Start > Körkortsforum > När ska man börja svänga?

När ska man börja svänga?

Maria 2018-02-13 21:58 ! Citera #
Hej! Jag undrar om någon här har tips på när man egentligen ska börja vrida på ratten vid en skarp sväng? Det faller sig inte alls naturligt för mig och jag svänger antingen för sent eller för tidigt och placeringen blir alltid åt h-vete under svängen... Jag förstår att det till stor del kan vara en vanesak att känna när det är dags att börja svänga och hålla bilens placering och att det antagligen kommer bli bättre ju mer jag kör, men om någon har något tips på hur jag ska tänka enda tills det har blivit en vanesak, vore jag tacksam!
Gäst 2018-02-13 22:15 ! Citera #
Du har helt rätt i att det kommer bli lättare ju mer vana man har...
Men du kan tänka på att följa hur vägen svänger och därmed vrida på ratten efter hur kurvan går.
Du kan även sänka farten betydligt innan du kommer fram till en skarp kurva för att då lära dig hur du ska köra igenom den i lite långsammare fart för att sedan öka farten successivt..
Bara att nöta på, det kommer bli lättare.
Maria 2018-02-14 21:10 ! Citera #
Tusen tack för ett bra svar!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov