Start > Körkortsforum > Hjälp med besiktningen

Hjälp med besiktningen

Framtidensförare 2018-01-30 13:06 ! Citera #
Hej, när det gäller regler för besiktningen så står det även på körkortsonline sida ”Ingen bil får maj eller juni som ordinarie besiktningsmånad, eftersom besiktningsföretagen har mer att göra då (husvagnar med mera som ska besiktas innan semestern). Maj och juni räknas dock in i ”2 månader före och efter”-regeln.”

Då förstår jag så; besiktining två månader före och efter gäller inte MAJ JUNI. är den någon bil med sist sifra 5 så ska den besiktas mellan 1 maj och 31 september. Är den en bil med sist sifra 6 så ska den besiktas mellan 1 juni till oktomber. Men när man slår in sista siffran 7 visar sig också att besiktningsdatumet är mellan 1 juli till 31 november på samma sätt om man försöker med 8 då r det mellan 1 augusti till 31 december. Varför då? vad det inte bara Juni och Maj?? För att om man provar till exempel med 3 då är det 1 januari till 30 maj
Gäst 2018-01-30 13:55 ! Citera #
Nya regler.
14 månader fr.o.m. senaste besiktning gäller numera.
Framtidensförare 2018-01-30 14:47 ! Citera #
När börjar gälla den nya regeln? För att nör man jobbar med körkortsfrågor den rätta svaret är engligt de gamla reglerna? Och hur ska det bli enligt nya regeln då? Till exempel om jag har en bild med registreringsnummer som slutar på 1 ska jag besikta bilen mars nästa år?
Gäst 2018-01-30 16:27 ! Citera #
Framtidensförare 2018-01-30
När börjar gälla den nya regeln? För att nör man jobbar med körkortsfrågor den rätta svaret är engligt de gamla reglerna? Och hur ska det bli enligt nya regeln då? Till exempel om jag har en bild med registreringsnummer som slutar på 1 ska jag besikta bilen mars nästa år?
Har du slutsiffra 1 så ska du besikta bilen mellan November det föregående året till sista Mars året därpå, du får körförbud den 1 April. Inställelse månaden är Januari..

Sedan rullar det på likadant för dom andra siffrorna...
Kolla på bilprovningens hemsida för att se resten om du inte fattar...
T 2018-01-30 19:07 ! Citera #
Framtidensförare 2018-01-30
De nya reglerna börjar gälla den 20 maj så om du gör din teori innan dess är det de ’gamla’ reglerna som gäller.
Framtidensförare 2018-01-31 08:22 ! Citera #
Tack alla för era svar och hjälp!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest