Precis så är det!
Det är min uppfattning.
Jag körde upp med trafikskolan för några veckor sen och klarade både kunskapsprovet och förarprovet i Farsta, Stockholm, på första försöket.
Jag var väl förbered och redo.
Tyckte båda proven var förvånansvärt enkla!
Chockad pga av allt man läst och hört från folk som kuggat.
Min körskolas statistik av deras elever är att 90% klarar proven på första.
(Statistik genom Trafikverket, ingen fuffens statistik från deras sida).
Så du har helt rätt.
Köerna för proven är en direkt orsak pga folk går dit utan att vara klara med körkortsutbildningen. Dom chansar.
Totalt kontraproduktivt.
Slöseri med både tid, pengar och orätt mot de som faktiskt är redo genom att skapa dessa väntetider.
Onödigt!!
Jag håller med er båda som har skrivit före mig...
Min trafikskola hade också statistik från trafikverket hur ofta deras elever klarar sina första prov.
Och av alla deras elever så klarade 87% av dom sina båda prov på första försöket.
Köerna som finns idag beror ju på som du var inne på att folk chansar att boka prov för att dom tycker/tror själva att dom är helt klara. Sedan blir dom sura på inspektören/bilen eller t.o.m vädret att dom kuggar, sedan kommer nästa och göra samma sak, och sedan kommer nästa, och nästa och nästa...ja då är kötiderna redan igång..
Om ALLA bokar sina prov när dom ÄR klara, så skulle dessa köer/väntetider på tider inte finnas. Eller om alla kunde ha lite mer tålamod och inte ha så förbannat bråttom hela tiden, trafiken är inget man ska slarva/fuska med!!
Så jag tycker faktiskt inte ett dugg synd om dom som kuggar p.g.a att dom bokade för tidigt.
Däremot tycker jag synd om dom som kuggar p.g.a nervositet och skulle behöva en ny tid snabbt, och med tanke på alla som chansar så finns det inte tider till dom som är närmare att klara sina prov än vad ”chansarna” är...