Start > Körkortsforum > 4 månader kvar tills 18-årsdag…

4 månader kvar tills 18-årsdagen

S.A 2018-03-04 19:15 ! Citera #
Har som sagt 4 månader kvar tills jag fyller 18 och kan ta B-körkort. Min fråga är om det är för kort tid att ta körkort på?

Jag har kört ganska så mycket privat enda sen jag fyllt 16 och har lärt mig väldigt mycket.
De enda jag har problem med nu är Eco-driving och möjligtvis småsaker som fickparkeringar, planerad körning osv.

Jag har siktat in mig på en körskola som erbjuder 5 körlektioner, båda riskerna + en teorikurs på 12 timmar med böcker + test på nätet. Tänker mig att det skulle räcka, att helt enkelt ta in allt vad läraren säger och sedan öva på det som jag behöver med min handledare privat.

Så vad tror ni, hinner jag klämma in båda risk lektionerna och alla andra lektioner på 4 månader eller är det för kort tid?
Har möjlighet att ta kontakt med körskolan och beställa redan imorgon.

Tack på förhand.
Gäst 2018-03-05 11:02 ! Citera #
Du skriver följande:
”De enda jag har problem med nu är Eco-driving och möjligtvis småsaker som fickparkeringar, planerad körning osv.”

Hur kan du tycka att planerad körning är en ”småsak”?
Kan du inte planera din körning så är du en säkerhetsrisk..
Och med tanke på vad du verkar ha problem med så tror inte för fem öre att du kommer klara dig på dig 4 månader och 5 körlektioner..
S.A 2018-03-05 12:01 ! Citera #
Gäst 2018-03-05
Du skriver följande:
”De enda jag har problem med nu är Eco-driving och möjligtvis småsaker som fickparkeringar, planerad körning osv.”

Hur kan du tycka att planerad körning är en ”småsak”?
Kan du inte planera din körning så är du en säkerhetsrisk..
Och med tanke på vad du verkar ha problem med så tror inte för fem öre att du kommer klara dig på dig 4 månader och 5 körlektioner..
Sorry. Menade inte planerad körning som en småsak, uttryckte mig fel. Menade att de var småsaker i den planerade körningen. Alltså att jag har kan planera min körning men definitivt så skulle den behöva lite mer inövning.

Och dessutom är de ju inte så att jag precis börjat och ska gå från komplett novis som aldrig suttit vid en bilratt förut utan jag har kört bil redan innan jag tog handledarkursen. Har inga som helst problem att manövrera bilen utan de är mer att saker behöver finslipas.

Min plan är att ta några körlektioner och sedan öva stenhårt på de som min lärare tycker jag behöver öva på.
Gäst 2018-03-05 14:02 ! Citera #
Det är absolut inte för kort tid om du har kommit så pass långt. Jag övningskörde i 6 månader varav de två första bara var köra på parkeringar och i mindre trafik, så du kommer nog inte alls ha problem med att klara det.
T 2018-03-05 21:06 ! Citera #
Halloj!
Jag började köra i december hos en körskola, och tyckte sedan tidigare att jag var ”bra” på att köra. Detta var verkligen som att leva i en lögn, för när du väl sätter dig jämte körskoleläraren så kommer de garanterat finnas 100 saker som behöver putsas på. Hade själv planerat att köra 4-5 lektioner, men de blev 9 till slut. De jag märkte som var störst skillnad var hur man ska kolla när de kommer andra bilar till en korsning, rondell etc. så att man kan planera körningen efter de andra trafikanterna.
En annan viktig sak är backspeglarna. Att HELA tiden ha tydlig uppsikt i sidospeglarna och innerspeglarna bedöms på provet, de räcker inte att ha god uppsikt framåt.
Eco-driving är I det stora hela bara att man inte ska dra upp bilen i 4000 varv innan man växlar, utan att man gör snabba växlar och gärna hoppar över 4an för att gå direkt till femman osv.
Tog körkortet förra veckan, o man märker verkligen att körlektionerna påverkat körningen väldigt mycket!
Lycka till :)
Gäst 2018-03-05 23:29 ! Citera #
T 2018-03-05
Halloj!
Jag började köra i december hos en körskola, och tyckte sedan tidigare att jag var ”bra” på att köra. Detta var verkligen som att leva i en lögn, för när du väl sätter dig jämte körskoleläraren så kommer de garanterat finnas 100 saker som behöver putsas på. Hade själv planerat att köra 4-5 lektioner, men de blev 9 till slut. De jag märkte som var störst skillnad var hur man ska kolla när de kommer andra bilar till en korsning, rondell etc. så att man kan planera körningen efter de andra trafikanterna.
En annan viktig sak är backspeglarna. Att HELA tiden ha tydlig uppsikt i sidospeglarna och innerspeglarna bedöms på provet, de räcker inte att ha god uppsikt framåt.
Eco-driving är I det stora hela bara att man inte ska dra upp bilen i 4000 varv innan man växlar, utan att man gör snabba växlar och gärna hoppar över 4an för att gå direkt till femman osv.
Tog körkortet förra veckan, o man märker verkligen att körlektionerna påverkat körningen väldigt mycket!
Lycka till :)
Jag håller med om allt du skriver...
Man tror att man ska kunna klara sig på si och så många körlektioner, men det blir nästan alltid det dubbla.
Jag trodde jag skulle klara mig på 10 lektioner, och då hade jag inte kört en meter innan, varken moped/epa eller övningskört privat. Men jag tänkte ”Hur svårt kan det vara att gasa och bromsa lite.” så jag slutade på 15 lektioner, och det tog mig 7½ månad från att gå från noll erfarenhet till att ha körkort.
Nu vet inte jag hur lätt lärd du är (TS) men jag har alltid haft lätt för att lära mig nya saker, och det tror jag hjälpte mig oerhört mycket i detta fallet.. Men lås inte in dig på att du SKA klara allt på 5 lektioner, för då kommer du bara bli besviken när du inser att du inte kommer göra det. Precis som ”T” skrev så kommer din kommande körskolelärare finna 100 saker som du måste slipa till och även finna saker som du gör fel, och då får du omprogrammera din hjärna till att ”Gör om, gör rätt” och det är inte alltid så lätt som det låter. Så 5 körlektioner kommer gå åt väldigt fort, bara så du är medveten om det...

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo