Start > Körkortsforum > Rondell med 4 avfarter, placer…

Rondell med 4 avfarter, placering?

Kalle 2018-03-13 17:19 ! Citera #
Hej,

Har en fråga angående dubbelfiliga rondeller med 4 avfarter eller mer.

Om jag ska svänga höger första avfarten så placerar jag bilen till höger
Om jag ska ”rakt fram” (andra avfarten) så placerar jag bilen till höger
Om jag ska av fjärde avfarten så placerar jag bilen till vänster.

Men om jag ska av tredje avfarten ska jag placera bilen till vänster enligt denna bild då?

i.imgur.com/Hn2e2wk.jpg

Tycker att det känns som att det är högra filen men vill bara få det bekräftat att det är vänstra som gäller.

Tack!
Gäst 2018-03-13 17:57 ! Citera #
Du kan placera bilen i vilket fält som du vill, men jag personligen hade valt att placerat mig i det högra för att slippa byta körfält för mycket.
Gäst 2018-03-14 13:07 ! Citera #
Finns det ingen skylt som säger något annat om placering så gör man som på bilden.
Gäst 2018-03-14 17:02 ! Citera #
Gäst 2018-03-14
Finns det ingen skylt som säger något annat om placering så gör man som på bilden.
Varför är det så solklart att man ska göra som på bilden?
Man ska göra det som gynnar ens resa bäst, och om man är lite osäker för att vara tvungen att byta körfält så ofta så går det minst lika bra att ligga i högerkörfält som i det vänstra.

Jag hade en liknande rondell på min uppkörning, och jag valde att ligga kvar i det högra.
Efter körningen fick jag frågan av min inspektör varför jag gjorde som jag gjorde.
Jag sa att jag var lite osäker och ville inte störa den övriga trafikrytmen, så därför låg jag kvar i det högra körfältet.
Han sa då att det var bra gjort, och att jag hade tänkt på säkerheten först!

Så säg inte att man ”ska göra som på bilden.”
Gäst 2018-03-14 23:52 ! Citera #
Gäst 2018-03-14
Varför är det så solklart att man ska göra som på bilden?
Man ska göra det som gynnar ens resa bäst, och om man är lite osäker för att vara tvungen att byta körfält så ofta så går det minst lika bra att ligga i högerkörfält som i det vänstra.

Jag hade en liknande rondell på min uppkörning, och jag valde att ligga kvar i det högra.
Efter körningen fick jag frågan av min inspektör varför jag gjorde som jag gjorde.
Jag sa att jag var lite osäker och ville inte störa den övriga trafikrytmen, så därför låg jag kvar i det högra körfältet.
Han sa då att det var bra gjort, och att jag hade tänkt på säkerheten först!

Så säg inte att man ”ska göra som på bilden.”
Det är den metodiken som lärs ut och det är väl enklast om man följer den. Bara för att den finns situationer där det kan vara bättre att frångå denna metodik ser jag inte varför grundinställningen inte ska gälla - dvs vid vänstersväng i rondell håller man sig i det inre körfältet och byter till höger när man ska ut. Det finns ju trots allt en tanke med att man har valt att ha det så.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest