Start > Körkortsforum > Är uppkörningen verkligen så s…

Är uppkörningen verkligen så svår?

Gäst 2018-02-11 23:08 ! Citera #
Så vad är det vi vet om uppkörningen? Lärarna säger att du MÅSTE göra si och så annars klarar du det inte, som att du får inte hålla ner kopplingen för länge för du får du boka om, du får inte glömma blinka för då får du boka om, du får inte göra något fel för då är det sketet.

Dom säger också att du kommer ha alla dessa moment men jag har inte träffat en enda person som har fått göra alla dessa moment och dom säger också att dom har gjort fel på uppkörningen och ändå klarat det. Och jag tänker ju, dom kan ju inte förvänta sig att nya bilförare ska vara felfria under uppkörningen, deras mål är ju inte att kugga personerna.

Dom vill väl se att du kan åka i säkert i trafiken, följer reglerna och att du kan köra bil. Min körskola har fått det att låta som att uppkörningslärarna vill se dig att misslyckas, att dom kommer förstora varje lilla fel du gör och att jag kommer inte klara skiten om jag råkar gena lite i en korsning osv.

Och ni som gjort uppkörningen, hur farligt är det att inte kunna köra ECO-driving så pass bra? Jag kan det men har problem på vissa områden, skulle dom flunka mig om jag kör allt perfekt men glömt bort att köra på ett eco-driving sätt på vissa ställen?
tia 2018-02-12 00:05 ! Citera #
Eco driving är en av momenten du måste klara för att få körkort, så om du inte är bra där fokusera på det och försök träna på att planera din körning och sen släppa gas i god tid och sen växla ner så kommer allt gå bra. Om din grundkörning är bra så är det okej att göra fel annars så blir man kuggad
Gäst 2018-02-12 00:13 ! Citera #
tia 2018-02-12
Eco driving är en av momenten du måste klara för att få körkort, så om du inte är bra där fokusera på det och försök träna på att planera din körning och sen släppa gas i god tid och sen växla ner så kommer allt gå bra. Om din grundkörning är bra så är det okej att göra fel annars så blir man kuggad
Fattar inte att det har blivit ett sånt stort krav på Eco-driving. Skulle vara intressant av se några studier som visar att det faktiskt har en betydelse för miljön med tanke på det minskade antalet nya förare och dom som har körkort redan använder sig inte utav det så ofta. Känns slöseri med resurser att lära sig eco-driving när vi redan är körda ur ett miljöperspektiv, grundkörningen är bra och har fått anmärkelser om att titta i speglarna innan jag blinkar och att kolla döda vinkeln, sen är det själva växlingen jag suger på med den här bilen.

Man kan hoppa från 2-4 men om jag sen låter bilen rulla på 4an eller 3an och ska växla till 2an för att rulla vidare så hackar bilen till så mycket och den får nästan motorstopp direkt, och om jag hoppar till ettan från 2an-3an så blir det samma visa fast värre.
Gäst 2018-02-12 15:15 ! Citera #
Det är inte så hemskt som många får det låta med uppkörningen. Prioritera säkerheten dvs. Kolla alltid speglar innan du blinkar/svänger, uppsikt vid övergångställen, korsningar,och kolla innan du kör även om du har grönt, ta ögonkontakt osv.

Ha bra koll på trafikreglerna tex väjningsplikt, höger regel, utfartsregel, svängingregel, och alla skyltar förstås.

Har du det och kan hantera bilen dugligt så kommer det gå vägen. Jag tänkte inte ens på någon eco drive mer än att accellerera till önskad hastighet, och sen bara peta i högsta möjliga växel, håll det mjukt och lugnt och motorbromsa när tillfälle finns.

Så länge du gör missar som bsra är småfel som inte är trafikfarligt bryr de sig inte så mycket.

Lycka till :)
Gäst 2018-02-12 16:07 ! Citera #
Det viktigaste som de tittar på är trafiksäkerheten, men man måste ju kunna allt annat också. Det är okej att göra misstag så länge de inte blir eller riskerar att bli farliga, men gör man ett fel upprepade gånger (exempelvis glömmer blinka vid flera tillfällen) så kan du bli kuggad på det. Min körlärare sa till mig att vissa kan få nästan 10 motorstopp och bli godkända medan andra kan få ett och bli kuggade, och att det beror på situationen, så därför ska man ju satsa på att kunna göra allt helt rätt och då klarar man säkert uppkörningen med endast något litet misstag. Vad det gäller eco-driving så är det ganska viktigt, men man kan göra nåt misstag även här. Jag glömde exempelvis lägga i 6:ans växel när vi körde i 90 på motorvägen. Min inspektör kommenterade det, men sen skämtade han bort det och sen var det ur världen. Det andra misstaget jag gjorde var att lägga i 1:an istället för 3:an när vi körde inne i stan, men det påverkade inte något mer än att jag började tro att jag hade kuggat.

Men tänk på att körskolan vill att du ska bli godkänd och därför tjatar de om alla småfel man gör in i slutet, för om man missar nåt litet flera gånger så kan man bli kuggad. Så enda anledningen till att de vill ha en perfekt körning på lektionerna är för att öka din chans att bli godkänd.
Gäst 2018-02-12 16:58 ! Citera #
Som många innan mig skrivit så är det inte så farligt, jag förstår inte varför trafikskolor håller på som de gör, som i ditt fall. Kör man lugnt och metodiskt och har nog med erfarenhet med ecodriving så ska det inte vara så svårt. Det är självklart viktigare med riskmedvetenhet samt trafiksäkerhet än miljöanpassad körning.

Under min uppkörning så sa inspektören att hon inte kommer att kolla så mycket det här med ecodriving utan vill se mer utav att jag kör defensivt, anpassar hastighet och prioriterar säkerhet framför miljökörningen. Glöm också inte att inspektören gör en helhets bedömning på hela din uppkörning och inte bara en del av uppkörningen. Så haka inte upp dig på några småfel du gör under körningen.

Lycka till! :)
Gäst 2018-02-13 14:38 ! Citera #
Min körlärare sa NEJ allt fokus ligger inte på att köra eco-driving hela tiden. Utan fokus är alltid på att köra säkert. Han sa kör eco-driving när/där du känner att du har tid/fokus att göra det på. t.ex. acceleration på en raksträcka. Han sa ditt mål är inte att köra eco-driving jämt utan att välja tillfällen när du kan göra det.
Gästen 2018-02-13 15:49 ! Citera #
Gäst 2018-02-13
Min körlärare sa NEJ allt fokus ligger inte på att köra eco-driving hela tiden. Utan fokus är alltid på att köra säkert. Han sa kör eco-driving när/där du känner att du har tid/fokus att göra det på. t.ex. acceleration på en raksträcka. Han sa ditt mål är inte att köra eco-driving jämt utan att välja tillfällen när du kan göra det.
Du/din körlärare har helt rätt!!

Dessutom kan man inte köra eco-driving hela tiden, utan man ska bara passa på DÄR MAN KAN!!..
Men detta får man ju lära sig via körskolan eller när man läser körkortsboken.
Så det visar ju bara hur slarviga vissa är när det gäller att lyssna/läsa noggrant..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor