Start > Körkortsforum > Jag körde för passivt

Jag körde för passivt

Julia 2018-01-14 13:49 ! Citera #
Hej!
Gjorde mitt teoriprov för ca 1,5 månad sen och klarade det. Några dagar efter var det uppkörning och jag fick godkänt på allt förutom att jag körde för passivt vilket gjorde att jag fick underkänt. Det vill säga att jag inte tog luckorna när jag skulle i gatukorsningar samt rondeller. Hade en riktig surgubbe till uppkörningslärare så det kanske var en faktor också då det gick utmärkt under testuppkörningen.

Svaret blev iaf såhär:

Underkänt: Visa goda avsökningsrutiner
Din körning har visat brister i avsökning och uppmärksamhet. Du behöver träna på när, var och hur du tittar i olika trafiksituationer för att upptäcka risker i tid och kan anpassa din körning till det exempelvis när du närmar dig korsningar, cirkulationsplatser och övergångsställen.
Gatukorsning
Underkänt: Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer
Din körning har visat brister i hur du tolkar olika situationer och miljöer i trafiken. Du behöver utveckla din förmåga att upptäcka och värdera risker som uppstår i trafiken så att du kan undvika faror i tid.
Gatukorsning
Underkänt: Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Din körning har visat brister i hur du förutser och bedömer hur din egen körning påverkar olika situationer i trafiken. Du behöver träna på att tidigt upptäcka och bedöma hur din egen och andras körning kan påverka en trafiksituation och vilka konsekvenser det kan få.
Gatukorsning

Någon som har varit med om liknande och vet hur man tränar upp detta och vad specifikt man ska öva på? Har uppkörning om 3 dagar och har 2 körlektioner innan dess.
Tacksam för svar :)
Gäst 2018-01-14 14:05 ! Citera #
Julia 2018-01-14
Hej!
Gjorde mitt teoriprov för ca 1,5 månad sen och klarade det. Några dagar efter var det uppkörning och jag fick godkänt på allt förutom att jag körde för passivt vilket gjorde att jag fick underkänt. Det vill säga att jag inte tog luckorna när jag skulle i gatukorsningar samt rondeller. Hade en riktig surgubbe till uppkörningslärare så det kanske var en faktor också då det gick utmärkt under testuppkörningen.

Svaret blev iaf såhär:

Underkänt: Visa goda avsökningsrutiner
Din körning har visat brister i avsökning och uppmärksamhet. Du behöver träna på när, var och hur du tittar i olika trafiksituationer för att upptäcka risker i tid och kan anpassa din körning till det exempelvis när du närmar dig korsningar, cirkulationsplatser och övergångsställen.
Gatukorsning
Underkänt: Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer
Din körning har visat brister i hur du tolkar olika situationer och miljöer i trafiken. Du behöver utveckla din förmåga att upptäcka och värdera risker som uppstår i trafiken så att du kan undvika faror i tid.
Gatukorsning
Underkänt: Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Din körning har visat brister i hur du förutser och bedömer hur din egen körning påverkar olika situationer i trafiken. Du behöver träna på att tidigt upptäcka och bedöma hur din egen och andras körning kan påverka en trafiksituation och vilka konsekvenser det kan få.
Gatukorsning

Någon som har varit med om liknande och vet hur man tränar upp detta och vad specifikt man ska öva på? Har uppkörning om 3 dagar och har 2 körlektioner innan dess.
Tacksam för svar :)
Av det som står här så tolkar jag det som att det brister mer än i bara passiv körning.
Du har ju även brister i hur du ska använda blicken när du närmar dig korsningar, och det kan mycket väl vara så att du inte har använt dig av döda vinkeln när du har kollat, ett mycket klassiskt fel som många glömmer bort.

Du verkar även ha brister i hur du ska planera din körning eftersom det står ”upptäcka risker i tid” och det har oftast med sin planerade körning att göra.

Det enda som jag kan tipsa om är att öva mer, och kan du övningsköra privat, så gör gärna det vid olika tider på dygnet så att du får hjälp med att testa att köra under både morgonljus, dagsljus och mörker.

Skriv ut ditt protokoll och visa din körlärare vid nästa körlektion, dom om några borde ju ha vetat om att du har brister med att ditt seende och hur du ska använda din syn och därmed veta hur och vart du ska titta...

Lycka till!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor