Start > Körkortsforum > Är det för tidigt att göra hal…

Är det för tidigt att göra halkan?

Viktor 2018-02-24 23:11 ! Citera #
Hej!
Jag är ganska ny på det här med bilkörning. Det är fortfarande knackigt med växlingen och det faller sig inte naturligt när jag ska växla ner osv. Får en hel del motorstopp också. Ändå vill min trafikskola skicka mig på halkbana om en månad... Min lärare bokade dock in två dubbel-körlektioner innan det är dags för halkbanan. Så jag får ju lite tid till att träna i alla fall. Jag har tillgång till lite privat körning också. Men frågan är om jag hinner göra så mycket framsteg på en månad... Jag har alltid hört att man brukar få göra halkbanan när man är så gott som uppkörningsklar, vilket jag absolut inte är. Så nu är jag helt ärligt rädd för att kugga halkbanan. För det vet jag att man kan göra, om man inte klarar att följa instruktionerna som ges. Jag började inte reflkektera över detta förrän nyss, så jag hann inte fråga min lärare häromveckan om varför vi inte kan vänta med halkan. Det jag minns att han sa, är att jag måste göra den så fort som möjligt. Men vad tror ni? Är det för tidigt att göra den nu? Läraren har nämligen inte alltid rätt, så jag vill gärna höra andras perspektiv på det hela
Gäst 2018-02-24 23:42 ! Citera #
Halkbanan kan du göra om du kan köra bil runt kvarteret.
Det är busenkelt.
Hannah 2018-02-25 01:32 ! Citera #
Det är sant som du säger, man ska vara i slutet på körkortsutbildningen när man gör halkbanan.
Det säger dom även där på plats.
Förstår inte varför trafikskolan hetsar dej till att den ska göras så fort som möjligt.
Man ska kunna manövrera bilen och kunna en del teori.

Det börjar med en genomgång av dagen där instruktören förklarar att om man inte kan hantera fordonet, utgör en fara, inte lyssnar på och genomför instruktionerna får du inte längre delta och blir kuggad på en gång.
Annars är det väldigt väldigt ovanligt att man blir kuggad.
Man kan inte göra fel om man bara följer instruktionerna.
Som han sa till oss ”det är meningen att göra misstag här”.
Målet är bara att man ska få en förståelse för riskerna i trafiken.

Hur ofta övningskör du per vecka?
Det handlar ju om att mängdträna.
Jag tänker att om det är om en månad och du kör flera gånger i veckan så kanske du får tillräckligt med körvana tills dess.
Och varvar med teori.
Du kan inte vara på öva-på parkeringsplatser-stadiet.

Sen håller jag med ovan om att det är busenkelt.
Det är roligare än man tror och inget att vara nervös över alls.
Det är ingen utvärdering eller ett prov.
Det är en upplevelse.

Jag gjorde min halkbana för några veckor sen på Gillingebanan i Stockholm.
Där har dom endast elbilar som är automatväxlade.
Så ALLA ELEVER kör automat på halkbanan där.
Instruktören sa ”ni är inte här för att lära er växla”.
Jag vet dock inte hur det är på andra ställen.

Tänkte ge en ungefärlig sammanfattning på hur det går till så du får ett hum om vad som väntar och kanske känner dej mer säker på vilket beslut du ska ta :)

4 timmar utan rast.
Genomgång i början ca 30min.
Det enda man gör är en del teori och en del praktik.
Alltså lite info/teori om däck, olyckor och risker av olika slag kring vilt, last i bil, väglag, funktion/skick av bil, tyngd, skador, hastigheter och stoppsträckor osv osv.
Sen får man åka upp och ner i en bil långsamt för att prova ”volta” och att krocka i 7km/h. Båda är frivilligt!
Praktikdelen är ju att köra på halt väglag.
Du ska kunna köra självständigt och komma upp i 30-90km/h.
Du kommer köra mellan koner och bromsa i olika hastigheter och väglag.
Instruktören talar om för dej vad du ska göra via en komradio i bilen.

- ”Hannah kör upp i 50km/h och bromsa vid röda konerna så du får stopp på bilen, varsågod”
Alltså plattan i marken på bromsen.

Man gör det ett par varv en efter en i som sagt olika hastigheter på olika väglag och genom ett par koner.
That’s it.

Halkbanan är INTE svår.
Bara du klarar att komma upp i hastighet, bromsa när du ska och lyssna till instruktören så är det piece of cake.
Han var dessutom väldigt skämtsam och gjorde hela stämningen rolig.

Jag tror inte det är några problem för dej att göra halkbanan om en månad om du kör en del tills dess.
Om du känner dej osäker på om du klarar det har du till senast 24 timmar innan att omboka!

Lycka till!!!
Gäst 2018-02-25 11:37 ! Citera #
För att klara halkan så måste du kunna manövrera bilen och komma upp i rätt hastighet. Du måste kunna växla för alla bilarna i Malmö var manuella när jag gjorde den. Men ett par lektioner till så borde du ju ha fått koll på växlingen, annars får du ju prata med din lärare och flytta fram den (se bara till att kolla hur sent man får avboka, min körskola hade ett krav på at man skulle avboka senast 5 arbetsdagar innan halkan, annars skulle man bli tvungen att betala den). För det spelar ingen roll när under utbildningen man gör halkan. Jag gjorde min halka nästan två månader innan jag fyllde 18, och tre månader innan min uppkörning, och det var min körlärare som tyckte att jag var redo för den. Jag hade knappt pluggat nån teori då, men det hade kanske varit lite enklare om jag hade pluggat lite mer. Många säger att man ska göra den i slutet av utbildningen men det spelar egentligen inte så stor roll. Huvudsaken är att du förstår vad ni gör och varför. De går ju trots allt igenom allt med er där.

Lycka till! :)
Viktor 2018-02-25 14:41 ! Citera #
Hannah 2018-02-25
Det är sant som du säger, man ska vara i slutet på körkortsutbildningen när man gör halkbanan.
Det säger dom även där på plats.
Förstår inte varför trafikskolan hetsar dej till att den ska göras så fort som möjligt.
Man ska kunna manövrera bilen och kunna en del teori.

Det börjar med en genomgång av dagen där instruktören förklarar att om man inte kan hantera fordonet, utgör en fara, inte lyssnar på och genomför instruktionerna får du inte längre delta och blir kuggad på en gång.
Annars är det väldigt väldigt ovanligt att man blir kuggad.
Man kan inte göra fel om man bara följer instruktionerna.
Som han sa till oss ”det är meningen att göra misstag här”.
Målet är bara att man ska få en förståelse för riskerna i trafiken.

Hur ofta övningskör du per vecka?
Det handlar ju om att mängdträna.
Jag tänker att om det är om en månad och du kör flera gånger i veckan så kanske du får tillräckligt med körvana tills dess.
Och varvar med teori.
Du kan inte vara på öva-på parkeringsplatser-stadiet.

Sen håller jag med ovan om att det är busenkelt.
Det är roligare än man tror och inget att vara nervös över alls.
Det är ingen utvärdering eller ett prov.
Det är en upplevelse.

Jag gjorde min halkbana för några veckor sen på Gillingebanan i Stockholm.
Där har dom endast elbilar som är automatväxlade.
Så ALLA ELEVER kör automat på halkbanan där.
Instruktören sa ”ni är inte här för att lära er växla”.
Jag vet dock inte hur det är på andra ställen.

Tänkte ge en ungefärlig sammanfattning på hur det går till så du får ett hum om vad som väntar och kanske känner dej mer säker på vilket beslut du ska ta :)

4 timmar utan rast.
Genomgång i början ca 30min.
Det enda man gör är en del teori och en del praktik.
Alltså lite info/teori om däck, olyckor och risker av olika slag kring vilt, last i bil, väglag, funktion/skick av bil, tyngd, skador, hastigheter och stoppsträckor osv osv.
Sen får man åka upp och ner i en bil långsamt för att prova ”volta” och att krocka i 7km/h. Båda är frivilligt!
Praktikdelen är ju att köra på halt väglag.
Du ska kunna köra självständigt och komma upp i 30-90km/h.
Du kommer köra mellan koner och bromsa i olika hastigheter och väglag.
Instruktören talar om för dej vad du ska göra via en komradio i bilen.

- ”Hannah kör upp i 50km/h och bromsa vid röda konerna så du får stopp på bilen, varsågod”
Alltså plattan i marken på bromsen.

Man gör det ett par varv en efter en i som sagt olika hastigheter på olika väglag och genom ett par koner.
That’s it.

Halkbanan är INTE svår.
Bara du klarar att komma upp i hastighet, bromsa när du ska och lyssna till instruktören så är det piece of cake.
Han var dessutom väldigt skämtsam och gjorde hela stämningen rolig.

Jag tror inte det är några problem för dej att göra halkbanan om en månad om du kör en del tills dess.
Om du känner dej osäker på om du klarar det har du till senast 24 timmar innan att omboka!

Lycka till!!!
Tack för ett utförligt och bra svar! Det hjälpte verkligen :) Jag ska avvakta lite och se hur körningen ser ut om ca 2-3 veckor. Är jag fortfarande osäker kommer jag helt enkelt att säga att jag inte kan göra halkbanan den dagen. Förhoppningsvis är läraren tillräckligt seriös med sitt yrke att han också kan avgöra huruvida jag är redo eller inte om ca 2-3 veckor och föreslår att eventuellt senarelägga halkbanan. Jag är bara 17 år (snart 18) så det är inte alltid så lätt att säga emot någon som dessutom har en typ av auktoritet. Liksom, vem är lilla jag att säga emot en trafiklärare som generellt är väldigt kunnig och har erfarenhet? Så jag hoppas att jag slipper det.

Just nu kör jag inte så mycket hemma faktiskt. Men min mamma har lovat mig att vi ska köra nästan varje dag i hela mars. Och på trafikskolan kommer jag köra 1-2 gånger i veckan enda fram till uppkörningen. Så om vi leker lite med tanken att jag och mamma bokstavligen kör ca en timme varje dag i nästan fyra veckor, då kanske jag kan göra några framsteg? Jag har ju kommit ur fasen där man övar på parkeringen. Så jag är ute i trafik och kör. Dock relativt lugna vägar. Och jag har läst hela körkortsboken och pluggar teorin för fullt! Så i grund och botten vet jag ju hur man kör bil, rent teoretiskt. Men i praktiken skiter det sig... Jag ska göra halkbanan i Falun där bilarna är manuella, så jag är jätteorolig för att jag ska misslyckas att komma upp i rätt fart på halkbanan... Jag får nog träna på att accelerera snabbt.

Stort tack igen för ditt svar!!
Micke 2018-02-25 14:45 ! Citera #
Precis som ovanstående har skrivit så är det bra om du kan manövrera en bil och samtidigt så ska växlingen sitta i ryggmärgen. Får du motorstopp stup i ett och knappt kan komma iväg så kan du ju kugga eftersom du inte genomför det instruktören vill att du ska göra. Men precis som Hannah skrev så borde du ju inte vara i ”Öva-på-en.tom-parkeringsplats-stadiet.”...Och du hade halkan först om en månad, men på en månad hinner man utveckla sig otroligt mycket om man bara kör regelbundet och lyssnar och lär på både sin handledare och körskolelärare. Dock kan jag tycka att det är lite att bara ha 2 dubbel lektioner till, finns det tid att du kan köra privat, så gör det!!!

Kör så mycket du bara kan, även om ni bara ska ner till den lokala affären och handla så kan du passa på att köra.
Det finns massvis med tillfällen i vårt dagliga liv där du kan passa på att köra och på så vis skaffa dig mer körerfarenhet.

Men själva halkbana i sig är inte ett dugg svår, precis som Hannah så hade vi också en genomgång på morgonen i c:a 1 timme, sedan gick vi ut till våra bilar som då var manuell växlade små Renault Clio´s :D

Efter att ha kört runt en del så vart det samling igen där även vi fick testa på att ”välta runt” med en bil, samt göra det lilla krocktestet. Innan dagen var slut så fick vi se olika filmer på hur olika mycket skador det kan bli om man krockar i olika hastigheter (50,70 och 90 km/h) samt vilken skillnad det kan bli på bilen om man krockar med vilt eller om man krockar mot ett stort betongblock. Och skillnaden var ENORM...

Men som helhet så tycker jag att denna var den bästa lektionen under hela min körutbildning :D
Jag gjorde min halkbana på Ytongbanan som ligger strax utanför Örebro.
Håller nu på med att försöka ta lastbilskort :)
Lycka till!
Viktor 2018-02-25 14:50 ! Citera #
Gäst 2018-02-25
För att klara halkan så måste du kunna manövrera bilen och komma upp i rätt hastighet. Du måste kunna växla för alla bilarna i Malmö var manuella när jag gjorde den. Men ett par lektioner till så borde du ju ha fått koll på växlingen, annars får du ju prata med din lärare och flytta fram den (se bara till att kolla hur sent man får avboka, min körskola hade ett krav på at man skulle avboka senast 5 arbetsdagar innan halkan, annars skulle man bli tvungen att betala den). För det spelar ingen roll när under utbildningen man gör halkan. Jag gjorde min halka nästan två månader innan jag fyllde 18, och tre månader innan min uppkörning, och det var min körlärare som tyckte att jag var redo för den. Jag hade knappt pluggat nån teori då, men det hade kanske varit lite enklare om jag hade pluggat lite mer. Många säger att man ska göra den i slutet av utbildningen men det spelar egentligen inte så stor roll. Huvudsaken är att du förstår vad ni gör och varför. De går ju trots allt igenom allt med er där.

