Start > Körkortsforum > Uppkörning i halka

Uppkörning i halka

Nervös 2018-01-31 11:01 ! Citera #
Hej!

Jag har uppkörning om ett par dar. Känner mig trygg och säker och det bör gå fint. Däremot! Har det börjat snöa som sjutton, det är minst en dm snö nu redan. Det är dessutom på gränsen till nollgradigt så risken är väldigt stor att snön smälter under morgondagen och antingen orsakar massa slask under fredagen eller ännu värre: snorhalka.

Jag är van vid att köra i väglaget, men min fråga är hur inspektören skiljer sig i bedömningen jämfört med om man kör upp i normalt väglag? Vid halka tar jag inga risker, särskilt inte i snäva påfarter, vilket betyder att jag kanske inte kommer upp i hastighet så snabbt som jag borde. Kan jag kugga på det, trots att det är halt? I normalt väglag anses man ju utgöra en trafikfara om man kommer med för låg fart på motorvägen tex. Jag skulle heller inte genomföra en vänstersväng på landsväg vid halt väglag om det finns så lite som en bil i närheten pga risken att glida över i motsatt körfält osv osv. Jag har respekt för halka och det märks när jag kör, utan att ge sken av att jag är rädd.

Kan någon lugna mig? Är inspektören rättvis eller kräver de orimliga saker av en? Jag tycker mig se tonåringar (jag är själv äldre så tillåt mig att låta som en surkärring) ta många onödiga risker vid halka som att tex bromsa hårt vid korsningar osv. Jag tänker att jag hellre har riktiga slashasar som medtrafikanter än en bil i min dragkrok.

Tack på fh!
Gäst 2018-01-31 16:28 ! Citera #
Jag har inte varit i samma situation, men jag skulle tro att du bara måste vara mer riskmedveten. Alltså vara försiktigare i svängar, vid inbromsningar och anpassa farten efter väglaget. Visar du att du kan köra på ett säkert sätt utan några risker för sladd så skulle jag tro att du klarar det.
Gäst 2018-01-31 17:11 ! Citera #
En inspektör kräver aldrig några orimliga saker från dom som kör upp.
Allt dom vill se är att man kan köra trafiksäkert oavsett vilken årstid det där.
Så bara för att det är lite snöblask på vägen så är dom inte hårdare i sin bedömning bara för det..

Sedan kan man många gånger hålla rätt hastighet fast det är lite blaskigt på vägen, det är vid extrema spårningar i vägen eller vid kraftigt snö/regnfall som man kan behöva sänka farten något under den gällande hastigheten.

Så du har nog inget att vara speciellt orolig för :D
Gäst 2018-02-01 22:32 ! Citera #
Tack för svar!

Men... det har nu kommit nästan en metet snö och det är per definition kaos i trafiken. Det går inte att köra fortare än 30-40km/h pga frysta spår och man får växla ner till ettan och krypköra genom små rondeller annars glider man rakt igenom. Kommer man för nära kanterna glider man ner i diket så man lär ligga i mitten av vägen. Det går bra bara man är försiktig, men är så orolig att de ställer in uppkörningarna imorgon. Eller att de mot alla odds tycker att man inte kär tillräckligt försiktigt.... eller för försiktigt. Det lär ju variera bland inspektörerna. Vissa vägar och järnvägar är avstängda.

Vad tror ni?
Gäst 2018-02-02 13:20 ! Citera #
Gäst 2018-02-01
Tack för svar!

Men... det har nu kommit nästan en metet snö och det är per definition kaos i trafiken. Det går inte att köra fortare än 30-40km/h pga frysta spår och man får växla ner till ettan och krypköra genom små rondeller annars glider man rakt igenom. Kommer man för nära kanterna glider man ner i diket så man lär ligga i mitten av vägen. Det går bra bara man är försiktig, men är så orolig att de ställer in uppkörningarna imorgon. Eller att de mot alla odds tycker att man inte kär tillräckligt försiktigt.... eller för försiktigt. Det lär ju variera bland inspektörerna. Vissa vägar och järnvägar är avstängda.

Vad tror ni?
Det är just detta som faller under momentet ”Anpassa körning efter väglag”...
Kan man inte köra fortare än 30-40 km/h så är det de du får hålla dig till.

Jag fick min första uppkörning inställd p.g.a snöstorm för ett par sedan, kunde knappt se längre än 5 meter framför bilen, och dom måste ju se till att säkerheten prioriteras före elevers uppkörningar. Men om den inte är inställd så tycker dom att det är ett väder som du ska kunna klara av om du är färdig och mogen för en uppkörning.
Gäst 2018-02-04 01:03 ! Citera #
Den blev inte inställd trots att väglaget försämrades ytterligare ju mer tid som gick. Det var bara att krypköra fram, bilen spann vid minsta uppförsbacke och jag fick sladd i första korsningen ut från Trafikverket, så redan där trodde jag att jag blev kuggad för inspektören gav mig råd hur jag skulle göra utifrån att bilen var framhjulsdriven (har en 4WD hemma). Jag trodde inte att inspektören fick ”hjälpa till”. Han var dessutom en suris och gjorde mig lite nervös.

Körningen gick bra trots omständigheterna, jag gjorde några små fel men jag tror att det hjälpte att jag kommunicerade mycket genom att säga så fort jag gjorde ett fel och förklara vad jag skulle gjort istället, och vara noga med att förklara varför jag gjorde vissa saker, som tex när jag valde att vänta på en bil jag egentligen hade hunnit före med god marginal i en korsning, så sa jag att eftersom att det inte är några bilar bakom kan jag lika gärna vänta istället för att köra ut framför bilen och så börjar bilen spinna i modden och den andra bilen måste bromsa. Osv osv.

Jag blev i vilket fall godkänd :) Så skönt att det är gjort. Tack för era svar!
Gäst 2018-02-04 11:41 ! Citera #
Stort grattis!!
Berit =) 2018-02-04 17:22 ! Citera #
Grattis =) Vad roligt.
Är själv lite nervös inför uppkörning. Ska köra upp om 5 dagar. Men känner mig inte klar. Har möjlighet att byta med en annan, så det blir om knappt 2 veckor istället. Tror jag ska göra det, då jag inte vinner på att pressa mig, då det inte känns rätt.
Gäst 2018-02-05 19:32 ! Citera #
Berit: Byt om du har möjlighet! För det första är det inte värt att kugga när det enkelt kan undvikas, är mycket pengar som står på spel. Dessutom är det sån sjuk press på Trafikverket, det finns inga tider. Ingen uppskattar när folk chansar en uppkörning. Så byt när du har chansen :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
4
I dag 18:10
11
I dag 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo