Start > Körkortsforum > Placering i korsning vid vänst…

Placering i korsning vid vänstersväng??

Gäst 2018-03-04 22:02 ! Citera #
Jag undrar vart jag bör placera mig i en korsning vid vänstersväng. Alla svarar olika och jag håller på att bli galen. :cry: Låt oss säga att du kör på huvudled när en öppning kommer, och du ska svänga vänster. Bör jag då ställa mig högst upp i ”öppningen”, eller ska jag ställa mig precis i början av öppningen?
Lite flummig fråga, men jag hoppas någon förstår vad jag menar
Gäst 2018-03-05 14:00 ! Citera #
Du ska placera dig i början/mitten av öppningen. Du måste tänka på att ge plats för mötande bilar som också ska svänga vänster i samma korsning (alltså mot ditt höger)
Gäst 2018-03-05 18:21 ! Citera #
Tack för svar!
Vissa menar att man ska ställa sig så långt upp i öppningen så att de som ska svänga i samma korsning ska ”köra runt mig” och svänga höger, men det låter konstigt och det är alltså fel?
Gäst 2018-03-05 18:55 ! Citera #
Precis, det är fel, ni ska stå och titta på varandra precis som när man svänger vänster vitt det rödljus
Gäst 2018-03-08 01:38 ! Citera #
Som jag fattat det....

Ritade lite, rosa bilen är den som ska göra vänstersvängen....placering viktig, då den som svänger får inte hindra trafiken som ska rakt fram, och svänger till höger (från mötandes sida)...samt ej heller ta ut svängen försent så att de som ska till vänster (mötande) inte hindras från att svänga....

Blir placeringen rätt från början så behöver du bara hålla ögonen på dem som kör rakt fram, samt de som kör höger....

Glöm inte skitviktigt att ha koll på övergångsstället då de har grönt samtidigt....

Ej heller att om tungt fordon bakom kan dölja en som ska rakt fram...

Smyg in...sen fritt kör....bifogar en bildlänk.

Nån får gärna rätta mig ...

imgur.com/EGUllS5
Gäst 2018-03-10 07:11 ! Citera #
Tack För att ge den webben som visar en smidig vänster sväng

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov