Hej!
Jag tror att du kan klara provet så länge du verkligen har förstått allting och inte bara kan svaren på frågorna på elevcentralen. Jag läste själv boken en gång (sen läste jag endast utvalda delar) och sedan gjorde jag en massa tester på elevcentralen (tror att jag använde typ 47 tester totalt). Det kändes aldrig svårt, men ju närmre teoriprovet jag kom desto mer osäker blev jag. Därför gick jag igenom alla frågor jag någonsin svarat fel på och sedan kollade jag upp svaren. Läste sen lite mer i boken och gjorde lite fler tester, och förklarade för mig själv vilket alternativ som var rätt och varför.
Jag var också supernervös när dagen kom. Dagarna innan var jag jättesäker och kände att jag hade koll på allt, men på provdagen tog osäkerheten över. Jag mådde illa och kunde inte äta så mycket frukost, vilket inte var så bra, men jag tvingade ändå i mig lite. Sen åkte jag dit, var där en halvtimme innan som man skulle vara och tog fotot till körkortet. Satt sen och väntade och blev stressad för att det kändes som att jag inte pluggat tillräckligt och att jag skulle bli underkänd. Ville dock inte plugga då, för då hade jag blivit mer stressad och glömt allt. Sen gick vi in i salen, och fick skriva på nåt om att vi inte hade körkort i annat ESS-land och sen fick vi en plats. När provet började så tog jag bara det lugnt och läste frågorna noggrant för att inte göra några misstag (vilket jag ändå gjorde). Jag markerade alla som jag var det minsta osäker på och gick tillbaka till dessa när jag svarat på alla. Sen gick jag igenom ALLA frågorna igen och läste de noga. Och sen kontrollerade jag de markerade frågorna igen. Fick sen 57/65 och var godkänd. En otroligt skön känsla.
Men här kommer mina bästa tips:
- sov ordentligt natten innan
- försök att inte plugga för mycket dagen innan, framförallt på kvällen, försök istället koppla av
- ät en ordentlig frukost/måltid innan provet så att du har ordentligt med energi oh orkar koncentrera dig
- va på plats i god tid innan så att du hinner sätta dig ner och ta det lugnt innan provet börjar, och plugga INTE då
- ta det lugnt när du gör provet, stressa inte - läs igenom frågorna noga och markera alla du är det minsta osäker på
- andas - blir du nervös så se till att bara försöka slappna av och ta några djupa andetag - du kan inte göra mer än ditt bästa
- när du har svarat på alla: gå igenom alla du markerat och låt dem fortsätta vara markerade om du fortfarande är osäker på dem, gå sedan igenom alla frågor en gång till och läs dem återigen noga (jag svarade fel på när man ska lämna en ambulans fri väg för att jag inte läste alla alternativen ordentligt), gå sen igenom de markerade frågorna igen och lämna in när du känner dig färdig
- glöm inte bort att du har gjort ditt bästa oavsett hur det går och acceptera om du blir underkänd - kör bara hårdare nästa gång och kolla i så fall igenom frågorna du svarat fel på så du vet vad du måste öva på
- se sen till att vila ut efter provet och ta det lugnt en stund - du har kämpat hårt när du kommit så här långt
Jag skulle tro att du är redo, även om det är svårt att säga för mig. Men det låter som att du har pluggat ungefär som jag.
Jag tror på dig!
Lycka till!
Berätta gärna sen hur det gick.