Start > Körkortsforum > Backa runt hör

Backa runt hör

Ida 2018-03-01 12:29 ! Citera #
Hej alla!

Jag har ett problem: Jag har tagit tre körlektioner med enbart fokus på backa runt hörn. Min trafiklärare har lärt mig tekniken att bilbältet (punkt 3) ska vara riktat mot tex en skylt eller liknande.

Mitt problem är dock att mina ögon inte är som en linjal. Jag har svårt att bedöma när bältet är i samma riktning som skylten, bilen, trädet eller vad det nu är. Jag antar att det är för att jag inte sitter på varken samma sida av bältet eller på samma säte, SÅKLART.

Men hur ska jag egentligen tänka? Några konkreta tips? Är tacksam för all hjälp, verkligen!!
Alexandra 2018-03-01 12:33 ! Citera #
Det som du har lärt dig har jag aldrig hört talas om förut...

Jag fick lära mig backa runt hörn genom att vrida på överkroppen och se ut genom bakrutan.
Sedan kunde jag om jag ville stanna till för att titta framåt och åt sidorna för att se så att det är fritt med trafik så jag kan fortsätta min backning. Men att ha sitt bälte som referenspunkt har jag aldrig hört talas om förut.
Ida 2018-03-01 12:42 ! Citera #
Så du kör bara på känslan? Hur vet du när du ska vrida om ratten?
soso 2018-03-01 13:22 ! Citera #
Hej!
jag fick lära mig backa runt hörn genom att i högra sidospegeln skulle jag se en kant från trottoaren eller busken ifall det var mycket snö och backa först rakt och kolla bak och ibland kolla på sidospegeln tills jag inte såg kanten mer. när det hända så skulle jag vrida ratten ett varv åt höger och backa runt hörnet och kändes det att jag inte såg hörnet på andra sidan tog jag de resterande halvan åt höger så det blev fullt och backade tills bilen var parallellt med kanten. när den var parallell så rakt ställde jag hjulen och backade 10 m rakt såg jag att jag såg mycket mark och kant så tog jag kvartar med ratten och sen rakställa var den för nära så var det kvart med ratten åt vänster och var den för långt borta så var det kvartar höger. hoppas detta makes sense är dålig på att förklara och lycka till :)
Ida 2018-03-01 14:36 ! Citera #
Tack Soso, skall testa denna metoden...håller tummarna att det kommer att fungera bättre för mig!!!
Alexandra 2018-03-01 15:36 ! Citera #
Ida 2018-03-01
Så du kör bara på känslan? Hur vet du när du ska vrida om ratten?
Nej absolut inte...
När man tittar ut genom bakrutan så ser man ju när hörnet/kurvan börjar så man vet ju när man ska börja svänga, och när man närmar sig mitten av kurvan så kan man stanna till och se sig omkring så att det är fritt runt om en och då passar man ju även på att kolla i sidospegeln för att se vart man har kanten, när jag har kommit ut ur kurvan så använder jag bara backspegeln och bägge sidospeglarna när jag backar dom sista raka 10 metrarna..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov