Start > Körkortsforum > Bostadsområde

Bostadsområde

Gäst 2010-01-06 16:05 ! Citera #
Hej!
Detta kanske ses som en dum fråga men jag är förvirrad.
Hur ligger det egentligen till med hastigheten runt bostadsområden? Är det 50 km eller 30 km?
Om det finns skyltar fattar jag vinken men när det inte gör det då?

Det finns två områden här vid mig. Ett är lite mindre och det finns 30 skyltar medan det andra saknar skyltar och jag antar att man då kan köra i 50 km om det är fritt från hinder? Dock finns det hur många korsningar som helst i det sistnämna området och jag har svårt att komma upp i 50 eftersom jag är rädd att det ska springa ut nån människa. Kan man bli kuggad på det?
Gäst 2010-01-21 09:11 ! Citera #
Det finns väl alltid skyltar om det inte är ultrasmå privata vägar?

Annars är bashastigheten 50 km/ inom tättbebyggt område och 70 km/h på landsväg. 30 km/h finns inte som bashastighet vad jag vet, men eftersom det är bostadsområde kanske regeln om att man inte får köra fortare att än man behärskar kickar in.
Gäst 2010-01-24 17:02 ! Citera #
Det är det jag inte fattar :p vissa områden har skyltar och då förstår jag att man ska följa skylten men vissa områden har inte det. Det sistnämna låter bra i mina öron, tack!

En annan fråga: När man kommer in i ett mindre område med denna skylten: www.guldriket.com/upload/496_2.jpg och det inte finns någon hastighetsskylt MEN en varning för lekande barn skylt.. är det 30 km som gäller då?
Gäst 2010-01-28 16:29 ! Citera #
Lekande barn skyltar är väl privat uppsatta och måste inte följas? Tror snarare att det är 70 km/h på den vägen, eftersom det (förmodligen) är utanför tätbebyggelse.
Gäst 2010-02-17 17:31 ! Citera #
Det här har gjort mig förvirrad också! Bashastigheten ska ju vara 50km/h i tättbebyggt område, men om du känner dig tveksam och har på känn att barn kan springa ut när som helst, så kör hellre lite saktare. Det brukar jag göra när jag känner mig lite osäker! Hellre komma fram en minut senare än att köra på ett barn...
Gäst 2010-03-26 16:27 ! Citera #
Jag skulle absolut hålla på 30 km/h om det tex. inte finns flera filer markerade eller det är stor risk att barn kan komma eller om högerregeln gäller i varje korsning, jag tror inte du blir kuggad, det är ju trots allt mer trafiksäkert att köra 30 km/h där folk vistas. Eventuellt kanske det finns en skylt om rekommenderad lägre hastighet (30 km/h) som är fyrkantig och blå.
Bettan 2010-05-17 15:15 ! Citera #
En varningsskyllt som Lekande barn eller varning för vilt ”måste” väl aldrig följas, men det vore ju kollosalt dumt att inte ta till sig eftersom de är där i skyddande avsikt för både digsjälv, bilens och barnen eller viltets skull. anpassa hastigheten till förhållandet.
Gäst 2010-05-21 21:52 ! Citera #
Om du motiverar din låga hastighet med att du inte känner att du har tillräckligt bra uppsikt över eventuella lekande barn etc. så borde du inte bli kuggad. 50 km/h är ju maxhastigheten, inte minimihastigheten, och du har ju en giltig anledning att inte gasa på. Tror inte någon vettig kontrollant kommer att ha något att invända mot det.
allleeex 2010-07-07 14:33 ! Citera #
Om det inte står något annat brukar det vara 50 i tätbebyggt område.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest