Start > Körkortsforum > Hur länge kör man?

Hur länge kör man?

Gäst 2018-03-15 21:49 ! Citera #
Hej! Hur länge är man egentligen ute på banan och kör under risk2:an? Jag har förstått att första timmen brukar bestå av teori och sen går man ut till bilarna. Och sen går man väl in igen och börjar runda av dagen, antar jag? Så jag undrar som sagt hur mycket tid som egentligen spenderas i bilarna? Och hur många olika ”övningar” fick ni göra? Jag vet att sånt här skiljer sig från halkbana till halkbana, men jag är ändå nyfiken!
Gäst 2018-03-15 23:52 ! Citera #
Hej!

Själva körtiden kan som du säger variera från ställe till ställe...
Men när jag gjorde halkbanan så var den sammanlagda körtiden runt 1 timme ungefär.
Morgonen startade som du sa med en liten genomgång om vad som skulle ske.
Sedan gick vi ut till bilarna, och det första momentet vi fick göra var att köra i 30 samt 50 km/h och sedan köra slalom genom några koner, efter det gick vi till den stora banan där vi fick testa att köra i 60, 70, 80 och 90 km/h, och där skulle man bromsa samt väja för den berömda ”älgen”... På baksidan av den banan så fick vi köra i samma hastigheter och göra bromsprov på halt väglag respektive torrt väglag för att se skillnaden på hur mycket längre man gled på halt innan man stannade..
Gäst 2018-03-16 02:07 ! Citera #
Gäst 2018-03-15
Hej!

Själva körtiden kan som du säger variera från ställe till ställe...
Men när jag gjorde halkbanan så var den sammanlagda körtiden runt 1 timme ungefär.
Morgonen startade som du sa med en liten genomgång om vad som skulle ske.
Sedan gick vi ut till bilarna, och det första momentet vi fick göra var att köra i 30 samt 50 km/h och sedan köra slalom genom några koner, efter det gick vi till den stora banan där vi fick testa att köra i 60, 70, 80 och 90 km/h, och där skulle man bromsa samt väja för den berömda ”älgen”... På baksidan av den banan så fick vi köra i samma hastigheter och göra bromsprov på halt väglag respektive torrt väglag för att se skillnaden på hur mycket längre man gled på halt innan man stannade..
Tack för svar! Skulle man hålla någon särskild hastighet när man skulle köra slalom genom konerna? Jag är livrädd för att jag ska köra ner dem hehe
Gäst 2018-03-16 13:06 ! Citera #
Jag fick ha en timmes teori och sen två timmar ute på banan. Där fick jag först testa att få sladd och tappa kontrollen i en kurva på halt väglag i olika hastigheter. Sen skulle vi testa bromssträcka på halt och torrt väglag. Vi fick även väja för en ”älg” och bromsa när ”människor” kom ut på ett övergångställe på både halt och torrt väglag i olika hastigheter. Det var det roligaste under hela körkortsutbildningen så se till att njuta medan du kör på banan. :)
Gäst 2018-03-16 14:57 ! Citera #
Gäst 2018-03-16
Tack för svar! Skulle man hålla någon särskild hastighet när man skulle köra slalom genom konerna? Jag är livrädd för att jag ska köra ner dem hehe
Hej igen :)
Jag ser att mitt första svar var lite luddigt, ber om ursäkt för det :D
Ja när vi körde slalom genom konerna så var det när vi körde 30 respektive 50 km/h :)
Det var på en liten oval bana, så när vi var på baksidan av den banan så fick vi testa på att tappa kontrollen helt när vi passerade en skarp höger samt vänsterkurva..

Det är helt okej om du kör på konerna, det är de som man är där för att få testa på, att tappa kontrollen helt.
Man behöver absolut inte köra klockren och klara av alla moment, för det gör man inte.

Du behöver inte vara orolig för nått, det är super roligt!! :D
Följ bara anvisningarna som du får så kommer det gå hur bra som, oavsett om konerna står kvar eller inte :D

Vart ska du göra halkbanan?
Jag gjorde min strax utanför Örebro på Ytongbanan..
Gäst 2018-03-17 23:22 ! Citera #
Gäst 2018-03-16
Jag fick ha en timmes teori och sen två timmar ute på banan. Där fick jag först testa att få sladd och tappa kontrollen i en kurva på halt väglag i olika hastigheter. Sen skulle vi testa bromssträcka på halt och torrt väglag. Vi fick även väja för en ”älg” och bromsa när ”människor” kom ut på ett övergångställe på både halt och torrt väglag i olika hastigheter. Det var det roligaste under hela körkortsutbildningen så se till att njuta medan du kör på banan. :)
Tack så mycket för att du svarade! Ja jag har hört att halkbanan tydligen ska vara en riktigt rolig upplevelse, så jag hoppas att jag kan skaka av mig nervositeten så att jag kan njuta av det så länge det varar :D
Gäst 2018-03-17 23:40 ! Citera #
Gäst 2018-03-16
Hej igen :)
Jag ser att mitt första svar var lite luddigt, ber om ursäkt för det :D
Ja när vi körde slalom genom konerna så var det när vi körde 30 respektive 50 km/h :)
Det var på en liten oval bana, så när vi var på baksidan av den banan så fick vi testa på att tappa kontrollen helt när vi passerade en skarp höger samt vänsterkurva..

Det är helt okej om du kör på konerna, det är de som man är där för att få testa på, att tappa kontrollen helt.
Man behöver absolut inte köra klockren och klara av alla moment, för det gör man inte.

Du behöver inte vara orolig för nått, det är super roligt!! :D
Följ bara anvisningarna som du får så kommer det gå hur bra som, oavsett om konerna står kvar eller inte :D

Vart ska du göra halkbanan?
Jag gjorde min strax utanför Örebro på Ytongbanan..
Tack igen för att du tar dig tiden att svara! Jag blev lite lugnare nu när du säger att det inte gör något om man kör på några koner. För det kommer jag garanterat att göra, haha. Men jag hoppas att jag kan slappna av när jag väl är på plats! Alla säger ju att det är så himla kul, så jag vill också ha en bra upplevelse! Men jag har ganska dålig självkänsla gällande min körning, så just nu går jag mest runt och oroar mig för att kugga, även fast jag i grund och botten kan köra bil och inte är dålig på det. Jag får inte motorstopp oftare än de jag känner som har körkort och jag vet hur man växlar och manövrerar bilen. Men ändå blir jag jagad av den här känslan att jag kanske blir nervös och begår misstag jag inte skulle göra annars...

Jag gör halkbanan i Falun i april! :)
Gäst 2018-03-18 01:22 ! Citera #
Gäst 2018-03-17
Tack igen för att du tar dig tiden att svara! Jag blev lite lugnare nu när du säger att det inte gör något om man kör på några koner. För det kommer jag garanterat att göra, haha. Men jag hoppas att jag kan slappna av när jag väl är på plats! Alla säger ju att det är så himla kul, så jag vill också ha en bra upplevelse! Men jag har ganska dålig självkänsla gällande min körning, så just nu går jag mest runt och oroar mig för att kugga, även fast jag i grund och botten kan köra bil och inte är dålig på det. Jag får inte motorstopp oftare än de jag känner som har körkort och jag vet hur man växlar och manövrerar bilen. Men ändå blir jag jagad av den här känslan att jag kanske blir nervös och begår misstag jag inte skulle göra annars...

Jag gör halkbanan i Falun i april! :)
Hej igen! :D

Du kan vara helt lugn, du kommer inte kugga din halkkörning om du bara följer dom anvisningar som du får.
Och din osäkerhet är väldigt vanlig att man har, det hade jag också, även fast jag, som du visste hur man skulle göra, det är rätt normalt :)

Även efter min klarade uppkörning så var jag redigt nervös nästan varje gång jag skulle ut köra. Men det släpper mer och mer ju mer du kör eftersom du får mer och mer körerfarenhet.

Så ta det bara lugnt, och jag kan LOVA dig att även din halkkörning kommer vara en underbart häftig och rolig upplevelse :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo