Start > Körkortsforum > Manöverprov?

Manöverprov?

Simon 2018-02-27 04:10 ! Citera #
Jag ska alltså ta B-kort och ska snart göra halkbanan. Det är min trafikskola som bokat den åt mig. Av ren nyfikenhet gick jag in på hemsidan för halkbanan jag ska till, bara för att kolla läget lite. Och då såg att det står att man ska genomföra ett manöverprov innan man får börja den praktiska delen och klarar man det inte, är avgiften förbrukad och man får åka hem. Detta gjorde mig sjukt nervös. Så min fråga är om alla, även vi som kommer från trafikskola, ska genomföra manöverprovet, eller om det bara är till för privatister? Det är frågan om Faluns halkbana, om det har någon betydelse. Jag kan ju köra bil, men blir jag nervös pga tidspress är det stor risk att jag begår misstag jag inte skulle göra annars. Så jag vill gärna veta vilka detta manöverprov riktar sig till, så att jag inte stressar upp mig i onödan. Jag är redan nervös inför halkbanan som det är. Så svara gärna vad ni tror eller utifrån egna erfarenheter, även om ni inte gjorde halkbanan i just Falun
Gäst 2018-02-27 10:09 ! Citera #
Låter märkligt men det är nog bara för att kolla att det inte är första gången man sätter sig i en bil. Kan du köra bil är detta verkligen inget att gå att oroa sig över.

För övrigt, halkbanan behöver du verkligen inte vara nervös för - det är lite teoretisk genomgång och sedan några praktiska övningar. Det enda sättet som det går att misslyckas på är om du inte följer instruktioner, typ.
Gäst 2018-02-27 16:22 ! Citera #
Jag gjorde halkan med trafikskolan och vi behövde inte göra något manöverprov, det var bara direkt ut på banan efter de teoretiska delarna. Skulle kunna tänka mig att det bara är för privatister så att de kan vara säkra på att de kan köra tillräckligt bra för att komma ut på banan.
Gäst 2018-02-27 22:05 ! Citera #
Gäst 2018-02-27
Jag gjorde halkan med trafikskolan och vi behövde inte göra något manöverprov, det var bara direkt ut på banan efter de teoretiska delarna. Skulle kunna tänka mig att det bara är för privatister så att de kan vara säkra på att de kan köra tillräckligt bra för att komma ut på banan.
Det är precis så det går till, jag gjorde halkan som privatist. Och innan jag fick påbörja själva halkbanan så fick jag göra 2 olika manöverprov för att dom skulle se att jag kunde handskas med en bil på ett säkert sätt på deras bana,
Och dom sa att dom gör så med alla privatister som kommer till deras anläggning för att om man går via en körskola så ingår det i ens utbildning att man kan manövrera en bil, plus att halkan alltid oftast bokas av körskolan i slutet av ens utbildning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo