Hej!
Jag har uppkörning om ett par dar. Känner mig trygg och säker och det bör gå fint. Däremot! Har det börjat snöa som sjutton, det är minst en dm snö nu redan. Det är dessutom på gränsen till nollgradigt så risken är väldigt stor att snön smälter under morgondagen och antingen orsakar massa slask under fredagen eller ännu värre: snorhalka.
Jag är van vid att köra i väglaget, men min fråga är hur inspektören skiljer sig i bedömningen jämfört med om man kör upp i normalt väglag? Vid halka tar jag inga risker, särskilt inte i snäva påfarter, vilket betyder att jag kanske inte kommer upp i hastighet så snabbt som jag borde. Kan jag kugga på det, trots att det är halt? I normalt väglag anses man ju utgöra en trafikfara om man kommer med för låg fart på motorvägen tex. Jag skulle heller inte genomföra en vänstersväng på landsväg vid halt väglag om det finns så lite som en bil i närheten pga risken att glida över i motsatt körfält osv osv. Jag har respekt för halka och det märks när jag kör, utan att ge sken av att jag är rädd.
Kan någon lugna mig? Är inspektören rättvis eller kräver de orimliga saker av en? Jag tycker mig se tonåringar (jag är själv äldre så tillåt mig att låta som en surkärring) ta många onödiga risker vid halka som att tex bromsa hårt vid korsningar osv. Jag tänker att jag hellre har riktiga slashasar som medtrafikanter än en bil i min dragkrok.
Tack på fh!