Cirkulationsplats
Hur ska man planera bra med växling innan cirkulationsplats? Några tips
Finns bara ett sett.... Nämligen att öva och få rutiner!
Det beror lite på bilen, alltså vilken växel som är lämpligast, hur stor cirkulationsplatsen är och hur bra sikten är. Är det en stor cirkulationsplats med bra sikt så kanske man kan köra in i den i 3:ans växel om det är fritt och en mindre brukar man kunna ta på 2:ans växel. Men som sagt så beror detta väldigt mycket på situationen och bilen så jag rekommenderar dig att fråga din handledare.
Vad mina trafiklärare sagt åt mig på ett ungefär:
- Överblicka cirkulationsplatsen tidigt och lägg upp en plan: är det många bilar? Kommer jag behöva stanna helt eller kan jag glida in med lite fart? Om det är tvåfiligt, vilken fil ska jag placera mig i?
- Kom ihåg att använda blinkers innan du åker in om du ska till höger eller vänster
- Sakta ner i god tid, nästan alltid är det 2:ans växel som lämpar sig bäst när du ska in i en cirkulationsplats
- Kom ihåg att du inte får köra in i ytterfilen om någon är i innerfilen
- Se till att överblicka din avfart tidigt, det är vanligt med korsande cyklister och gående så se till att hålla utkik när du kör ut
- Se till att komma ut säkert men besetämt med lite fart
Jag revmatchar till lämplig växel, men du kan använda kopplingen. 2:an/3:an brukar fungera bra.
Hej jag tycker att det går inte 3-an om man svänger höger / vänster sänka farten i God tid
Hej jag tycker att det går inte 3-an om man svänger höger / vänster sänka farten i God tid
Det går alldeles utmärkt att köra på 3:ans växel, om bara rondellen är tillräckligt stor och att trafiksituationen gör det möjligt!
Senaste foruminläggen
Rubrik