Lycka till! :)
Tack så jättemycket för ditt svar! Bilarna i Falun är också manuella har jag hört, så jag ska absolut träna mer på växlingen och att accelerera. Men jag blev mycket lugnare av att läsa att du också gjorde halkbanan tidigt i din körkortsutbildning, så nu vet jag i alla fall att jag kanske har en chans att klara mig. Tusen tack!
Viktor 2018-02-26 20:45 ! Citera #
Micke 2018-02-25
Precis som ovanstående har skrivit så är det bra om du kan manövrera en bil och samtidigt så ska växlingen sitta i ryggmärgen. Får du motorstopp stup i ett och knappt kan komma iväg så kan du ju kugga eftersom du inte genomför det instruktören vill att du ska göra. Men precis som Hannah skrev så borde du ju inte vara i ”Öva-på-en.tom-parkeringsplats-stadiet.”...Och du hade halkan först om en månad, men på en månad hinner man utveckla sig otroligt mycket om man bara kör regelbundet och lyssnar och lär på både sin handledare och körskolelärare. Dock kan jag tycka att det är lite att bara ha 2 dubbel lektioner till, finns det tid att du kan köra privat, så gör det!!!

Kör så mycket du bara kan, även om ni bara ska ner till den lokala affären och handla så kan du passa på att köra.
Det finns massvis med tillfällen i vårt dagliga liv där du kan passa på att köra och på så vis skaffa dig mer körerfarenhet.

Men själva halkbana i sig är inte ett dugg svår, precis som Hannah så hade vi också en genomgång på morgonen i c:a 1 timme, sedan gick vi ut till våra bilar som då var manuell växlade små Renault Clio´s :D

Efter att ha kört runt en del så vart det samling igen där även vi fick testa på att ”välta runt” med en bil, samt göra det lilla krocktestet. Innan dagen var slut så fick vi se olika filmer på hur olika mycket skador det kan bli om man krockar i olika hastigheter (50,70 och 90 km/h) samt vilken skillnad det kan bli på bilen om man krockar med vilt eller om man krockar mot ett stort betongblock. Och skillnaden var ENORM...

Men som helhet så tycker jag att denna var den bästa lektionen under hela min körutbildning :D
Jag gjorde min halkbana på Ytongbanan som ligger strax utanför Örebro.
Håller nu på med att försöka ta lastbilskort :)
Lycka till!
Tack så mycket för ett välformulerat svar, Micke! Ska absolut följa ditt råd om att köra överallt, oavsett om det bara är till affären. Det låter vettigt! All körning är ju bättre än ingen körning, så jag ska göra mitt bästa för att skaffa mer körvana. Och ja, jag tycker också att det låter lite med bara två dubbellektioner till innan halkbanan, men om jag behöver fler lektioner inser förhoppningsvis min lärare det... Men man vet aldrig.
Jag önskar dig stort lycka till med lastbilskortet!
Agge 2023-12-29 20:52 ! Citera #
Jag läser på nätet att nu halkbanan är bara automatiskt bilar? Oavsett om du ska ha körkort manuellt eller automat … stämmer det?
Björn He 2023-12-29 22:11 ! Citera #
Den bästa tidpunkten för att gå halkbaneutbildningen är väl när man blivit såpass van att manövrera en bil att man kan accelerera snabbt upp i hög hastighet och panikbromsa snabbt. Jag tränade nog lite på det strax före min halkbanekurs på Gnesta halkbana och jag klarade av kursen utmärkt. Jag blev liksom bara ombedd att accelerera upp i en viss hastighet, mellan 50 och 80 km/tim, och sen panikbromsa så hårt som möjligt på ett konstgjort halt väglag, för att pröva på konsekvenserna av att tvärbromsa på halt väglag i högre hastighet. För mig var det enkelt att köra halkbana för jag lånade ju en av halkbanans bilar, som var automatväxlad och den var väldigt lättkörd. Jag tycker dock at halkbaneläraren var konstigt, som sa åt mig att jag bromsade med ”fel fot”, när jag trampade ned bromspedalen med vänsterfoten för att växla mellan körläge och stillastående läge, för ”man ska alltid bromsa med höger fot”, och det tycker jag är skitsnack.
Man kan såvitt jag vet inte bli kuggad på uppkörningen om man bromsar med vänsterfoten, sålänge man inte vänster-bromsar på ett trafikfarligt sätt, och på en automatväxlad bil är det faktiskt okej att vänster-bromsa när man trampar ned bromspedalen för att kunna växla mellan kör- och stoppläge. Vissa kritiker har till och med hävdat att det är säkrast att bromsa med vänster fot sålänge man kör automatväxlad bil, sålänge man är tillräckligt van att släppa gasen med höger fot och omedelbart därefter trampa på bromsen med vänster fot; det kan man dock oftast inte göra på manuellt växlad bil där man ju måste trampa på kopplingen med vänster fot samtidigt som man stannar eller sänker farten med höger fot.

Dock tycker jag det är onödigt att ha krav på att gå halkbanekurs för att få göra körkortsprov. Man borde väl redan när man lär sig att cykla kunna inse konsekvenserna av att bromsa hårt på halt väglag.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor