Start > Körkortsforum > Hjälp med stadskörning och ova…

Hjälp med stadskörning och ovan med ny bil.

Gäst 2018-01-25 19:27 ! Citera #
Hade bokat in uppkörningen nästa vecka efter flera månader av privatkörning hemma, körskolan ville att jag skulle kolla vad jag kunde och jag gjorde det och jag fick dessa anmärkningar;

Växlingen, lära sig att växla ner från 3-1.
Krypkörning, inte på 2:ans växel.
Planera och avsöka området i god tid.
Blinka när man kör in på rondeller.
Filbyte.

Uppenbart att jag skulle få problem med stadskörning då jag enbart övningskört på landsvägar, motorvägar, motortrafikled för den större delen av min träning. Bor väldigt långt borta från staden och känns onödigt att köra 40min för att övningsköra.

Nu till det som jag har skrivit upp, han anser att jag behöver 5 lektioner MINST för att klara uppkörningen. Jag har klarat teorin och har 2 månader på mig, känner lite press men ska klämma in dessa lektioner så fort jag kan.

Växlingen Jag kunde tydligen inte växla ner, men det skyller jag faktiskt på att det är en liten Golf som kör på otroligt låga varv. Jag körde i knappt 1000varv på 3ans växel och körde aldrig för fort i kurvor eller korsningar, växlade också alltid ner och körde i 2:ans växel i korsningar.

Krypkörning Samma sak igen, ovana med bilen. Även fast jag påpekade det under körningen, jag kunde inte köra på ettans växel för bilen varvar så lågt att den får motorstopp och hickar även om jag försöker mitt bästa med kopplingen. Sen om jag kör med den och varvar högt så är man uppe i 1000-1500 när man ska köra i 15-20km/h medans jag kunde köra på 2ans växel i samma hastighet och mycket smidigare på 500-1000.

Planera och avsöka området i god tid. Jag var lite småstressad och nervös, men jag kollade i alla korsningar, kollade efter cyklister osv. Var vid 2 tillfällen då jag inte kollade på högra dödavinkeln innan jag svängde och en likadan på vänster. Sen med planeringen så glömde jag bort vart jag skulle fara för han sa ”Vänster om 3 korsningar och 1 rondell” så glömde jag och fick stressa lite. Annars brukar jag kunna planera bra men får väl öva mer.

Blinka när man kör in på rondeller. Skulle köra vänster i en rondell, hade rätt fil, rätt fart och allt. Var att när jag skulle köra in i rondellen blinkade jag inte men tydligen måste man göra det enligt grundreglerna när man kör. Sen sa han att jag blinkade ut för tidigt när jag ändå kört förbi senaste utfarten.

Filbyte. Detta hände när jag fick stressa och glömde bort att jag skulle vänster, fick blinka vänster och såg inte så bra bakom mig men det var okej att byta så då gjorde jag det. Samma historia innan rondellen, men då såg jag en bil och trodde han skulle köra men han var så snäll att han stannade nästan helt så jag tvekade i några sekunder bara.

Det här är allt jag ska öva på enligt dom, iallafall i stadskörningen. Men jag känner att jag borde klara allt det här om jag övar lite mer i stan, men hur ska jag göra med bilen? Hur ska jag hinna vänja mig med en så äckligt körd bil på 4-5 lektioner? Känns omöjligt, speciellt med den här lilla fisen som man kan starta från stopp i 2:ans växel.
... 2018-01-29 15:40 ! Citera #
Du har uppenbarligen insett dina fel, träna på det och sluta hitta på ursäkter.
Gäst 2018-01-29 23:15 ! Citera #
”Krypkörning Samma sak igen, ovana med bilen. Även fast jag påpekade det under körningen, jag kunde inte köra på ettans växel för bilen varvar så lågt att den får motorstopp och hickar även om jag försöker mitt bästa med kopplingen. Sen om jag kör med den och varvar högt så är man uppe i 1000-1500 när man ska köra i 15-20km/h medans jag kunde köra på 2ans växel i samma hastighet och mycket smidigare på 500-1000. ”


Säkerhet före miljö. Sedan kan bilen ändå dricka mer om du ligger på 500-1000v istället för 1000-1500v...
Säger som ovanstående, sluta hitta på ursäkter.
John S 2018-01-30 09:19 ! Citera #
Jag klarade uppkörningen på ca 5h privat träning och 5 lektioner hos en trafikskola. Märkte oxå en stor skillnad mellan ny och an gammal bil då. Viktigt att du med deras bilar krypkör med ”clutch controll” i tex parkeringar och motorbromsar( lägger 1:an när du kör under 40 och låta motor jobba). Bromsarna var oxå jävligt hårda, tkr faktist att det är bättre med äldre bilaras broms :lol: men det e bara o vänja sig
Lycka till
Gäst 2018-01-30 13:55 ! Citera #
John S 2018-01-30
Jag klarade uppkörningen på ca 5h privat träning och 5 lektioner hos en trafikskola. Märkte oxå en stor skillnad mellan ny och an gammal bil då. Viktigt att du med deras bilar krypkör med ”clutch controll” i tex parkeringar och motorbromsar( lägger 1:an när du kör under 40 och låta motor jobba). Bromsarna var oxå jävligt hårda, tkr faktist att det är bättre med äldre bilaras broms :lol: men det e bara o vänja sig
Lycka till
Lägga i 1an i 40!?!? Är du sinnessjuk?
Gästen 2018-01-30 14:28 ! Citera #
John S 2018-01-30
Jag klarade uppkörningen på ca 5h privat träning och 5 lektioner hos en trafikskola. Märkte oxå en stor skillnad mellan ny och an gammal bil då. Viktigt att du med deras bilar krypkör med ”clutch controll” i tex parkeringar och motorbromsar( lägger 1:an när du kör under 40 och låta motor jobba). Bromsarna var oxå jävligt hårda, tkr faktist att det är bättre med äldre bilaras broms :lol: men det e bara o vänja sig
Lycka till
Är du sann eller?
Lägger du i 1:ans växel när du kör i 40 km/h så kan du paja växellådan.
Dessutom är det inte bra för varken motorn eller cylindrarna att du gör en sådan manöver.
Ettans växel är en långsam växel, så kallad startväxel och ska ABSOLUT INTE användas efter att man har kommit iväg eller krypkör...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
2024-05-16 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest