Start > Körkortsforum > Foten på kopplingen

Foten på kopplingen

F 2018-02-09 19:00 ! Citera #
Hej
Har ni foten på kopplingen när ni kör , alltså att ni inte trycker ner den mer än när ni växlar såklart. Jag tycker att det känns säkrare att köra så vad tycker ni ?
Gäst 2018-02-09 20:42 ! Citera #
F 2018-02-09
Hej
Har ni foten på kopplingen när ni kör , alltså att ni inte trycker ner den mer än när ni växlar såklart. Jag tycker att det känns säkrare att köra så vad tycker ni ?
Då blir du med största sannolikhet kuggad.

Du ska inte ha foten på kopplingen mer än du behöver, d.v.s. enbart vid växling.
Gäst 2018-02-10 00:17 ! Citera #
Jag körde på liknande sett precis i början av min utbildning, men fick skäll av körläraren som sa just det som har blivit sagt i kommentaren innan mig, att du kommer bli kuggad om du har foten på kopplingspedalen mer än nödvändigt.
Så när jag väl lärde mig att ha foten bredvid så kan jag faktiskt erkänna att det vart skönare att köra då man kan slappna av med foten utan att vara rädd att den trycker ner kopplingen av misstag när den blir FÖR avslappnad, vilket kan hända om du har foten på kopplingen hela tiden...
F 2018-02-10 12:02 ! Citera #
Gäst 2018-02-10
Jag körde på liknande sett precis i början av min utbildning, men fick skäll av körläraren som sa just det som har blivit sagt i kommentaren innan mig, att du kommer bli kuggad om du har foten på kopplingspedalen mer än nödvändigt.
Så när jag väl lärde mig att ha foten bredvid så kan jag faktiskt erkänna att det vart skönare att köra då man kan slappna av med foten utan att vara rädd att den trycker ner kopplingen av misstag när den blir FÖR avslappnad, vilket kan hända om du har foten på kopplingen hela tiden...
Okej det är nåt man kommer vänja sig vid då helt enkelt.
Gäst 2018-02-10 12:47 ! Citera #
F 2018-02-10
Okej det är nåt man kommer vänja sig vid då helt enkelt.
Ja absolut kommer du vänja dig vid att göra det :)
Men sådär i början så ska man ju vänja sig med det mesta, men det bästa är ju att lära sig göra rätt från början.
För det kan vara väldigt svårt att avvänja sig något som man är van vid :D
Gäst 2018-02-10 17:08 ! Citera #
Risken med att ha foten på kopplingen hela tiden är att man råkar trycka ner den lite hela tiden vilket sliter väldigt mycket på kopplingen och det blir rätt dyrt att byta ut den. Sen är det också bekvämare när man väl vant sig att ha den bredvid. För mig tog det väldigt lång tid att vänja mig av med det beteendet, men väldigt skönt att man lyckades till slut.
Gäst 2018-02-12 09:41 ! Citera #
F 2018-02-09
Hej
Kör automatlåda:) så slipper du kopplingar och allt annat skit, jag tog körkortet för manuell, sen köpte jag en bil med automat, det bästa köpet jag har gjort ever, jag kommer alldrig köpa en bil med manuell låda igen. Lycka till med din utbildning

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor