle ske under dagen.
Och efter körningen fick vi se en film och testa på att krocka samt välta med en bil.
Det var inget snack som man kunde relatera med teorin :D
Då kanske det är olika på olika platser och beroende på läraren som är med. Men vi gjorde det eftersom vi fick prova på och sladda med en överstyrd och en understyrd bil. Sen blev det också lite diskussion om vinter och sommardäck och djupet på dem osv.
Gäst 2018-03-20 21:15 ! Citera #
Tack för alla svar! Det verkar som att ni som svarat i alla fall är överens om att man bör klara sig så länge man kan accelerera snabbt, manövrera bilen och följa instruktioner. Det ska jag nog fixa! /TS
Gäst 2018-04-12 22:04 ! Citera #
Uppdatering: Jag gjorde halkbanan igår och det gick jättebra med de kunskaperna jag hade. Det enda ”svåra” man behövde kunna var att accelerera så att man kom upp i fart tillräckligt snabbt. Det gjorde jag utan problem, men är man helt ny på bilkörning kanske man inte klarar det. Men annars tycker jag att man kan göra halkbanan så fort man är ute ur fasen då man får sådär överdrivet många motorstopp och känner att man har någorlunda bra kontroll över bilen när man kör. Plus det här med att man ska veta hur man accelererar snabbt och bestämt. Men det här med att man måste vara så gott som uppkörningsklar är rena myten. Det stämmer i alla fall inte på alla halkbanor. För jag har mycket att jobba på inför uppkörningen, men jag var inte ens i närheten av att kugga halkbanan för det. Ville bara berätta det, ifall någon är lika vilse och orolig inför halkbanan som jag var! /TS

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor