Alltså, tycker alla är lite väl hårda i sina kommentarer här! Hur många som kommenterar har faktiskt körkort egentligen??? Eller så har ni glömt hur det var att vara nybörjare för att ni tog körkort under Dackefejden. Eller så har ni aldrig provat att köra olika bilar.
Det ÄR skillnad på bilar och bilar . Är man en oerfaren förare, vilket man är när man har uppkörning, så är det inte helt enkelt att säga ”du ska kunna hantera alla bilar”. De beter sig ganska olika. Jämför bara en bensindriven bil mot en diesel, stor skillnad. Jag gissar (!) att V60n på Trafikverket var en diesel, brukar vara rätt vanligt på Volvo. Visst det är olika motorer o.s.v. men jag övningskörde endast bensinare och när jag hade klarat uppkörningen och skulle köra sambons V40 diesel så var det som om jag körde bil för första gången, de första 10 min, just för att jag är en oerfaren förare. Sedan kommer man ju in i det rätt så snabbt dock, men tiden finns inte riktigt till under en uppkörning som varar i max 25 min. Lägg till lite nervositet på det!
Om nu TS eller andra som provar olika typer av bränsledrivna bilar så finns det ju skillnader. En diesel har väl generellt mer effekt på ett lägre varvtal än vad en bensinare har exempelvis, samt ett högre vridmoment (= vikten en motor orkar dra, t.ex. då bilen startat eller drar. Till skillnad från hästkrafter som anger hur snabbt motor orkar snurra, ju fler hästkrafter desto snabbare). Värt att tänka på bara.... Förmodligen skulle det kännas konstigt att köra en liten Wolkswagen Up i 5 år för att sedan sätta sig i en Audi R8.