Start > Körkortsforum > Ska jag boka uppkörningen priv…

Ska jag boka uppkörningen privat?

biggeboi 2018-01-18 10:50 ! Citera #
Har gjort allting privat, 2-3 övningskörningslektioner, känner att körskolan inte är den bästa. Har gjort allting som behövs, kollat efter steg online som andra körskolor använder sig av, enda som jag känner att jag kan ha svårt med är att starta i uppförsbacke med handbromsen men det kommer inte specifikt det på uppkörningen ändå.

Bokade uppkörningen 2 veckor sedan och nu ringde min körskola upp mig och frågade om jag kunde allt, sa att jag har gjort allting jag kan göra och att jag kan det väl. Men hon tillåter mig inte göra uppkörningen och riskera att jag inte kan det för då hamnar hon i problem tydligen. Jag kan verkligen allt, kört bilen nästan varje dag, gör en vanlig rutin på att backa runt hörn, motorbromsning, växla ner i tid och att planera. Kan köra väldigt bra men nu känns det så tråkigt att jag måste pröjsa 500kr till för en lektion som jag känner är onödig.

Hon var mest orolig att jag inte kunde köra självständigt i stadsmiljö, vänstersvängar på landsväg osv. Har kört självständigt de senaste 3-4 månaderna då jag övningskört med morsan, hon tittar och jag kör, sen om jag gjorde något fel så pekade hon ut det och vi fokuserade på det.

Därför känns det väldigt onödigt att betala 500kr för att hon ska bekräfta det jag kan, så vad ska jag göra? Göra det här eller boka om uppkörningen själv?
KörkortsKonsulten 2018-01-18 13:30 ! Citera #
Om du verkligen kan så mycket som du säger, kan det vara en fördel att boka privat. Förarprövarna är bara människor och går så klart på tidigare erfarenhet. Den talar för att privatister, eller hemkörda som det kallas i branschen, oftast överskattar sin förmåga i olika grad. Därför kan det så klart vara en psykologisk fördel om man inte lever upp till de förväntningarna och ha överraskningsmomentet på sin sida. Det kan göra att förarprövaren väljer att se mellan fingrarna med mindre allvarliga missar. Men ärligt talat är dessvärre chansen ganska stor att din trafiklärare bedömer din körning bättre än din mamma. Din trafiklärare har troligen bättre koll på var Trafikverket lägger ribban än din mamma har. Många elever tror att trafikläraren tjänar pengar på att ”lura” eleven att köra mer än de behöver men det gör de alltså inte. Inte ens trafikskolorna gör det egentligen, som i alla andra branscher tjänar man mest på effektivitet och i den här branschen betyder det elever som tar trafikläraren på allvar och inte ser trafikskolan som en motståndare som skall besegras. 500 kr är ärligt talat troligen väl investerade pengar och troligen borde du köra ca tre lektioner till för att slippa omkörning. Läraren säger en, mot bättre vetande, för att slippa gnäll och bråk och hoppas det skall räcka. Lycka till hur du än gör.
Gäst 2018-01-18 19:35 ! Citera #
Jag tycker faktiskt att du ska ta nån mer lektion på körskolan. När jag övningskörde så tyckte mina föräldrar att jag var redo och att allt var perfekt, men det dröjde ett par lektioner till innan min körlärare tyckte att jag var redo att boka uppkörning. Föräldrarna vet ju faktiskt inte lika bra vad de kollar på under uppkörningen. För det andra tror jag att det är en god investering att köra nån lektion till på körskolan då det är bättre att ta det nu än om du sen kuggar på uppkörningen och måste betala den igen. Dessutom är det egentligen bättre för dig att boka uppkörningen via körskolan då du kanske får köra med körskolans bil som du är bekant med och då det inte är lika långa köer, framförallt om du skulle kugga. Men jag vet ju inte hur bra du är, så det beslutet får du ju ta själv. Men jag hoppas det går bra, oavsett hur du gör. Lycka till! :)
Gäst 2018-01-18 23:39 ! Citera #
Tack för svaren! Jag är väl medveten om att jag risker att överskatta min körning och det är uppenbart för körläraren att tänka så. Men jag anser att jag är redo, tänker ta denna körlektion och höra på vad hon säger. Det jag inte gillar med den här körskolan är att dom är inte väldigt pedagogiska, dom ger en inte mycket att gå utifrån vid lektionerna och bilen man kör är hemsk.

Det är en liten golf som är jätte känslig på pedalerna och bromsen, varvar väldigt fort och man måste konstant hålla ögonen på mätarna. Enda som är fördelen med att jag kör upp i den bilen är att den har en backkamera men den får man ändå inte använda.

Min mamma berättade också för mig att hon var i exakt samma sits som mig, hennes pappa tyckte hon var redo men inte körläraren. Min mamma tog saken i egna hände och fick godkänt på första försöket, och jag tänker nog göra samma sak ifall min lärare säger att jag saknar några smådetaljer. Har en sån förbannad ångest över det här faktiskt att jag måste köra en ”testrunda” med läraren, för jag vet att hon kommer säga att jag ska fortsätta övningsköra.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 23:50
21
I dag 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor