Start > Körkortsforum > Mina tips för godkänt körkort

Mina tips för godkänt körkort

Dina 2018-03-03 21:56 ! Citera #
Hej hej!
Denna veckan blev jag godkänd för körkort och tänkte dela min erfarenhet samt tips som kanske kan hjälpa er :)

Lite bakgrund: Jag har aldrig tyckt att körkortsprocessen var intressant men var 100% villig att göra allt för att bli godkänd. Jag tog körlektioner på en körskola men blev inte erbjuden teorifrågor till skillnad från andra. Istället tog jag ansvaret för att hitta en egen lösning än att köpa frågor på nätet eller en app.

Mina tips:

- Börja öva på teorin minst 1 månad innan. På detta sättet blir det enklare (enligt mig) att ta in mycket information.
- Läs en körkortsbok minst 2 gånger. Jag läste Teoriboken av Liber (3 gånger) som innehöll en hel del detaljerad men även allmän information.
- När du läser -> skriv ner det som känns ovanligt/nytt för att repetera. Plus, enligt forskning lär man sig tydligen av att anteckna.
- När du är ute, titta på alla skyltar! Om du inte vet betydelsen fråga någon(som du känner) eller kolla upp på internet.
- Dessa gratis appar är väldigt bra: Vägmärken (här kan du öva på alla vägskyltar/märken som blir som en tävling mot dig själv samtidigt som du lär dig) och Körkortsteori (här kan du öva på 10 teorifrågor och får automatiskt 10 nya frågor om du provet en gång till. Appen kan säga att du behöver betala för nya frågor men gör inte det! Du kan öva på 10 nya frågor om och om igen!)
- Sök efter och öva på gratis teoriprov på internet. Du kan lätt hitta prov med 65, 20 eller 12 frågor.
- Sök upp det som du inte vet mycket om eller känns otydligt. Ibland glömde jag t.ex vissa symboler som finns i bilen eller vad en vägren verkligen betyder. Kolla upp det med hjälp av en teoribok, internet eller någon kunnig.

Hoppas detta underlättar för någon.. Vill påminna att detta är skriven ur min erfarenhet och att allas erfarenheter är olika. Ha det bra och lycka till :D
Alex 2018-03-04 17:47 ! Citera #
Thank you for sharing.
I am preparing for the tests now, however I feel its too much statistical questions.
Example: total number of accidents, total number of serious injuries etc...
Dina 2018-03-09 13:07 ! Citera #
Alex 2018-03-04
Thank you for sharing.
I am preparing for the tests now, however I feel its too much statistical questions.
Example: total number of accidents, total number of serious injuries etc...
I understand. Just remember the ”popular” accidents such as ”how many die each year”. I actually didn’t get one question regarding the quantity of deaths, but you never know when you’ll get that question so repeat as much as you can. And repeat the distance of wearing dark/bright clothes by different lights. Good luck! :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov