Start > Körkortsforum > Kuggade andra uppkörningen

Kuggade andra uppkörningen

MTM2 2018-02-01 14:25 ! Citera #
Gäst 2018-02-01
Dåliga och dåliga, det visar ändå på det många påpekar: Om möjligt, kör upp med en bil du är van vid. Det ger en de bästa förutsättningarna att klara en uppkörning.
Grejen var ju det att första gången så körde jag en Volvo v60 fast äldre modell och det funkade perfekt med den fick grönt på allt förutom trafiksäkerhet där jag fick en prick. Jag tänkte detta måste vara konstigt när jag körde den nya de var en konstig känsla kunde varken kontrollera bilen alls.... har kört innan med Toyota aygo-2011, Ford focus-2015, Opel zafira 2009.. jag har kört många andra bilar med.

När jag körde volvon som är från 2017 kände jag att de var nåt som inte stämde liksom jag körde bara som jag alltid gör.. när jag fick första motorstoppen så blev jag mer och mer stressad till slut kunde jag inte längre parkera normalt eller göra något annat.
Gäst 2018-02-01 15:07 ! Citera #
Där har du ju svaret i din fråga, problemet var med andra ord inte bilen, utan att du mer och mer vart stressad.
När man blir stressad så kan det kännas som om man inte klarar av nått som man tidigare har grejat hur lätt som helst.
Och det är väldigt lätt hänt att man fokuserar mer på bilen än på att försöka lugna ner sig och känna att man har kontroll över allt igen. Så jag tror inte att det var bilen som det var fel på..
Gäst 2018-02-01 16:52 ! Citera #
När man kör upp så ska man klara av att hantera och köra den bilen efter ett par minuter. Kan man inte det så är man inte mogen att få ett körkort. Tänk bara när du har körkortet när du ska köra en annan bil än den du är van vid. Hur ska det gå? Så lär dig hantera olika bilar så ska du säkert klara det, om det nu var bilen som var problemet.
MTM2 2018-02-01 17:15 ! Citera #
Gäst 2018-02-01
När man kör upp så ska man klara av att hantera och köra den bilen efter ett par minuter. Kan man inte det så är man inte mogen att få ett körkort. Tänk bara när du har körkortet när du ska köra en annan bil än den du är van vid. Hur ska det gå? Så lär dig hantera olika bilar så ska du säkert klara det, om det nu var bilen som var problemet.
Aja ni har sagt samma sak minst 50 gånger nu men jag tycker det var konstigt första gången körde jag v60 äldre modell då och körde direkt utan problem behövde inte ens vänja mig vid bilen.... efter uppkörningen på den mya volvon kunde jag inte kör min egna bil längre det var som att jag var inställd på fel sätt...
för jag brukar använda koppling till att rulla fram som vanligt sen gas när de behövs... ska bara ta trafkskolans bil och kör med den
inspektörn 2018-02-01 19:13 ! Citera #
MTM2

Du säger ju själv att du har fel teknik!!!!
Ändra den så går det bättre!!!

”för jag brukar använda koppling till att rulla fram som vanligt sen gas när de behövs...”

Gör du på det viset är det mycket stor risk för motorstopp!!!
Ge lite grundgas innan du börjar släppa upp kopplingen så går det mycket bättre!!
Gäst 2018-02-03 02:32 ! Citera #
Alltså, tycker alla är lite väl hårda i sina kommentarer här! Hur många som kommenterar har faktiskt körkort egentligen??? Eller så har ni glömt hur det var att vara nybörjare för att ni tog körkort under Dackefejden. Eller så har ni aldrig provat att köra olika bilar.

Det ÄR skillnad på bilar och bilar . Är man en oerfaren förare, vilket man är när man har uppkörning, så är det inte helt enkelt att säga ”du ska kunna hantera alla bilar”. De beter sig ganska olika. Jämför bara en bensindriven bil mot en diesel, stor skillnad. Jag gissar (!) att V60n på Trafikverket var en diesel, brukar vara rätt vanligt på Volvo. Visst det är olika motorer o.s.v. men jag övningskörde endast bensinare och när jag hade klarat uppkörningen och skulle köra sambons V40 diesel så var det som om jag körde bil för första gången, de första 10 min, just för att jag är en oerfaren förare. Sedan kommer man ju in i det rätt så snabbt dock, men tiden finns inte riktigt till under en uppkörning som varar i max 25 min. Lägg till lite nervositet på det!

Om nu TS eller andra som provar olika typer av bränsledrivna bilar så finns det ju skillnader. En diesel har väl generellt mer effekt på ett lägre varvtal än vad en bensinare har exempelvis, samt ett högre vridmoment (= vikten en motor orkar dra, t.ex. då bilen startat eller drar. Till skillnad från hästkrafter som anger hur snabbt motor orkar snurra, ju fler hästkrafter desto snabbare). Värt att tänka på bara.... Förmodligen skulle det kännas konstigt att köra en liten Wolkswagen Up i 5 år för att sedan sätta sig i en Audi R8. :D
Gäst 2018-02-03 13:59 ! Citera #
Gäst 2018-02-03
Alltså, tycker alla är lite väl hårda i sina kommentarer här! Hur många som kommenterar har faktiskt körkort egentligen??? Eller så har ni glömt hur det var att vara nybörjare för att ni tog körkort under Dackefejden. Eller så har ni aldrig provat att köra olika bilar.

Det ÄR skillnad på bilar och bilar . Är man en oerfaren förare, vilket man är när man har uppkörning, så är det inte helt enkelt att säga ”du ska kunna hantera alla bilar”. De beter sig ganska olika. Jämför bara en bensindriven bil mot en diesel, stor skillnad. Jag gissar (!) att V60n på Trafikverket var en diesel, brukar vara rätt vanligt på Volvo. Visst det är olika motorer o.s.v. men jag övningskörde endast bensinare och när jag hade klarat uppkörningen och skulle köra sambons V40 diesel så var det som om jag körde bil för första gången, de första 10 min, just för att jag är en oerfaren förare. Sedan kommer man ju in i det rätt så snabbt dock, men tiden finns inte riktigt till under en uppkörning som varar i max 25 min. Lägg till lite nervositet på det!

Om nu TS eller andra som provar olika typer av bränsledrivna bilar så finns det ju skillnader. En diesel har väl generellt mer effekt på ett lägre varvtal än vad en bensinare har exempelvis, samt ett högre vridmoment (= vikten en motor orkar dra, t.ex. då bilen startat eller drar. Till skillnad från hästkrafter som anger hur snabbt motor orkar snurra, ju fler hästkrafter desto snabbare). Värt att tänka på bara.... Förmodligen skulle det kännas konstigt att köra en liten Wolkswagen Up i 5 år för att sedan sätta sig i en Audi R8. :D
Kan hålla med dig delvis...
Men jag tycker ändå att man ska kunna hantera vilken bil som helst när man är mogen för att ha en uppkörning.
Så himla stor skillnad är det faktiskt inte att köra en diesel jämfört med en bensinare.
Visst har en diesel bil betydligt större vridmoment och gör så att det känns som om den ”drar” en framåt. Det ska man då veta om och ha det o åtanke när man kör iväg.., Men det är inte, eller ska jag säga SKA inte vara ett hinder som gör att man får black-out och blir så pass uppstressad så man inte kan hantera bilen man sitter i.
Blir man det dock ändå, så är man inte trafiksäker, och ska då inte ha körkort riktigt ännu.
MTM2 2018-02-03 14:03 ! Citera #
Gäst 2018-02-03

Äntligen någon som förstår mig... som sagt jag körde min första uppkörning med volvo V60 fast en äldre modell kan vara 2014 eller nåt sånt men på den senaste uppkörning kände jag mig fan som en nybörjare åkte bara ut från Trafikverket och fick första motorstoppen sen efter det fick jag stress så jag varken kunde ta lungt och försöka kunna få igång känslan i kopplingen o gasen... jag körde igentligen som jag alltid har gjort... jag fick totalt fyra motorstopp och jag var helt slut i hjärnan kunde varken tänka klart på grund av stressen. Jag behövde minst kanske sätta mig inann typ 20 min för att kunna se hur bilen går. Hade jag vetat detta innan skulle jag ha tagit en bil från körskolan men tänkte bara att jag skulle få säkert samma v60 som förra gången.
Gäst 2018-02-03 23:19 ! Citera #
MTM2 2018-02-03
Äntligen någon som förstår mig... som sagt jag körde min första uppkörning med volvo V60 fast en äldre modell kan vara 2014 eller nåt sånt men på den senaste uppkörning kände jag mig fan som en nybörjare åkte bara ut från Trafikverket och fick första motorstoppen sen efter det fick jag stress så jag varken kunde ta lungt och försöka kunna få igång känslan i kopplingen o gasen... jag körde igentligen som jag alltid har gjort... jag fick totalt fyra motorstopp och jag var helt slut i hjärnan kunde varken tänka klart på grund av stressen. Jag behövde minst kanske sätta mig inann typ 20 min för att kunna se hur bilen går. Hade jag vetat detta innan skulle jag ha tagit en bil från körskolan men tänkte bara att jag skulle få säkert samma v60 som förra gången.
Som många andra redan har påpekat så satt inte felet på bilen du körde..
Felet satt bakom ratten, och var inte riktigt redo. Men jag förstår att det är lätt att skylla på bilen, de är det många som gör..
Gäst 2018-03-24 22:45 ! Citera #
Bättre du lär dig köra bil innan du kör upp

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 00:29
2
I dag 00:20
9
I går 19:38
11
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo