Start > Körkortsforum > Uppkörning Jakobsberg tips

Uppkörning Jakobsberg tips

Fd Jakanbor 2018-01-25 08:33 ! Citera #
Körde upp igår i Jakan. Har innan kört upp en gång i Jakan och en gång i Farsta i rusningstrafik på nynäsvägen, inget jag rekommenderar någon... I alla fall var jag sjukt nervös då det kändes pinsamt att misslyckas med min tredje uppkörning. När klockan slagit 10.50 kom alla inspektörer ut och ropade upp. En medelålders man (minns inte vad han hette) ropade upp mitt namn och berättade att han skulle ha med en handledare i bilen då han var ny på jobbet. Extra nervöst tyckte jag, men hade ju inget större val. Inspektören var jättetrevlig och lugnade ner mig under hela uppköringen. Vi pratade om våra barn och när vi körde i Kallhäll berättade jag att jag bott på Kopparvägen varav han säger med glimten i ögat ”hade jag vetat det hade du bara behövt köra hem och tillbaka”.

Vi började turen med att köra ut på motorvägen mot Oslo och sedan svänga av vid Kallhäll. Där svängde vi av mot Stäket och sedan en vänstersväng mot idrottsplatsen i Kallhäll. Vid kopparvägen finns en fyrvägskorsning jag skulle vända i och sedan fortsätta mot Bolinder strand där det finns ett flervägsstopp i uppförsbacke. Sedan körde vi mot Arlas parkering där jag skulle backa och parkera. Min parkering var något sned med då säger han ”alla bilar här står så snett och man ser inte linjera p.g.a. snön så det är godkänt”. Tror det viktigaste var att jag fattade principen kring att backa och parkera. Efter det körde vi tillbaka till Trafikverket via motorvägen. Väl framme så fick jag ÄNTLIGEN mitt grattis, du är godkänd!

Att köra upp i Jakan tyckte jag var mycket bättre än Farsta, men kanske beror på att jag bott där och att det var 10.50 en onsdag, dvs. inte så mycket trafik.Alla inspektörer jag haft har varit bra och trevliga så kan inte skylla på dem vid tillfällena jag kuggade.

Mina tips är:
- Ta det lungt!
- Be att få ha på radion om det lugnar dig.
- Intensivkör innan, kanske till och med till uppkörningen så du är uppvärmd.
- Om inte inspektören kallpratar kan du kanske försöka själv för att inte få en så stel stämning i bilen.
och till sist, lite på dig själv att du kan köra bil.
Sos 2018-08-27 09:06 ! Citera #
Jag ska köra upp kl 7:25. Är det mycket trafik då?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov