Start > Körkortsforum > Cirkulationsplats

Cirkulationsplats

Garik 2018-03-13 15:51 ! Citera #
Hur ska man göra innan man kör in i en cirkulationsplats? Bör man ligga på 2:ans växel? Hur gör ni ?
Alexandra 2018-03-13 16:32 ! Citera #
Garik 2018-03-13
Hur ska man göra innan man kör in i en cirkulationsplats? Bör man ligga på 2:ans växel? Hur gör ni ?
Beror helt på trafiksituationen samt hur stor/liten rondellen är...
Jag brukar ligga på 3:ans växel och hålla en fart runt 30-35 km/h, det tycker jag är lagom för mig, då hinner jag läsa av hela trafiksituationen innan jag kör in i rondellen, men där jag bor så har vi ganska stora och öppna rondeller. Kommer jag till en rondell med skymd ingång så brukar jag sakta ner till 20-25 km/h och då köra på 2:ans växel...
Det beror som sagt på hur det ser ut på den aktuella plasten, alla rondeller fungerar inte likadant överallt..
Garik 2018-03-13 16:48 ! Citera #
Tack Alexandra för hjälpen, gör det lite lättare på körlektioner
Alexandra 2018-03-13 18:00 ! Citera #
Garik 2018-03-13
Tack Alexandra för hjälpen, gör det lite lättare på körlektioner
Ingen orsak, bara roligt att man kan hjälpa en medmänniska :)
Men om du går på en körskola så borde ju din körlärare kunna hjälpa dig.
Och tänk på att det kan vara olika från bil till bil, jag vet att dom flesta körskolor använder sig av diesel bilar, och dom har ett betydligt högre drivmoment än vad en bensindriven bil har, så det kan kännas som om den ”drar” dig framåt mer än vad en bensindriven bil gör..
Nick 2018-03-17 10:06 ! Citera #
Börja med 2:ans växel och sen därutufrån känn efter när och var du kan använda treans växel. Finns ingen ”rätt växel” i alla trafiklägen - anpassning.
Gäst 2018-03-17 12:31 ! Citera #
Nick 2018-03-17
Börja med 2:ans växel och sen därutufrån känn efter när och var du kan använda treans växel. Finns ingen ”rätt växel” i alla trafiklägen - anpassning.
Det är ju bra att du kommer med ett inlägg som redan finns skrivet :)
Alexandra skrev ju att det beror på hur trafiksituationen ser ut samt hur stor eller liten rondellen är. :lol:
Men det är ju bra att du är på hugget igen Nick! ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov